Mniej błędów, więcej głosów #14

in #polish6 years ago (edited)

Czasem z obawy popełnienia błędu rezygnujemy z użycia wyrazu lub całego wyrażenia. Czy w przypadku "bynajmniej" i "przynajmniej" musi tak być? Bynajmniej! Czas wyjaśnić tę kwestię - poczytać o regułach stosowania, porównać komunikaty prawidłowe z tymi zawierającymi błędy, a później z pewnością i spokojem pisać, pisać, pisać - przynajmniej jeden wpis tygodniowo.


choice-2692575_960_720.jpg


14. Bynajmniej czy przynajmniej


Bynajmniej i przynajmniej nie są synonimami. Każdy z tych wyrazów ma inne znaczenie. Różnica między nimi jest duża, nie są to bynajmniej niuanse. Warto zapamiętać znaczenia obu wyrazów i zapoznać się z przynajmniej kilkoma przykładami, gdyż nieprawidłowe użycie bynajmniej zdarza się bardzo często. W filmach, skeczach, serialach można czasem usłyszeć błędne bynajmniej w kwestiach postaci, ale zwracajmy zawsze uwagę na kontekst - postać taka próbuje wydać się elokwentna, pozuje, aspiruje do wyższego stylu i stąd świadomie wprowadzone przez scenarzystę błędy jej języka.


Bynajmniej


Bynajmniej może wystąpić samodzielnie, jako wykrzyknik, i wówczas znaczy po prostu nie, wcale nie, wręcz przeciwnie. Oznacza negację. W dalszej części wypowiedzi możemy wówczas wyjaśnić, dlaczego zaprzeczamy.

  • - Ten obraz musiał dużo kosztować. - Bynajmniej! Był bardzo tani. Namalował go początkujący artysta.
  • - Przyniosłam cukinę, ale Twoje dzieci pewnie nie lubią. - Bynajmniej! Przepadają za duszoną cukinią.
  • - Ależ on jest zarozumiały! - O, bynajmniej!

Bynajmniej występuje również jako partykuła, przy pomocy której wzmacniamy przeczenie wyrażone w zdaniu. Przykłady prawidłowego użycia z tagu #polish:

  • Polish bynajmniej NIE należy do wszystkich Polaków, a w każdym razie nie więcej, niż jakakolwiek inna polska firma (...). @assayer (przeczenie wzmocnione i dodatkowo podkreślone użyciem wielkich liter)
  • Zamierzamy naszą pracę kontynuować, bynajmniej nie kończymy! @petecko
  • Nie zamierzam tutaj bynajmniej, epatować tanią hollywoodzką katastrofą, czy straszyć kasandrycznym tonem. @lugoshi

W każym z powyższych zdań występuje przeczenie nie, więc użycie bynajmniej jest prawidłowe.


BYNAJMNIEJ użyte samodzielnie oznacza po prostu wzmocnione NIE.

W zdaniu możemy użyć BYNAJMNIEJ wyłącznie dla wzmocnienia przeczenia (zdanie musi zawierać NIE).


Przynajmniej


Przynajmniej to partykuła, której używa się w sytuacji mówienia o pewnym minimalnym zakresie czegoś. Ta partykuła ma sporo zastosowań, ponieważ za jej pomocą możemy określać czas realizacji czynności, potrzebną liczbę osób lub przedmiotów, pewne oczekiwane minima. Dla umysłów ścisłych przydatne może być porównanie do znaku ≥ czyli większe lub równe. Przynajmniej może być zastąpione wyrażeniem przyimkowym co najmniej.

  • Potrzebuję przynajmniej tygodnia na napisanie artykułu. (Pisanie zajmie minimum tydzień, a być może dłużej.)
  • Zjedz przynajmniej mięso. (Ustalamy satysfakcjonujące nas minimum.)
  • Kup przynajmniej bułki i mleko. (Miło byłoby, abyś kupił coś jeszcze, ale takie są minimalne zakupy.)
  • Nikt nie nosi takich płaszczy, a przynajmniej ja już ich nie widuję. (Minimalna grupa obserwatorów zjawiska kryje się w wyrazie "ja". Być może więcej osób zauważa podobny trend.)

Przykłady prawidłowego użycia z #polish

  • Od 240 Steem Power (przynajmniej u mnie) aktywowała się możliwość ustawiania mocy głosu dla posta. @fervi
  • Z nazwiskiem Milton Friedman spotkało się pewnie wielu Czytelników, a przynajmniej mam taką nadzieję. @koltci
  • Jednak mogę powiedzieć, że zgadzam się z jego opiniami, przynajmniej jeśli chodzi o te dwa filmy. @fat.music

Jak widać znaczenie przynajmniej jest zupełnie inne niż bynajmniej.
Bynajmniej nie jest również synonimem najmniej ani jak najmniej, gdyż wyrażenia te same w sobie nie wiążą się z negowaniem, nie zaprzeczają niczemu.


Steemitowy misz-masz - najczęstsze błędy użycia bynajmniej w zdaniach, gdzie powinno znaleźć się przynajmniej lub co najmniej:

  • Tak bynajmniej wtedy myślała.
  • Studiowałem dziennie przyszłościowy kierunek (bynajmniej tak myślałem w 2011 roku)(...).
  • Kiedy pierwszy raz usłyszałem o Wings for Life, zabrzmiało to dla mnie bynajmniej dziwnie (...).
  • (...) takie ambicje złoczyńców wciąż chwytają za gardło, bynajmniej według twórców.
  • Bynajmniej ja ten zespół kojarzę przez ten kawałek.
  • (...) wszystko zręcznie sunęło po torach, a ja byłem zadowolony. Bynajmniej do pewnego momentu...
  • Daleka jestem od dalekosiężnych wniosków ale bez dwóch zdań wyostrza bynajmniej mój umysł i poprawia bystrość.
  • (...) stwierdzam iż nie są to małe nagrody bynajmniej jak dla mnie.
  • Bynajmniej tak mi to przekazała teściowa, bo ja nie jestem rodowitą Wielkopolanką.


Spis treści

1. Prawidłowe użycie spacji
2. Krótsze zdania to mniejsze ryzyko błędu
3. Jak prawidłowo cytować
4. Pierwsza osoba liczby pojedynczej - JA - wykonawca czynności
5. Savoir-vivre na Steemit
6. Państwa, miasta, mieszkańcy - pisownia wielką i małą literą
7. Kim jestem, komu składam życzenia? Narzędnik kontra celownik
8. O satyrze słów kilka
9. Wolność słowa - blogi i videoblogi
10. Cytowanie przepisów prawa czyli zaklinanie rzeczywistości
11. Tę czy tą?
12. Ach, te przyimki!
13. Mi, ci, mu

Sort:  

"Nie zamierzam tutaj bynajmniej, epatować tanią hollywoodzką katastrofą, czy straszyć kasandrycznym tonem. " - czy w przytoczonym przez Ciebie przykładzie przecinek jest postawiony prawidłowo?

Nie - jest zbędny. Dziękuję za wychwycenie błędu - spróbuję go zaznaczyć.

To błąd autora, którego zdanie przytoczyłaś.

Tak, ale porządek musi być. :)

Bynajmniej znaczy to samo co przynajmniej? Bynajmniej! :) Jak zwykle bardzo przydatne przykłady i wskazówki :)

Dziękuję! Można przynajmniej poczytać przykłady - może coś zostanie "w oku". :)

Przynajmniej jedna osoba zwracs uwagę na poprawna polszczyznę!
Brawo!