JA TO MAM SZCZĘŚCIE

in #pl-reakcja4 years ago

JA TO MAM SZCZĘŚCIE


IMG_0551.jpg

Usłyszałam dziś pewien zapomniany utwór i nostalgia mnie złapała.
Ja to mam szczęście.
Mogłam się urodzić w każdej innej epoce, a urodziłam się w naszej.
Takiej pięknej, kolorowej.
Pełnej miłości.

I trochę tęsknota mną szarpie.
Wybaczcie.


IMG_0541.jpg




Juliusz Słowacki "Smutno mi Boże”

..
Patrząc na słońce, co mi rzuca z fali
Ostatnie błyski,
Choć wiem, że jutro błyśnie nowe zorze,
Smutno mi, Boże!

IMG_0537.jpg

Dzisiaj na wielkiem morzu obłąkany,
Sto mil od brzegu i sto mil przed brzegiem,
Widziałem lotne w powietrzu bociany
Długim szeregiem.
Żem je znał kiedyś na polskim ugorze,
Smutno mi, Boże!
..


IMG_0549.jpg




Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"

Tymczasem, przenoś moją duszę utęsknioną
Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych,
Szeroko nad błękitnym Niemnem rozciągnionych;
Do tych pól malowanych zbożem rozmaitem,
Wyzłacanych pszenicą, posrebrzanych żytem;


IMG_0543-1.jpg

Gdzie bursztynowy świerzop, gryka jak śnieg biała,
Gdzie panieńskim rumieńcem dzięcielina pała,
A wszystko przepasane jakby wstęgą, miedzą
Zieloną, na niej z rzadka ciche grusze siedzą.


IMG_0550.jpg




Cyprian Kamil Norwid ” Moja piosnka"

­Do kra­ju tego, gdzie kru­szy­nę chle­ba
Pod­no­szą z zie­mi przez usza­no­wa­nie
Dla da­rów Nie­ba....
Tę­sk­no mi, Pa­nie...

IMG_0555.jpg

Do kra­ju tego, gdzie winą jest dużą
Po­pso­wać gniaz­do na gru­szy bo­cia­nie,
Bo wszyst­kim słu­żą...
Tę­sk­no mi, Pa­nie...


IMG_0545.jpg

Do kra­ju tego, gdzie pierw­sze ukło­ny
Są, jak od­wiecz­ne Chry­stu­sa wy­zna­nie,
"Bądź po­chwa­lo­ny!"
Tę­sk­no mi, Pa­nie...

Tę­sk­no mi jesz­cze i do rze­czy in­nej,
Któ­rej już nie wiem, gdzie leży miesz­ka­nie,
Rów­nie nie­win­nej...
Tę­sk­no mi, Pa­nie...


IMG_0547.jpg

Do bez-tę­sk­no­ty i do bez-my­śle­nia,
Do tych, co mają TAK za TAK - NIE za NIE,
Bez świa­tło-cie­nia...
Tę­sk­no mi, Pa­nie...


IMG_0548.jpg



OTO TEN UTWÓR, W BRAWUROWYM WYKONANIU JANUSZA RADKA.

WYSŁUCHAJCIE GO PROSZĘ Z UWAGĄ..







Grzegorz Tomczak - "Tango na głos, orkiestrę i jeszcze jeden głos"


Było ciemno,
Więc niewiele co widziałem,
I pamiętam też niewiele.

Było ciemno,
Wiem, że z pochyloną głową stałem
Tak, jak stoi się w Kościele.

A więc stałem, nie widziałem,
Było ciemno, lecz słyszałem,
Wciąż ten głos, ten głos.

Podejdź bliżej -
Więc podszedłem.
Jak skruszony obywatel do przedstawiciela władzy.

Podejdź bliżej -
Już wiedziałem,
Że ucieczka błyskawiczna tu niczemu nie zaradzi.

Więc podszedłem, posłuchałem,
Było ciemno, lecz słyszałem,
Wciąż ten głos, ten głos, ten głos.

To nie wróg był,
Bo głos cichy i subtelny,
Ale polski i nieskazitelny.

IMG_0552.jpg

To nie wróg był!
Ten by zaraz mnie zapytał:
Czy mój światopogląd celny.

Więc to nie był wróg na pewno,
Bo nad głową tuż nade mną,
Wciąż słyszałem ten głos, ten głos, ten głos, ten głos:

Ty to masz szczęście!
Że w tym momencie,
Żyć ci przyszło,
W kraju nad Wisłą.
Ty to masz szczęście.

IMG_0538.jpg

Twój kraj szczęśliwy,
Piękny, prawdziwy.
Ludzie uczynni.
W sercach niewinni.
Twój kraj szczęśliwy.

..
Było ciemno,
Więc nie mogłem stwierdzić,
Komu pomyliły się epoki lub stulecia.

Było ciemno,
Może to Mickiewicz jaki?
Bo tak zgrabnie romantyczną wiarę krzesał?

Chyba niezorientowany,
Bo w tym kraju - tak kochanym -
Dawno nie był już widziany.

Może Norwid?
Bo coś plótł, że łza
Gdzieś znad planety spada i groby przecieka.

Ale skąd by,
Skąd by wiedział?
Że na jego słowa ktoś tu jeszcze może czekać?


IMG_0539.jpg

Teraz w modzie nie Norwidy,
Filozofio-okryjbidy.
Więc czyj ten głos, ten głos, ten głos, ten głos?

Było ciemno!
Sam już nie wiem,
Jak do domu wprost doszedłem, i do siebie.

Było ciemno.
A ja czułem się jak w niebie,
Lecz dlaczego - nie wiem, nie wiem.

Z pochyloną głową stałem,
Wierzcie - ja nie zwariowałem,
Lecz jak dziecko powtarzałem:
Ten głos, ten głos, ten głos!

Ja to mam szczęście,
Że w tym momencie,
Żyć mi przyszło,
W kraju nad Wisłą,
Ja to mam szczęście.


IMG_0534.jpg

Mój kraj szczęśliwy,
Piękny, prawdziwy.
Ludzie uczynni,
W sercach niewinni.
Mój kraj szczęśliwy.

(..)




Janusz Radek - "Tango na głos, orkiestrę i jeszcze jeden głos"




FOTKI:
wiki
pixabay
pinterest
otwarteklatki


Pierwotnie opublikowano na slowo ma znaczenie. Blog na Steem napędzany przez dBlog.

Sort:  

Nostalgia to piękne uczucie bo pomaga nam pamiętać dobre A zapomnieć złe.
Polska jak Polska, była inna, a w przyszłości będzie inna, my sami też się ciągle zmieniamy, takie są nieodłączne prawa natury.
Myślę że zawsze warto cieszyć się chwilą bieżącą. Dopóki nie ma wojny, epidemii i na głowę nie kapie ja z optymizmem patrzę w przyszłość (ale, a może i dzięki temu, że jednocześnie szykuje się na warianty nieoptymistyczne) ;)

Posted using Partiko Android

Polska jak Polska 💖
:)

i to jest bardzo rozsądne podejście, a nie jakieś ckliwe rozważania :D

Congratulations @rozku! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 3500 comments. Your next target is to reach 4000 comments.

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Congratulations @rozku! You received a personal award!

Happy Birthday! - You are on the Steem blockchain for 2 years!

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking

Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

ja odwrotnie :)
coraz mocniej chciałabym wrócić.
chociaż wiem, że sentyment nie jest uczciwym doradcą.
z drugiej strony - bywam w Polsce dosyć regularnie, wiec mam okazje skonfrontować wspomnienia (nie tak jak Norwid :) i niby wiem, jaki to kraj absurdów;
ale mimo wszystko 💚.
.

wyłączyłam monetyzację, bo mojego wkładu jest tu niewiele.
gdy posłuchałam dziś słów tej piosenki, miałam głowę parującą od sarkastycznych myśli.
po pierwotnym zamierzeniu, aby cierpko pokomentować ten temat, stwierdziłam, że jednak nie zrobię tego lepiej niż sam tekst tego utworu.
G.Tomczak w "Tangu na głos, orkiestrę i jeszcze jeden głos" zrobił to tak doskonale, że nie chciałam rozpraszać, umniejszać siły jego przekazu.
zderzam tylko słowa tej piosenki z fotkami, tzn.ze smutną rzeczywistością, która jest obecna wszędzie, nie tylko w Polsce.
zatem trochę upraszczam, bo globalizm,
i mam wrażenie, że mamy jedynie ułudę demokracji, mniej lub bardziej zmanipulowaną.

PS:
Twoją piosenkę tez lubię.