MŁODY MĘŻCZYZNA, nieznany, portret

in #polish3 years ago (edited)

Przeglądając dziś zasoby Muzeum Narodowego w Krakowie trafiłem na fotografię. Podpisana została następująco: "MŁODY MĘŻCZYZNA, nieznany, portret".

MŁODY MĘŻCZYZNA, nieznany, portret.jpg

Skąd ja go znam? - pomyślałem od razu. Bo faktycznie twarz jakby znajoma. I ten wąsik. I po kilku sekundach - oświecenie. No jasne! Przecież to Leon Plater - powstaniec styczniowy z Inflant Polskich. Nagrywałem o nim film mieszkając w Dyneburgu w 2014 roku. Pamiętam też jak trudno było znaleźć jakiekolwiek jego zdjęcie w dobrej jakości. A tu proszę! Świetny skan podpisany "MŁODY MĘŻCZYZNA, nieznany, portret".

Oczywiście wysłałem od razu stosowną wiadomość do Działu Digitalizacji i Zarządzania Zasobami Cyfrowymi. Dziwne, że nikt wcześniej tego poprawnie nie zidentyfikował.

Poniżej kilka miejsc związanych z Leonem Platerem.

IMG_50821.JPG

Dwór w Kombuli, w którym urodził się Leon Plater.

IMG_5089.JPG

Na kamieniu wyryta jest data 1818.

kumbuli21.jpg

Dwór przed II wojną światową.

IMG_8702.JPG

Brama w twierdzy dyneburskiej, przez którą prawdopodobnie wyprowadzono Leona Platera na rozstrzelanie.

IMG_6429.JPG

Tablica w twierdzy dyneburskiej upamiętniająca Leona Platera.

12697042_945500105565976_3297717602925902058_o.jpg

Tablica w Krasławiu upamiętniająca Leona Platera.

Krzyż we wsi Kazanova, który ustawiła matka Leona Platera po jego śmierci.