Bitcoin

in #cesky3 years ago

No asi nastal čas napsat tenhle článek. Pár let zpátky tu o bitcoinu pár článků už mám. Ale jak čas plyne a cena stoupá tak všude okolo rostou podměty k přemýšlení jako houby po dešti. Letos to bude 10 let co jsem dostal svoje první satoshi. A tahle dekáda mě nutí se ohlédnou a balancovat.

Už tehdy jsem viděl jak budu bohatej a jeden satoši bude alespoň jedna koruna nebo snad dolar. A s tímhle přecevzetím jsem sbíral kdejaký faucet, tak intenzivně jak hraju třeba DW. Dnes už jen tak pro zábavu protočím ještě stále FreeBitcoin kde dostanu za hodinu 5 satoshi. Jó to byly zlaté časy faucetů, za jedno protočení se dalo dostat i více jak 1000 satoshi s bonusem pak i 10000 za hodinu. Při dnešní ceně je jeden dolar roven zhruba 2700 satoshi. Když to vemu kolem a kolem tak z dnešního pohledu jsem možná na faucetech i těch pár dolarů denně udělal.
Taky jsem si za ty roky koupil nejednu kávičku. Tady ten přepočet je trochu více na hraně protože jsem třeba běžně platil za návštěvu kavárny 0.007 BTC což je něco přes 6000 Kč. Koupil jsme si i nějaké věci jako sluchátka a nebo jiné drobnosti. Dá se vlastně říci, že mě to bavilo utrácet bitcoiny. Vždy to byl takový zvláštní pocit, a ten pocit z placení kryptem přetrvává do dnes. Dokonce jsem daroval dva svatební dary v podobě nějakých desetin BTC. Oba dary ještě leží na oněch peněženkách a pravděpodobně tak patří cenově na vrchol jakých koliv darů, které ty osoby v životě dostali.
Jo taky jsem si zažil klondajkové začátky s cloudminingem kde jsem prohučel hodně BTC. Je fakt, že mě to z dnešního pohledu ještě stále dost síří, ale co se dá dělat.

Ze všeho fakt nejvíc mě ale fascinuje dokonalost s kterou je daný protokol navržen. I dnes stále nacházím nové souvislosti, které mě nepřestávají udivovat. Dnes už asi je jedno kdo byl Satoshi Nakamoto. A dokonce si myslím že se to nikdy nedovíme, protože i já sám na jeho místě bych na ten skoro milión BTC nikdy nešáhl. Teda vymyslel jsem jednu možnost kterou bych pokud bych byl žijící Satoshi asi udělal. Při určité ještě mnohem vyšší ceně bych zkrátka všechny BTC anonymně rozdal všem lidem na planetě.

Vůbec celá ta věc s decentralizací naráží na barikády jak filozofické tak sociální, o těch ekonomických nemluvě. Protože je třeba se podívat na základní fakt který představuje to, že neexistuje centrální autorita. I dnes se takovéto uvažování dá označit za kacířské z náboženského pohledu, protože Bůh je jenom jeden. I když někteří lidé na světě věří ve více bohů, tak stále je bůh centrální autorita z pohledu krypta. Dodnes lidé uvažují o všem možném jen z pohledu nějaké centralizace. Centrální registr vozidel například. :)
Bitcoin je zkrátka živým důkazem toho, že lze uvažovat i jinak. Toto uvažování však bude ještě zapouštět kořeny dlouho, ale je jisté že je zapustí. A tak si moje mysl dovede celkem snadno představit že jednoho dne nějaká země provede kompletní decentralizaci státu. I když realisticky to vidím spíše na to, že lidé zkrátka začnou využívat decentralizovaný systém a stát se bude pomalu vytráce jako přežitek. Možná že se decentralizované myšlení přenese do našeho každodenního života a pak možná i vědecké kruhy budou narážet na centralizační myšlení ve vědě, které se dá symbolizovat teorií všeho o kterou se snaží hodně lidí.
Je fakt že většina dnešní uživatelů krypta o takovýchto věcech nepřemýšlí, ale zase na druhou stranu uživatel není tvůrce a tak ti co přemýšlí mění své nápady v kód který běží decentralizovaně. Myslím, že v dnešní roce se ukáže nakolik lze zasáhnout nebo znemožnit fungovaní některých krypto projektů a jsem si jist že opravdu decentralizované projekty nebudou mít vůbec problém přežít. :) Ale dejme tomu čas aby jsme viděli jak se s delistingem z centrálních burz vypořádají anonymní měny jako Monero. Nebo nakolik obstojí centralizované XRP před žalobou.

Za těch deset let vím, že kdykoliv se vyskytl nějaký problém z kterého někteří věštili záník, vždy komunita velice rychle a šikovně danou věc vyřešila a nebo lidé si našli v decentralizovaném světě způsoby jak onen problém obejít. Proto se o budoucnost Bitcoinu nebojím.

Na závěr bych jen dodal to, že není podstatné kolik na bitcoinu vyděláte, ale je podstatné to, že nějaký budete vlastnit.

Sort:  

!WINE
!BEER


Cheers, @zirky You Successfully Shared 0.100 WINE With @petrvl.
You Earned 0.100 WINE As Curation Reward.
You Utilized 1/3 Successful Calls.

wine-greeting


WINE Current Market Price : 1.000 HIVE


Hey @petrvl, here is a little bit of BEER from @zirky for you. Enjoy it!

Learn how to earn FREE BEER each day by staking your BEER.

!wine


Cheers, @hairyfairy You Successfully Shared 0.100 WINE With @petrvl.
You Earned 0.100 WINE As Curation Reward.
You Utilized 1/3 Successful Calls.

wine-greeting


WINE Current Market Price : 1.000 HIVE

!BEER
!WINE


Cheers, @jjprac You Successfully Shared 0.100 WINE With @petrvl.
You Earned 0.100 WINE As Curation Reward.
You Utilized 3/3 Successful Calls.

wine-greeting


WINE Current Market Price : 1.100 HIVE


Hey @petrvl, here is a little bit of BEER from @jjprac for you. Enjoy it!

Learn how to earn FREE BEER each day by staking your BEER.

Congratulations @petrvl! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You distributed more than 68000 upvotes. Your next target is to reach 69000 upvotes.
You received more than 20000 as payout for your posts. Your next target is to reach a total payout of 21000

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Bitcoin sám o sobě není až tak důležitý, ale to co spustil, to změní svět. Kryptoměny, desentralizované aplikace, web 3.0 atd. A za to buďme rádi bez ohledu na aktuální cenu.

Bitcoin byl spouštěč něčeho velkého, ale obecně se trochu bojím o jeho budoucnost. Ale o krypto hnutí/decentralizaci se nebojím - to už zastavit nejde.