Když GPU vaří

in #cesky2 years ago

Zdravím kolemjdoucí

Sice se trh s grafickými kartami vrací do normálu, ale i tak není k zahození opečovat si nějakou starší GPU. Ty sice svým výkonem zajisté pokulhávají, ale stále se může jednat o možnost, jak udržet svůj PC ve slušné kondici a chodu.
Zajímavostí je, že starší GPU svůj nedostatek paměti a výkonu často dohánějí rychlostí sběrnice.
Koupil jsem si domů druhý PC, který spíš momentálně slouží jako box k televizi v dětském pokojíku.
Součástí tohoto staršího PC je grafická karta MSI R9 280 3G. Tří gigovka v dnešní době není nic moc. Ale jak jsem psal výše, rychlost sběrnice je u této GPU 384bit. Pro porovnání - mnohem novější karta, kterou používám v druhém počítači 1050ti má sice 4G paměť, ale sběrnici jen 128bit .
Problém u karty MSI R9 280 3G je, že je to děsný žrout. 250W je na dnešní dobu docela dost. Naproti tomu 1050ti je napájena jen z sběrnice.
Ale to jsem trochu odbočil.
Při koupi (nejen) staršího počítače je dobré provést nějaký ten test stability. Osobně používám bezplatný program OCCT.

Pro test stability jsem zvolil záložku power. Zajímá mě vesměs teplota GPU a CPU. Pokud je chlazení v pořádku, vesměs mi to stačí. Samozřejmě testy OCCT dokážou i monitorovat chyby GPU,CPU,RAM, takže sem tam zkouším i tyto, pokud mám podezření na nějaký problém.

V klidovém stavu je teplota GPU v pohodě, ale hned co začnu test Power, teplota rapidně roste.

Ani ne po půl minutě testu teplota GPU vyskočila nad 95 stupňů a po velmi krátké chvíli se vyšplhala i na 105 stupňů. To jsem už test raději přerušil.
Rozhodl jsem se tedy podívat se grafice na zoubky, vyčistit ji a vyměnit teplovodivou pastu.

Rozdělat GPU není nějak obtížné. Čtyři šroubky, oddělat konektor na větráky a je to.

Už několikrát jsem přepastoval CPU. Grafiku dělám poprvé. Na čistění elektroniky, včetně čistění staré pasty se mi osvědčil lékárenský líh. A na žebrování chladiče se hodí zubní kartáček. Teplovodivou pastu raději nějakou lepší.

Žebra je třeba očistit i pod ventilátorem. Pro mě to znamenalo další 4 malé šroubky. Tentokrát ale bez fotky.

A jaký byl výsledek tohoto experimentu?
Teplota GPU při maximálním a dlouhodobém zatížení se stabilizovala kolem 93 stupňů. Což je na domácí podmínky úspěch. O kolik a jestli by se teplota snížila při odborném čištění, toť otázka. Hodně záleží na typu teplovodivé pasty. Nesmí se jí nanést ani málo, ani moc. Někdo ji roztírá (já taky), jiný nanese "hrudku" na čip a nechá rozpliznout chladičem.

Já jsem spokojen.....

Sort:  

Congratulations @zirky! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s):

You got more than 3000 replies.
Your next target is to reach 3250 replies.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Support the HiveBuzz project. Vote for our proposal!

Pekná prácička. Ako dlho Ti to trvalo?
Každopádne, aspoň máš čím kúriť, keď túto zimu nebude plyn ;)

!HBIT

Success! You mined .9 HBIT & the user you replied to received .1 HBIT on your behalf. mine | wallet | market | tools | discord | subscribe | <>< daily

Vote to name the smallest HBIT unit. Voting ends Tuesday, 7/12. Vote now.

Byla to celkem rychlovka. Tak půl hodiny a bylo to

Yay! 🤗
Your content has been boosted with Ecency Points, by @zirky.
Use Ecency daily to boost your growth on platform!

Support Ecency
Vote for new Proposal
Delegate HP and earn more

Your post was very informative, congrats for this quality!