Tazi na vlnách

in #cesky2 years ago
Ne, nezačal jsem surfovat. Ale po více jak dvaceti letech se vracím na vlny rádiové... A včera jsem si zkusil vysílání z kopce a to během soutěžního provozu v pásmu PMR. A byl to nářez.

V naší české kotlině je pár tisíc lidí takzvaně praštěných anténou. Asi mě kdysi taky praštili a tak tedy patřím mezi postižené jedince, ač (zatím) bez koncese, tedy oprávnění vydaným ČTÚ. Slyšet bychom se tedy mohli tam, kde je to možné právě pro tzv. UNLIS (nelicencované) radioamatéry a zároveň jsem na to vybaven technicky. Protože se jednotlivá pásma většinou označují vlnovou délkou, tak jsou to 11m (CB - Citizen Band), 2m (VHF sdílenky), 70cm (UHF sdílenky) a potom PMR (Personal Mobile Radio, někdy také PMR446 podle frekvence 446MHz), které je frekvenčně tak nějak uprostřed UHF sdílenek, u nás povolených.

Poslední jmenované pásmo PMR bylo včera večer opravdu plné díky soutěži NovContest, který probíhá vždy 4. středu v měsíci od 19. do 22. hodiny. Cílem je uskutečnit v daném čase co nejvíce spojení s tím, že bonusové body jsou přiděleny za každé spojení delší než 175 km. Nebylo by na tom nic divného, kdyby PMR vysílačky dle VO (Všeobecné oprávnění) nebyly omezeny výkonem 0,5W a vybaveny pouze neodnímatelnou anténou, která nebývá delší než váš palec. A když vezmeme v potaz, že takové zařízení si můžete koupit například v jednom obchodním řetězci, jehož privátní značka elektroniky se jmenuje po stříbře, a to za cenu 999,- Korun českých za 2 kusy? Na krabici se dočtete, že dosah je 8 km v otevřeném prostranství... Počkat, tady nám nehraje o 167 km, že? Tak vězte, že aktuální český rekord činí 520 km z brdského Toku do maďarského města Pécs.

No, jak je to s provozem na veřejných pásmech a další bychom si mohli nechat na jindy, to se nám sem vše nevejde.

Nyní tedy už jenom ukázka, jak taková PMR vysílačka může vypadat (ano, opravdu jako dětská chůvička) a můžete přemýšlet, případně v komentářích tipovat, kde jsem včera vysílal.

telegram-cloud-photo-size-4-5985376521906403884-y.jpg

Zůstaňte "na poslechu", v pokračování si povíme něco o soutěžním večeru.

Sort:  

Někdy před 10+ lety jsem to koupil, na chalupu, pro spojení když je někdo na houbách nebo tak něco, a je potřeba ho zavolat k obědu. To jsme ještě neměli v mobilu bambilión minut zdarma :) Použil jsem to párkrát, pak to leželo v šuplíku a pak jsem se toho zbavil.
Synek říkal, že by si to možná koupil s handsfree sadou na motorku, když někam jedou s partou.

Tak nekonečno minut mám taky, ale když jsi pak na horách v místech, kde prostě ten signál není, tak jsou ty minuty k ničemu ;) Vysočina není žádná velká divočina a stejně jsem kolem těch Devíti skal signál na mobilu místama neměl.

Jinak synek ať si pak zjistí, které modely jsou na tom dobře s VOX a asi by bylo dobré, aby ten VOX byl nastavitelný ve více úrovních.

Zkusím Devět skal.

Až bych Tě podezříval, že sis četl GPS data v exif... 😉
Ano, je to na vyhlídce Na hlavní věži Devět skal.

Ty brďo, to byla haluz 😀.

Sice jsem odměnu nevypsal, ale myslím, že 1 Hive si zasloužíš ;) Posílám.

Díky moc!
!BEER


Hey @tazi, here is a little bit of BEER from @hairyfairy for you. Enjoy it!

Did you know that you can use BEER at dCity game to **buy dCity NFT cards** to rule the world.

Přen několika lety jsem si koupil dva čínské Baofengy BF 888. Pro mládě místo telefonu, ať ho mám po ruce. Sem tam jsme si vysílačky brali i na hory a lovily signál i brejky. Naše Baofengy sice mají vyšší (nepovolený) výkon a odjímatelno anténu, takže s ručkaři se to nedá srovnávat. I kvůli výše zmíněnému spíše používám sdílené UHF . A vysílačky žijou dodnes. Celkem slušný kup na Aliexpress.
I když jsem slyšel co se týká PMR, že si ručkaři na své PMR-ka dávají nádstavce na anténu, aby se dostali dál.
S Baofengem jsme doslechli na kopci nejvíc cca 50 KM. Ale lov proběhl spíše sporadicky. I když jsme jednou zaslechli z beskydských kopců cosi o Liberci, ale to se mi nějak nezdá. i když je to možné.

No vida, takže i v úlu se najde někdo s anténou ;)
Tyhle číňany jsem dostal 4 kusy za lahvinku... Jen jsou naprogramovaný na nepovolený frekvence a musím sehnat kabel a naprogramovat je na sdílenky.
UHF sdílenky jsou těsně pod a těsně nad PMR, takže se šíření vln je stejné, ale je tu povoleno u většiny kanálů až 5W.
U těch PMR se vedou diskuze, zda přiložení trubičky, či namotání drátu (duhovka) je legální, či nikoliv. Já vidím problém spíš v tom, že ty stroje můžou mít jiné vlastnosti model od modelu a také kus od kusu. Nejsem úplně puritán a pokud mám jen dualband ručku, tak si spojení klidně udělám, ale do deníku to nepíšu a do soutěže bych to nehlásil.
A tak třeba se někdy uslyšíme... Na UHF preferuju ty novější povolené frekvence 442 MHz.

Měl jsem celkem problém frekvence do Baofengu dostat. Tedy konkrétně do těch 888. Pak mám ještě UV 82, tam to bylo poho. U 888 jsem musel zkombinovat dva až tři programy. Vždy se přepsalo jen něco a v druhém jsem to musel doladit.
Četl jsem někde na fóru že Baofengy, třeba UV 5r se i v éteru používají docela dost, i když to není zrovna legit.

UV-82 má displej, tak tam asi PC není potřeba, ne?
Jinak ta UV-5R je díky ceně dost rozšířená, ale umí na pásmu (PMR) udělat dost paseku.
Jak jsem psal výše, v Yaesu mám PMR kanály v paměti, nastaveno u nich 0.5W a klidně si popovídám, ale nezapisuju. Ve středu při soutěži jsem na ní měl celou dobu zapnutý scan, protože je oproti mým "truePMR" rychlý. Ale soutěžně bych z ní prostě nevysílal.

Ano. UV 82 má display. Dá se naprogramovat přímo nebo přes PC. Umí dualband VHF, UHF, PMR. Dokáže chytat souběžně 2 kanály.

Navíc jsou Baofeng 888 dobré v tom, že mají baterii na 5V. Takže jsem si rozebral baterku, koupil a zapojil bord na nabíjení z usb. Takže mohu nabíjet z powerbanky na telefon. 😀

Pekná hračka... ja som nikdy vysielačku nemal, ale nasadil si mi chrobáka do hlavy :)

!WINE


Congratulations, @timehacker You Successfully Shared 0.100 WINEX With @tazi.
You Earned 0.100 WINEX As Curation Reward.
You Utilized 1/1 Successful Calls.

wine_logo


Contact Us : WINEX Token Discord Channel
WINEX Current Market Price : 0.168


Swap Your Hive <=> Swap.Hive With Industry Lowest Fee (0.1%) : Click This Link
Read Latest Updates Or Contact Us

Fajn, takže pokud napíšu víc, mám alespoň jednoho čtenáře jistého ;)

To určite áno :)