Běžecká obuv (část první)

in Česky!2 years ago

Aneb jak dnes přemýšlím o výběru bot...

Kdo to tu trochu čte tak ví, že jsem poměrně velkej příznivec, řekněme přirozený chůze a běhu. Trochu mi slovo "přirozený" v tomhle kontextu trhá uši, protože to může vypadat, že existuje něco jako nepřirozená chůze a nebo běh, což si úplně nemyslim, ale to je asi na jinou debatu. Každopádně mám velmi blízko k boso-chůzi a boso-běhu. Nakonec jsem taky šel bos na Sněžku, střihl v barefootech pár půlmaratonů a úplně na boso uběhl maraton (na trávě). Jenže s delšíma a náročnějšíma výzvama je třeba se občas popasovat i jinak a proto tak nějak už několik let osciluju mezi bosou chůzí/během, barefoot obuví a minimalistickou botou. Vyzkoušel jsem ale i jedny "závodky" a jedny "objemky". Co mi to dalo?

Mno řekl bych, že docela solidní rozhled...

Spousta lidí totiž i díky nejrůznějším běžeckým webům přemýšlí o běžecký obuvi jako o nalezení Holy Grail. Posvátné botě, která perfektně padne, bude se s ní dát běžet na všem a vždycky. Zůstane pak věrná jedné značce, jednomu typu a tím to tak nějak hasne. Jenže noha se mění, terén se mění, výzvy se mění, výrobci bot se mění, modely se mění. Zkrátka všechno se mění. Život je dynamickej proces. Já jsem se například pár let dozadu dokázal vtěsnat do Sauconů, což byla (na mojí nohu) poměrně dost úzká odlehčená závodní bota. Tenkrát jsem dokonce pořizoval tuším velikost 41. A dneska bych tam popravdě svojí tlapu pravděpodobně vůbec nedostal. Moje noha je totiž asi i díky bosé chůzi/běhu širší a delší. Protože jsem ale v tu dobu potřeboval něco na závody k barefootce, zvolil jsem závodku, která je sice o poznání tvrdší a nepoddajnější, ale drop (rozdíl mezi patou a špičkou) má nižší (tahle konkrétní bota 4 mm), než například klasická objemová bota (kde je drop klidně i okolo 10 mm).

Další obuv, kterou jsem zkoušel, byly TOPO Athletic. Sic objemová bota, ale s rozšířenou špicí a nižším dropem (5 mm) poskytla noze poměrně značnej komfort a umožnila mi trénovat delší trasy dřív, než bych to zvládl v barefoot botě. Nedokážu si například představit, že bych se vydal v barefootce (kterou mám mimochodem už snad přes 3-4 roky a stále slouží) na výběh na Sněžku i přesto, že jsem fyzicky měl natrénováno. Ty otřesy zvlášť u seběhů jsou opravdu silný a čím míň má člověk pod chodidlem, tím líp musí zvládnout techniku a tím soustředěnější je třeba být. Například u úplně bosého běhu je otázka jednoho špatnýho kroku, jestli výzvu člověk dokončí, nebo ne. Je tam zkrátka vysoký riziko mechanickýho poškození. A ač se kůže na nohách po čase výrazně "omasí" a zdrsní, pořád je třeba být opatrný. A já si zkrátka stále (ani po několika letech) netroufám na drsnější (třeba i terénový) výzvy. Klobouk dolů před každým, kdo jo...

IMG_20220913_153405.jpg

No a na fotce tu máme poslední doplňkovou botu ke svojí barefootce, kterou jsem si nedávno pořídil. Konečně jsem totiž našel minimalistický boty, který mají rozšířenou špici, zároveň nulovej drop, ale znatelně vyšší podrážku, která poskytuje jistej komfort, kterej prostě stále potřebuju/vyžaduju. Samozřejmě za cenu toho, že zdaleka není tolik ohebná jako klasická barefoot bota (kterou člověk klidně sbalí do kapsy) a tím pádem není možný tak dobře "číst terén". Noha je v ní samozřejmě víc rigidní a nepohyblivá. Vždycky je to totiž něco za něco...

Jsou to mimochodem Joe Nimble, ale podobnej model bot dělá tuším ještě Altra a už zmíněný TOPO.

Co jsem ale hlavně pro začátek chtěl nastínit je, v jaký sféře se momentálně pohybuju, protože na trhu fakt najdete nepřeberný množství značek, modelů, typů... a je fakt docela náročný se v tom zorientovat. A ačkoliv nechci dělat přesnej návod na to, jak si vybrat botu, chci poskytnout jistý vodítka k tomu, jak, na co a proč se ptát. Hlavně sám sebe. A tak první věc, která možná je důležitá a která mi tak trochu vylezla z prvního dílu je, najít si vlastní styl, kterej bude člověku vyhovovat. Ať už je jakejkoliv. Jestli to bude ten blíž barefoot, budiž. Pokud ne, je to taky v pohodě. Každej ostatně máme jiný preference, jiný cíle, jiný požadavky, potřeby a řešíme trochu problémy.

Sort:  

Zajímavej článek, já s botama taky docela bojuju a málokterá mi sedne (divím se, že mi tak sedly pohorky - Scarpy, který jsem kupoval v Bulharsku). Třeba loni jsem si koupil na léto a běhání v terénu La Sportiva Jackal, měl jsem je na několika túrách, zaběhl/zašel s něma i B7 a nemohl jsem si je vynachválit. Letos jsem je měl první den, když jsem vycházel na svůj "výlet" a nohy na patách a malíčcích úplně do krve, tak nevím, jestli se mi taky zploštila noha nebo to bylo tou velkou zátěží...

A neměly za sebou prostě už moc? Nebo neodešla ti ta vnitřní stélka? Mně třeba rovnou napsali, že ta vnitřní stélka by měla vydržet cca 500 km a pak se má vyměnit...

Ale jinak ta noha fakt pracuje a je dobrý s tím počítat. Zvlášť u těch lidí, co se fakt hýbou a něco dělají. Já mám po několika letech převážně v barefootech a naboso fakt úplně jinou nohu, než předtím. Můj pravej vysokej nárt tam sice pořád je, ale pomalu to vypadá, že budu muset přemejšlet o botech číslo 43. Dojíždim teď třeba TOPO na chůzi, to jsou 42 a jsou mi jen tak tak...

Dokážu si představit i to, že pokud s sebou táhneš 15 kilo na zádech, může to sehrát svojí roli. Ale hádal bych v tuhle chvíli :)

Na odlehčení: můj problém u bot (sportovních i "vycházkových do města") byl většinou ten, že se mi dřív nebo později (zpravidla však do jednoho roku) prodřela podrážka na patě a začlo mi tudíž dovnitř regulérně téct :D Už mě to fakt nebavilo, tak jsem si řekl, že prostě půjdu po co "nejtlustší patě" a loni na jaře jsem si koupil Nike Zoom 2000 s asi 5cm šteklem :D Po roce boty pořád držely, tak jsem nedávno přikoupil ještě jedny, takže teď používám jedny na sport a jedny na "chození" :D Z tvého pohledu asi čiré obuvní barbarství, ale já jsem takhle zatím celkem spokojen :D

:D Hele našel si problém a vyřešil si problém, takže co si o tom myslim já nebo ne je celkem jedno :D

Ale jako dostanu se k tomu :)

Congratulations @bodie7! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s):

You received more than 20000 upvotes.
Your next target is to reach 25000 upvotes.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Check out the last post from @hivebuzz:

New badge - LEO Power Up Day - September 15, 2022
HiveFest⁷ badges available at the HiveBuzz store
HiveFest⁷ meetup in Amsterdam is next week. Be part of it and get your badge.

Dík za článek, zajímavé postřehy. Já si nedávno koupil už druhé Asicsy, rozhodl jsem se nakonec i díky tobě, že když mi sedí jedna značka, tak proč ji měnit. Třeba kopačky už jsem si hrozně dlouho nekoupil jiné než Adidas, snad kromě sálovek do haly, tam je Joma jasná volba a vlastně taky pro mě opakovaná.

Právě, že se mě ptalo už několik lidí, tak si tak jako třídim myšlenky :)