Piękna i (nie)bezpieczna Marsylia

in PL-TravelFeed4 years ago (edited)

Read this post on TravelFeed.io for the best experience

Było to na wiosnę 2016 roku, po chłodnej i mokrej belgijskiej zimie pojechaliśmy nacieszyć się cieplejszymi dniami i kuchnią śródziemnomorską na południe Francji. Tym razem wybraliśmy na bazę wypadową położoną nad morzem miejscowość Bandol, apartament mieliśmy dosłownie nad samym morzem, ale nie pojechaliśmy tam wylegiwać się na plaży. Zdecydowanie preferujemy aktywny wypoczynek, który w naszym przypadku polega na odwiedzaniu nowych miejsc. Mniej więcej w połowie naszego pobytu padła propozycja jednodniowego wypadu do Marsylii.

W wieczór poprzedzający wycieczkę zacząłem przeszukiwać Internet w poszukiwaniu informacji o tym pięknym mieście… i przeraziłem się tym co przeczytałem. Według wielu opinii innych internautów miasto jest „Marsylia od zawsze owiana była złą sławą i uważana za niebezpieczną”. Przeważały komentarze, które przestrzegały przed podróżą do drugiego co do wielkości francuskiego miasta i największego francuskiego portu ze względu na szalejące tam bandy kieszonkowców i innego rodzaju przestępców. Kiedy przeczytałem te komentarze żonie, to ona jednoznacznie stwierdziła „nie jedziemy”. Przez chwilę ja również byłem przekonany, że wybieramy się do najniebezpieczniejszego miejsca na świecie, ale szybko zreflektowałem się, że przecież taka samą złą sławę ma włoski Neapol, gdzie mieszkaliśmy przez trzy lata i nigdy nie spotkaliśmy się z żadną formą przemocy.

Następnego dnia ruszyliśmy więc samochodem do Marsylii, najciężej było na wąskich portowych uliczkach w pobliżu Vieux Port, ale w końcu udało się dojechać do parkingu w samym centrum starego portu, tuż przy ratuszu. Resztę wycieczki wyłącznie pieszo.

Zaczęliśmy od zwiedzania Fort Saint-Jean (Fortu Świętego Jana) i Tour du Roi Rene z którego szczytu jest zniewalający widok na Vieux Port. Istniej możliwość popłynięcia statkiem spacerowym do Château d'If, niewielkiej wysepki kilka kilometrów od wybrzeża, ale z racji, że moja żona panicznie boi się wody to musieliśmy sobie darować tą atrakcję.

W rewanżu zaproponowałem wspinaczkę do Bazyliki Notre Dame de La Gard górującej dumnie nad miastem. Marsylia powstała na wzgórzach oraz wzniesieniach i może wymagać od nas pewnego wysiłku, szczególnie w przypadku wejścia pieszego pod Bazylikę i to bez względu na porę roku. Jednak widok na te piękne miasto z góry jest wart każdej kropli potu wylanej w czasie podejścia.

Po powrocie do portu musiałem zrobić ukłon w stronę moich kobiet i dać im chwilę na poszukiwanie zakupowych okazji przy Rue St-Ferreol, deptaku, przy którym znajdują się niemal wszystkie sklepy światowych marek.

W drodze powrotnej do samochodu zatrzymaliśmy się jeszcze w jednej z restauracji przy Quai du Port, czyli przy samej marinie na obiad. Oczywiście nie mogło być innego wyboru niż owoce morza.

Oczywiście ta jednodniowa wycieczka była tylko „liźnięciem” atrakcji tego bardzo starego miasta, wzmianki mówią o umiejscowieniu portu tym miejscu już w 600 roku przed naszą erą. Niestety przez cały czas mieliśmy w głowie ostrzeżenia, które przeczytaliśmy dzień wcześniej w sieci, dlatego też cały czas zachowywaliśmy większą czujność, a przez to nie mogliśmy w pełni cieszyć się pięknem tego wielokulturowego miasta. Chciałbym tam jeszcze wrócić, gdyż nawet te kilka miejsc urzekło mnie swoim pięknem, żałuję, że nie mogłem zwiedzić Orange Vélodrome, czyli stadionu, na którym rozgrywa mecze Olimpique Marsylia. Niestety wyprawa w tamte rejony wymagałaby korzystania z komunikacji miejskiej, a tego staraliśmy się unikać przez bzdurne ostrzeżenia w Internecie.

Na koniec moja rada, szukajcie oficjalnych informacji, o miejscu, do którego zmierzacie, najlepiej z drukowanych przewodników, ale też wiele dobrych źródeł można znaleźć w Internecie. Podróż do miejsc ogólnie uznawanych za bardzo bezpieczne wymaga też naszej uwagi na otoczenie, bo kieszonkowcy są wszędzie, stara prawda głosi, że „okazja czyni złodzieja”, a im więcej turystów to tym więcej okazji.

Generalnie Marsylię polecam, bardzo piękne miasto, jego położenie na kilku wzgórzach zapewnia różnorodność, oczywiście im bardziej od epicentrum w rejonie starego portu to będzie ono przypominało zwykłe blokowiska jakie znamy z wielkich miast, ale największa "magia" jest właśnie w rejonie starego portu i bazyliki.

View this post on TravelFeed for the best experience.

Congratulations, your post has been added to Pinmapple! 🎉🥳🍍

Did you know every user has their own profile map?
And so does every post as well!

Want to have your post on the map too?

• Go to Pinmapple
  • Click the get code button
  • Click on the map where your post should be (zoom in if needed)
  • Copy and paste the generated code in your post (Hive only)
  • Congrats, your post is now on the map!

Wygląda na bardzo ładne miasto! Mnie się kojarzy głównie z filmem "Transporter" :D

myślę, że w serii "Taxi" też ładnie się prezentuje, rozczarował mnie serial "Marsillie" z Gerardem Depardieu, ale tylko pod względem prezentacji miasta, można było zrobić dużo więcej dla promocji miasta

Temperatura na zdjęciach wygląda na oko na jakieś 60 stopni. Idę na chłodny balkon.

pomyśl, że to był początek maja :D

I have picked your post for my daily hive voting initiative, Keep it up and Hive On!!

ale PANORAMA MIASTA! awww
i jaki kolor wody!

PS:
na tym Młyńskim Kole byliście, mam nadzieję, PRZED obiadkiem?

Congratulations @lesiopm! You received the biggest smile and some love from TravelFeed! Keep up the amazing blog. 😍 Your post was also chosen as top pick of the day and is now featured on the TravelFeed.io front page.

We noticed that you edited your post through a different Hive frontend, so we were wondering if you experienced any issue posting through TravelFeed. If you have any suggestions for us, we would appreciate if you would let us know about them :)

Thanks for using TravelFeed!
@rozku (TravelFeed team)

PS: Why not share your blog posts to your family and friends with the convenient sharing buttons on TravelFeed.io?

Twój post bierze udział w głosowaniu na najlepszy post tygodnia, dołącz do zabawy i zagłosuj na najlepsze Twoim zdaniem posty (oprócz Twojego, bo to już ustaliliśmy, że jest on najlepszy 🙃)

Dzięki, że jesteś częścią społeczności #pl-travelfeedTwój post został również udostępniony w grupie TravelFeed Polska na Facebooku i przez profil na Twitter zapraszam do śledzenia tych dwóch profili.

Jeżeli przeoczyłeś(aś)post o zmianach zasad publikacji i kuracji postów na tagu #pl-travelfeed polecam się z nim zapoznać. Zmiany wynikają z faktu, że jesteśmy częścią dużego projektu Travelfeed.io i staramy się propagować posty podróżnicze pośród polskiej społeczności. Poniżej znajdziesz ważne posty dzięki, którym łatwiej opanujesz publikowanie na Travelfeed.io

Przewodnik jak zacząć z TravelFeed.io

Przewodnik jak publikować posty na TravelFeed.io

Pamiętaj o zmianie języka na polski, tylko takie posty możemy kurować.