Koleje spojují země, Esperanto národy...

in #cesky4 years ago

P1120678.JPG
Tak já to vezmu trochu zeširoka... (Ne, nevím proč esperantisté píší Esperanto s velkým "E". Podle Pravidel českého pravopisu se názvy jazyků píší s malým). Včera jsem navštívil nádraží Střed, tedy Masarykovo, zkráceně Masaryčku.

Jednak tam probíhal Rodinný den se Správou železnic. Jezdili tam parní mašinky... Pak tam je déledoběji vystavena kopie ešalonu československých legií z Transsibiřské magistrály. (Teda, ta jazykověda na mě nějak při neděli leze... ešalon, e-saloon, e-shalom... Pryč od ní. Ještě chci dnes vymyslet jednu doplňovačku pro sedmáky.) A před nádražím stály autobusy. Stejně historické, jako já.

Pak jsem se po zapadlých nádražních koutech díval po kanálech. Nikoliv nadarmo... Díval jsem se, přemýšlel a fotil a fotil... A často se mi dostalo před můj porouchaný objektiv něco, s čím jsem předem nepočítal. A přece mě to donutilo přemýšlet. A napsat o tom. Jako právě teď.

Tak tedy Český železničářský esperantský svaz z.s. Ani odkaz na Wikipedii nemají. Je to recese? Myslí to snad vážně? Podporují je nějak železnice? Z našich daní? Moc otázek.

Nic proti recesi. Pořád dostávám pozvánky do FB skupiny Společnosti pro urážení Brna. Vtipné... Tedy. Nemyslí to ale nakonec také vážně? Před nádražím byl opilý týpek a nadával na Pražáky. Myslím, že to nemyslel jako recesi. Ten mi ale za fotku nestál...

Přeci nikdo nemůže myslet vážně, že se jednou bude po světe mluvit esperantem. To nemůže fungovat... A co kdybych se těch esperantistů zeptal, co si myslí o kryptoměnách? Třeba by mi řekli, že to je dobrá recese... Ale přece to nemůže nikdo myslet vžně, vždyť to nemůže nikdy fungovat!

Nevíme, čemu na tomto světě patří budoucnost. Cimrman si myslel, že aluminiu. Marx sázel na proletariát vedený komunistickou stranou. Někdo si myslí, že kryptoměnám, jiný že esperantu, další preferuje anarchii a někdo třeba volnou lásku a legalizaci marihuany... Se uvidí. Nakonec Ježíš je ta jediná jistota, že? (Nedělám si z toho srandu. Myslím ale, že Kristus byl opravdu veselá kopa.)

No, pak je tu ještě třetí vysvětlená. Všeci kradnú. Nebo čerpají... Třeba mají ČD (České dráhy) nevyužitý povinný FKSP (Fond kulturních a sociálních potřeb). Tak se založí prakticky jakákoliv organizace, která z něho bude týt. Třeba esperantisti. To mi přijde v Čechách na počátku třetího tisíciletí jako ta nejpravděpodobnější varianta.
krakia.png
P.S.: Jak vnímáte slovo sranda? Takový Jaroslav Hašek se zdráhal jej používat. Vnímal ho jako příliš vulgární. Jen jednou ve Švejkovi jím charakterizuje svou postavu jako extrémního sprosťáka... Opravdu to na přelomu století znamenalo takovou vojáckou zábavu, až Vám povolí svěrače... Ta jazykověda...

Sort:  

Congratulations @krakonos! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You published more than 1800 posts. Your next target is to reach 1900 posts.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Je to něco jako odborová organizace pro zaměstnance firem ČD, ČD Cargo, SŽDC a jejich rodinný příslušníky. Nabízí volnočasové aktivity a esperanto je jedna z nich.

http://fisaic.cz/

Většinou hledám v šuplících paměti jiné slovo. Tohle používám jen v situacích, kdy to stálo opravdu za h...o :-)

Esperantem budoucnosti je evidentně angličtina...

!BEER

nejen budoucnosti, ale už i současnosti

To ano, vidíme a slyšíme to všude kolem.

...aby to nakonec nebyla čínština :D

:D Všechno je možné :)


Hey @krakonos, here is a little bit of BEER from @jjprac for you. Enjoy it!

Learn how to earn FREE BEER each day by staking your BEER.

Je to snad nějakých padesát let. Já byl ještě malý klouček, a můj děda byl železničář. A měl takový ten tlustý celostátní jízdní řád (tehdy tlustý - ty dnešní už podstatně zeštíhlely). A v tom jízdním řádu byly nějaké kapitoly o tom, jak jezdit vlakem, a byly v různých řečech - česky, slovensky, německy, snad i italsky, a taky v jednom jazyce, který jsem neuměl nikam zařadit, a děda mi tehdy řekl, že je to v esperantu.
Železnice esperanto tradičně propagovaly, ale přes veškerou snahu se z něj stala mrtvá větev, kterou se zabývá jen pár podivínů.

tvl a třeba taková obec Netolice má obecní stránky v češtině, angličtině a esperantu.
http://www.netolice.cz/eo/