🍕🍕🍕 Pizza z batatem, gruszką i karmelizowaną cebulą 🍐🍠

in #pl-wege6 years ago (edited)

Gotowanie to sztuka! I nie mam tu na myśli tego, że jest to tak trudna czynność :) a to, że gotowanie może być formą wyrazu naszej kreatywności i ...artystyczną twórczością. Bo przecież za każdym razem, gdy przygotowujemy posiłek stajemy się twórcami. U mnie ten proces zaczyna się długo przed tym zanim stanę przy kuchennych szafkach. Najpierw pojawia się ten moment, taka iskra, która otwiera moją wyobraźnię! Ja już czuję smak ugotowanej potrawy, obmyślam jej konsystencję, szukam w intuicji jak dobrać dodatki i przyprawy. A czasem smakując nowe danie, po prostu wiem, że muszę odtworzyć je w mojej kuchni! Kombinuję jak zrobić jego wegańską lub bezglutenową wersję.

Tak było też tego dnia, gdy zajrzeliśmy do pizzerii w jednej z tych małych miejscowości z dostępem do najpiękniejszych plaż australijskiego Gold Coast. Pizza z batatem i czerwoną cebulą? Koniecznie musiałam jej spróbować! Smak był intrygujący, ale zdecydowanie trzeba zrównoważyć tu słodkość batata i dodać trochę soczystej świeżości.

Kilka miesięcy później, już w Polsce, będąc na zakupach zobaczyłam ekologiczny, oryginalny grecki ser feta wytworzony z mleka koziego i owczego. Od razu wiedziałam, że wyląduje on na australijskiej batatowej pizzy w towarzystwie polskiej gruszki i włoskiego orzecha! 

Zapraszam więc na multikulturową pizzę jakiej jeszcze nie próbowaliście! :)

Składniki:

Ciasto:

  • 1 szklanka mąki gryczanej
  • 1 szklanka mąki owsianej lub orkiszowej
  • ½ szklanki maki kukurydzianej
  • 1 łyżeczka soli
  • 1/4 łyżeczki cukru trzcinowego
  • 30 g drożdży świeżych
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 szklanka ciepłej wody 

Dodatki:

  • 1 batat
  • 1 czerwona cebula
  • 1 łyżka cukru trzcinowego nierafinowanego
  • 1 łyżka octu balsamicznego
  • ser feta z mleka koziego i owczego
  • oliwa z oliwek
  • 1 duża gruszka
  • garść orzechów włoskich
  • pieprz    

Przygotowanie:

Ciasto:

Drożdże rozpuścić wraz z cukrem w ciepłej wodzie i odstawić na 15 minut. Mąki wymieszać z solą, dodać oliwę i rozczyn drożdżowy. Wyrobić ciasto, przełożyć do miski, przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce. W tym czasie przygotujemy dodatki do pizzy.

Dodatki:

1. Pieczemy batata.

Batat pokroić w około 0,5 cm plastry. Rozłożyć na blaszce i piec 15 - 20 min., aż będą miękkie.

2. Karmelizujemy cebulę.

Cebulę pokroić w tzw. piórka, czyli przekroić na pół, a każdą połówkę posiekać w cienkie plastry.

Na patelni rozgrzać oliwę, wrzucić cebulę i smażyć przez kilka minut, mieszając. Następnie dodać cukier trzcinowy i ocet balsamiczny, wymieszać, smażyć około 10 - 15 minut.

Pizza:

1. Ciasto ponownie wyrobić i rozwałkować na blaszce do pieczenia. Za pomocą pędzla ciasto posmarować oliwą z oliwek.

Na ciasto rozłożyć dodatki:

  • karmelizowaną cebulę
  • plastry pieczonego batata
  • gruszkę wraz ze skórką, pokrojoną na plastry
  • pokruszoną fetę
  • posiekane orzechy włoskie

Całość posypać pieprzem. Ze względu na słoność fety, ja nie soliłam dodatkowo pizzy. Oczywiście można dodać swoje ulubione zioła.

Pizzę pieczemy około 20 minut w 200 st. C.

Na zdrowie!

Moni

Sort:  

feta, gruszka, orzechy - mam,
bataty zjedzone, ale jest pieczony burak!
plus inspiracja od Ciebie..
będą jurto zapieksy!
:)

PS:
ta cebula brzmi nieziemsko!
nie mogę oderwać od niej oczu, jest w niej coś magnetycznego :)

Aaaa! Ale super! 😃
Burak, ale też dynia idealnie zastąpią Pana batata w razie nieobecności ;))
..a karmelizowana cebulka, wolę ją od czekoladek he he

Rewelacyjne połączenie składników!!!

Polecam :)
I pozdrawiam!

Najpierw pojawia się ten moment, taka iskra, która otwiera moją wyobraźnię! Ja już czuję smak ugotowanej potrawy, obmyślam jej konsystencję, szukam w intuicji jak dobrać dodatki i przyprawy.

I to ja szanuję! Znam dobrzę tą iskrę i już wcześniej zauważylem w Twoich daniach "to coś". 😎

Świetny pomysł na pizzę, taki miks dodatków to "plackowy pewniaczek".
A jaka jest konsystencja ciasta? Dobrze wyrasta i jest puszyszte?
Pytam, bo moje spody z mąki orkiszowej, gryczanej i tym podobnych były dość średnie. U Ciebie ten spód wygląda fajnie i zastanawiam się, gdzie robiłem błąd.
Używasz mąki o jakieś konkretnej "grubości" czy w takich proporcjach powinno wyjść niezależnie od jej rodzaju?

Ps.
Można się z Tobą skontaktować przez chat lub discord? Mam pewien temat do omówienia. 😉
Urzęduję na chcat pod @the.foodini, a na discord pod the.foodini#6012.
Będę wdzięczny jeżeli znajdziech chwilę żeby się odezwać, albo zostawisz tu do siebie namiar.

Pozdrawiam i na @zdrowie! Super ten placek! 👌

Jejku, jak Wam zazdroszcze! Ja zupelnie pozbawiony jestem wyobrazni kulinarnej i nigdy nie wiem jak dane smaki w połączeniu będą smakowały. Co gorsze nie mam również pamięci smakowej, trudno mi przypomniec sobie takie połączenia z przeszłości. Dla mnie to jednak ciągłe eksperymentowanie i jak u alchemika, dodawanie troche tego, troche tego...

A sam przepis... Miodzio! Takie hipsterskie pizze też lubie, szczególnie z gruszkami czy ananasem, do którego długo się musiałem przyzwyczaić.

Oczywiście zamiast batata, jak wspomniala @rozku, burak jest pierwsza klasa!

Dzięki za ten komentarz @foodini 😉
Co do pytania o ciasto, to nie jest ono puszyste. I nazwanie tego dania pizzą jest bardzo zuchwałe z mojej strony he he Twoja nazwa "placek" dużo bardziej tu pasuje!
Najważniejsze, że wszystko super tu pasuje i razem tworzy idealną całość :)

Ps. Kompletnie nie mogę się odnaleźć w tych chatach i discordach. Ale spróbuję ;)

Pizza z batatem? Smak musi być ciekawy. Podrzucę przepis dziewczynie :D

Dobrze! Bardzo apetycznie wyglada:)

Jeśli chodzic o pizzę, to zrobiłam wczoraj, zainspirowana Twym poprzednim wpisem. Mój spód był z kaszy manny:) Szybka, pyszna, zdrowa pizza!