Kraťas 22.

in Česky!3 years ago

Kraťas.jpg
Vizualizace

Hraje v učení se nějakýmu pohybovýmu prvku poměrně zásadní roli. Když si totiž pohyb nedokáže člověk ani představit, málokdy ho dokáže provést.

Výhoda vizualizace spočívá v tom, že se dá provádět kdekoliv. Například stojku v plným buse asi těžko provedete, ale pořád si můžete vizualizovat jednotlivý kloubní systémy, co zatnout, kde povolit. A když se člověk postaví špičkama nohou třeba do směru jízdy a pustí se bradel (ne že bych to někomu doporučoval), tak ona je to vlastně obrácená stojka. Ne úplně, ne doslovně, ale dá se leccos pochytit například co do těžiště těla, kde udržovat rovnováhu a tak dále. Další výhoda spočívá v tom, že pozornost se dá celkem jednoduše přemístit. Takže při běhu se lze zaměřit třeba na dokrokovou fázi, ale i třeba na práci kyčlí, nebo rukou. Často pomáhá si pohyb k něčemu připodobnit. Já třeba velmi rád používám takovou radu z Chi runningu, že běh je vlastně jako jízda na jednokolce. Někomu zase vyhovuje, když si představuje, že běží po rozžhavených uhlících. Ani jedna analogie není úplně přesná, ale velmi dobře demonstrují například to, že člověk chce mít náklon těla do směru pohybu, dopad blízko těžiště a v rychlým sledu měnit nohy. Při shybu (vertikálním přítahu na hrazdě) je zase moje oblíbená představa, že místo aby se člověk vytahoval za hrazdou směrem vzhůru, vizualizuje si spíš to, že stahuje hrazdu směrem dolů. Při žonglování třeba v rámci rozcvičky si člověk nacvičuje drill "na sucho" (bez míčků).

Pakliže Vám to zní hdně ezotericky, tak věřte, že i profi sportovci vizualizaci hojně využívají. Například Adam Ondra v dokumentu na redbull.com. Vypadá to možná směšně, ale docela mu to leze ne? :)

Sort:  

Na té představě u shybu něco bude. Klasická kladka mě baví víc, ale to bude asi i tím, že to není tak komplexní a tudíž ani náročný a nepříjemný cvik, jako shyb :D Ale jako jo, občas si dám s chutí i tu hrazdu :)

No podle mě je kladka dost dobrej nástroj na to, jak se naučit shyb, protože právě stahuješ a pokud člověk není úplně prznitel, tak je tam pěkný zapojení těch zad. Člověk se ani nesnaží někam climbovat palicí nad hrazdu a dobře (rozuměj jednoduše) se to progresuje. Kladka je taková zkratka (hele to se rýmuje). :D

Učit lidi shyb bez kladky je těžší bych řekl (zvlášť když jsou bez gum, kruhů/trx). Jako jde to, to ne že ne, ale je to strašidelná nuda i kolikrát pro ty lidi. A celkem frustrace, protože na tý kladce vidíš tu zvedající se váhu časem, zatímco na tý hrazdě visíš v různých pozicích, nebo trénuješ negativy, pokud to jde a to je jako víceméně všechno, co vymyslíš.

Jo, to máš pravdu. Určitě platí úměra, že čím komplexnější cvik, tím náročnější na techniku to bude. Mně na kladkách obecně vyhovuje ta izolovanost jednotlivých svalových skupin. To jsem vlastně definitivně zjistil až poměrně nedávno, kdy jsem přešel z klasické kalisteniky na stroje (ale pořád venku :D) a činky (doma), že jsem ten typ, kterému prostě moc nevyhovují ty ultimátní cviky typu burpees nebo právě shyby apod. Ne, že bych je nezvládl (v dobách své největší "kalistenické slávy" jsem dával i 30 shybů, resp. chin-upů), ale prostě mi tento druh cvičení nesedí, dělá se mi při tom blbě :D Na strojích nebo s činkama si hezky odjedu postupně to, co chci a při maximálkách tam mám určitě i víc, než kolik bych dokázal simulovat někde na bradlech. Pokud teda nepočítáme zátěžové vesty, ty jsem nikdy nezkoušel...

Jop stroj je určitě fajn na izolaci. Ne náhodou na nich makaj bodybuildeři :)

Já jsem to dřív docela hejtoval, poněvadž jednak se na tom shodla moje sociální skupina víceméně a druhak ta volná váha ti prostě dá víc z hlediska všeho toho polohocitu, svalový souhry a tak dále, takže pro normo člověka, kterýmu primárně nějde o estetiku, ale nějakej mix dovedností/zdraví to je lepší volba...ale pak jako zjistíš, že žádnou Ameriku v tom fakt neobjevíš prostě, že ty lidi to jako dělaj z fakt dobrýho důvodu prostě. Že to spojení toho stroje a toho odvětví (v tomhle případě bodybuildingu) prostě není náhoda a není to blbost. Kdyby jo, posledních x dekád by to jako nedělali.

"Je to stovky let prověřená tradice, tak se jí doprdele nesnaž měnit!" nebo jak to bylo v Románu pro ženy :D

Přesně tak. Kalistenika a klasické fitko jsou prostě dvě odlišné věci a jde jen o to, aby si každý našel to, co mu víc vyhovuje. Jako jasně, dá se to dělat i zároveň, ale hubený šlachovitý kluk, který venku na hrazdě valí jeden muscle-up za druhým ve fitku asi nikdy nedá stopade na bench a naopak ty místní 130-kg monstra zase nezvládnou ty cviky, co dělají venku ti kluci :) Zrovna nedávno jsem se tady o tom bavil s @normie.fitness - docela fajn chlápek mimochodem...

Congratulations @bodie7! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You distributed more than 16000 upvotes.
Your next target is to reach 17000 upvotes.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Check out the last post from @hivebuzz:

Happy Birthday to the Hive Community
A successful meetup and its commemorative badge