Úřední (ne)šiml

in Česky!2 years ago

O Estonsku se říká, že je v eGovernance na absolutní špičce. Prý proto, že Estonci jsou ještě odtažitější než Skandinávci a udělají vše pro to, aby se nemuseli potkávat s jinými lidmi více, než je nezbytně nutné. Česko se většinou umisťuje na chvostu všech možných žebříčků. Moje zkušenosti se státní správou i samosprávou jsou ale vesměs dobré. Daňové přiznání je sice pekelný formulář, ale dá se vyplnit a poslat online s tím, že se některé údaje načtou samy a jiné samy dopočítají. Takže aspoň něco.

Budova ÚMČ Praha 2 na náměstí Míru

Dneska ráno jsem si šel zažádat o nový pas – na Kypru se chystáme i do té části, která je několik desetiletí okupována Turky. A protože Turecko není v Evropské unii a západní Kypr zároveň není mezinárodně uznaný jako samostatný stát (nepřekvapivě ho uznávají jen Turci), bereme si s sebou kromě občanek raději i pasy. Ten můj propadl a během covidu jsem cestoval jen po Evropě, takže nový nebyl třeba.

Trošku z nostalgie si držím trvalé bydliště na Praze 2, která má krásnou radnici. Ale přeci jen jsem měl z úředního šimlu a labyrintu trochu strach. Ale nebylo se čeho obávat. Na webu je rezervační systém, který funguje na minutu přesně. Zároveň jsem byl během registrace termínu odkázán na všechny potřebné informace k tomu, aby mi mohl být pas vydán. Pro některé může být takhle „polidštěná právničtina“ příliš obsáhlá, za mě ale dobrý.

Návštěva úřadu zabrala všeho všudy čtyři minuty. Přišel jsem, díky PIN kódu v SMS si vyzvedl lísteček, se kterým jsem šel hned na přepážku. Odevzdal propadlý pas, nechal se vyfotit, sejmuli mi otisky ukazováčků a zaplatil jsem. Platit šlo i kartou. Až bude pas hotový, přijde mi zase SMS. Takže za mě super, snad se ta státní správa a samospráva chytne… Jen nechápu tu lhůtu na vydání, klasická je 30 dní. Tak snad se za pár let zkrátí…

Sort:  
 2 years ago  

Za tisícovku Ti ho vydají asi za 3 dny... Těch 30 dnů, to je relikt minulosti. Stejně ho budeš mít hotový za týden, čtrnáct dnů...

Já na něj nespěchám, jen se podivuji ;)

Yay! 🤗
Your content has been boosted with Ecency Points, by @godfish.
Use Ecency daily to boost your growth on platform!

Support Ecency
Vote for new Proposal
Delegate HP and earn more

Jako úředník rád slyším že ne všichni mají s se státní správou špatnou zkušenost :)

Tohle je samospráva. Nicméně třeba ve Španělsku dostaneš pas obratem, u nás za těch až 30 dní. To je jak v šedesátých letech.