Więc (tak, wiem!) udało mi się przeczytać 46 książek, nie licząc podczytywanych przelotnie komiksów disneyowskich ani też książek "zawodowych". Niby nie tyle, ile chciałem i planowałem, ale całkiem blisko tego, więc ilościowo mogę być w miarę zadowolony. Jakościowo – myślę, że zasadniczo też, choć zdarzyło mi się parę książek, które z dalszej perspektywy były stratą czasu (na szczęście raczej niewielką). No ale teraz pora na to, co tygryski lubią najbardziej, ułożone w mniej lub bardziej subiektywny ranking!
HITY SEZONU
1
Mój przyjaciel najemnik ; James Brabazon
Historia młodego reportera, którego w czasie wojny w Liberii ochrania południowoafrykański najemnik. Bycie ochranianym przeradza się w przyjaźń, wspólne interesy i nawet ociera się o zamach stanu w Gwinei Równikowej. Na faktach, trzyma w napięciu, dobrze się czyta.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/polish/@avtandil/czytaj-z-marcinem-1-james-brabazon-moj-przyjaciel-najemnik
2
Tu byłem – TONY HALIK ; Mirosław Wlekły
Dla mojego pokolenia „Pieprz i wanilia” jeszcze było swojego rodzaju oknem na świat. Podobnie jak książki Halika o podróżach przez obie Ameryki. Blisko 20 lat po śmierci podróżnika powstała jego biografia, opisująca to, co wszystkim znane i ujawniająca sporo nieznanych sekretów. Dla fanów Tony’ego pozycja obowiązkowa, dla innych – również będzie ciekawa i wciągająca.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B9jNgszh-1d/
WCIĄGAJĄCE
3
Podróż do krainy zeków ; Julius Margolin
Co może czekać polskiego żydowskiego inteligenta po 17 września, jeśli nie zechce przyjąć radzieckiego obywatelstwa? O tym dowiemy się właśnie z tej książki. Całkiem niezłe, ale po Sołżenicynie i Szałamowie już aż tak wielkiego wrażenia nie wywiera.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B-C3PYoh94K/
4
Długa Ziemia ; Terry Pratchett i Steven Baxter
Pierwszy tom wciągającej pentalogii opartej na koncepcie multiwersum i możliwości przenoszenia się między równoległymi światami. Na tyle wciągającej, że po pierwszym tomie kolejne musiałem odłożyć głęboko, żeby nie odrywały od pilnych obowiązków. Wciąż czekają i możliwe, że będę musiał sobie odświeżyć początek...
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B7d2NbFhhZF/
5
Trzech panów w łódce, nie licząc psa ; Jerome K. Jerome
Trzech kawalerów wybiera się w podróż wzdłuż Tamizy, przeżywając przy tym liczne przygody. Klasyka brytyjskiego XIX-wiecznego humoru, który starzeje się na tyle dobrze, że i dziś potrafi rozbawić. Lubię do niej wracać, szczególnie w okresie wakacyjnym.
https://hive.blog/pl-ksiazka/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xiii-trzech-panow-w-lodce-nie-liczac-psa-jerome-k-jerome
6
Przyjaciel człowieka ; Andrzej Pilipiuk
Kolejny tom opowiadań autora, który właśnie w tym gatunku radzi sobie chyba najlepiej. Intrygujące i nieco mroczne historie, z właściwą szczyptą humoru, przykuwają uwagę czytelnika i sprawiają mu spore problemy z oderwaniem się od lektury. A po jej zakończeniu odczuwa się niedosyt.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B71weolhqV-/
7
Przymierze Trojga ; Maxime Chattam
Autor znany głównie z mrocznych i dość brutalnych kryminałów/thrillerów tym razem skierował się w stronę fantastyki. Wyszło mu równie udanie i wciągająco, a losy dzieci, które przeżyły katastrofę trzymają w napięciu do ostatnich stron. A to tylko pierwszy tom z siedmiu.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/polish/@avtandil/czytaj-z-marcinem-6-przymierze-trojga-maxime-chattam
8
Żebrząc o śmierć ; Graham Masterton
Cykl o Katie Maguire jest niejako gwarancją dobrej jakości i wciągającej lektury. Ta książka nie jest wyjątkiem. Tym razem policjantka musi się zmierzyć ze skonfliktowanymi ze sobą szajkami rumuńskich żebraków. A także poradzić sobie z wcale licznymi problemami w życiu osobistym. Jak jej się to uda?
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-ksiazka/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xvii-zebrzac-o-smierc-graham-masterton
9
27 śmierci Toby’ego Obeda ; Joanna Gierak-Onoszko
Autorka porusza słabo dotąd znaną w Polsce tematykę sytuacji Ludów Pierwotnych w społeczeństwie Kanady i odkrywa dla nas ciemną stronę tego kraju. Pod względem treściowym i znaczeniowym śmiało bym umieścił tę książkę w wyższej kategorii, jednak gdzieś mi czegoś zabrakło. Może to przez sposób prowadzenia narracji, podzielonej na krótkie całostki? Nie wiem. Ale i tak polecam mocno.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-literatura/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xviii-27-smierci-toby-ego-obeda-joanna-gierak-onoszko
10
Wilcze leże ; Andrzej Pilipiuk
Ponownie tom pełen smakowitych opowiadań – tym razem nieco krótszych, więc zmieściło się ich więcej. Nie ma mowy o rozczarowaniu, każde z nich ma w sobie to coś. Zwłaszcza historia pewnego listu z alpejskich szczytów.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B8kJs_phgUe/
11
Linia czasu ; Michael Crichton
Twórca takich hitów jak „Park Jurajski” i „Kongo” tym razem zajął się tematyką podróży w czasie – zarówno badawczych, jak i turystycznych. Jednak wydarzenia w średniowiecznej Francji zaczęły wymykać się spod kontroli.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B61lGfDBJ9c/
WARTE UWAGI
12
Atlas języków
Książka w sam raz dla każdego, kto się interesuje językami, i to nie tylko tymi najważniejszymi. W przystępny sposób i w ładnej szacie graficznej zawarto dużą dawkę informacji na temat języków z całego świata. Oczywiście, nie jest to rzecz do czytania ciurkiem i nie rozrywki ma dostarczyć. Ale, jeśli się już ją gdzieś znajdzie, warto poświęcić jej trochę czasu i poszerzyć swoją znajomość świata.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/CBgUJ11h54b/
13
Trzech panów w Niemczech ; Jerome K. Jerome
Ciąg dalszy pamiętnej wyprawy łódką. Tym razem panowie już trochę starsi, w większości – żonaci, wybierają się w samotną podróż do Niemiec. Też jest to niezłe, też się dobrze czyta, ale jednak części pierwszej w pełni nie dorównuje. Czy to zmienił się styl autora, czy może odrobinę przesadził z filozofią? Niemniej, nawet jeśli jest odrobinę gorzej, to i tak wciąż wystarczy, by książkę polecić.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-ksiazka/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xiv-trzech-panow-w-niemczech-tym-razem-bez-psa-jerome-k-jerome
14
Gruzińska uczta ; Piotr Apostolidis
Przede wszystkim o gruzińskich winach od strony praktycznej, czyli odwiedziny u producentów wielkich i małych, z przerwami na smaczne posiłki. Dla tych, co w Gruzji byli – okazja do ożywienia wspomnień, dla tych, którzy jeszcze na to czekają – zaostrzenie apetytu na wyprawę życia.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B_vzQTRJvgC/
15
Wszystko czerwone ; Joanna Chmielewska
Że co? Że Allerød to wcale nie znaczy ‘wszystko czerwone’? Być może. W książce czerwieni nie zbraknie. Jeden z lepszych kryminałów Chmielewskiej, pełen wyjątkowego humoru językowego (m.in. pan Muldgård i jego polszczyzna). Czytany po wielokroć i na pewno jeszcze nie raz.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B6yg_dEBmOF/
16
Kōmisorz Hanusik ; Marcin Melon
Śląskie opowiadania kryminalne z elementami miejscowych tradycji, mitów i sił nadprzyrodzonych. Dodatkowy plus za to, że napisane po śląsku – co czasem może lekturę utrudniać, ale tylko trochę. Za to podnosi lokalny koloryt.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/CBpzli6hMiF/
17
Świst umarłych ; Graham Masterton
Też Katie Maguire. Niewiele gorsze od tomu „żebraczego”, jednak tam była troszkę ciekawsza intryga. Ale mimo wszystko wciąga i trudno się oderwać. Po prostu dobra thrillerowo-kryminalna robota.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/CDEEBHMhqn_/
18
Królowa Malroncja ; Maxime Chattam
Drugi tom siedmioksięgu o losach Piotrusiów w świecie po Burzy. Też wciąga, też jest nieźle napisany, ale pojawiają się już pewne oznaki przekombinowania – choć na razie bardzo nieliczne.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/hive-134382/@avtandil/czytaj-z-marcinem-ix-krolowa-malroncja-maxime-chattam
CAŁKIEM NIEZŁE
19
Wielkie zasługi ; Joanna Chmielewska
Książki poświęcone rodzinie Chabrowiczów zawsze trzymają poziom, ale niektóre są lepsze od innych. „Wielkie zasługi” ,choć odrobinę ustępują „Skarbom” czy „Nawiedzonemu domowi”, to jednak dają sporo przyjemności z lektury. No i można poznać najgorsze przekleństwo świata!
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/polish/@avtandil/czytaj-z-marcinem-4-joanna-chmielewska-wielkie-zaslugi
20
Uśpione morderstwo ; Agatha Christie
Czy wspomnienia z dzieciństwa pomogą wyjaśnić kryminalną zagadkę sprzed lat? Klimat angielskiej prowincji, tajemnica i śledztwo aż do końca.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-ksiazka/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xvi-uspione-morderstwo-agatha-christie
21
Usain Bolt ; autobiografia
Historia najszybszego człowieka na świecie. Chyba niepotrzebnie napisana jeszcze przed zakończeniem kariery, bardzo brakuje zarówno końcowych sukcesów jak i ostatecznej detronizacji mistrza.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B7PJZsBFBQI/
DA SIĘ CZYTAĆ
22
Szajka bez końca ; Joanna Chmielewska
Kryminał niezły, ale jak dla mnie trochę zbyt mocno zagmatwany, za dużo postaci, które w pewnym momencie zaczynają się mylić. Niemniej ma całkiem liczne dobre momenty!
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-ksiazka/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xi-szajka-bez-konca-joanna-chmielewska
23
Przesyłka ; Sebastian Fitzek
Jak zwykle u tego autora, wciągający thriller psychologiczny. Czyta się bardzo dobrze, jednak trochę obniża notę to, że słabo zapada w pamięć i po dłuższym czasie pamięta się tylko ogólne wrażenie.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B8Z2VErBbPH/
24
Dwaj z Galaktyki Gryfa ; Krystyna Boglar i Mirosław Tokarczyk
Wspomnieniowo lektura z dzieciństwa. Kosmici lądują na Ziemi i uczą się przepisów ruchu drogowego, jednocześnie poznając historię planety – od antyku po współczesność. Z pomocą milicjanta drogówki. Zabawne i – wbrew pozorom – całkiem pouczające, szczególnie dla najmłodszych.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B94DNnWhfki/
25
Poemat pedagogiczny ; Antoni Makarenko
Jak z młodocianego opryszka wychować porządnego człowieka (radzieckiego). W realiach Ukrainy lat 20 XX wieku. Grube, ale bardziej strawne, niż podejrzewałem.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-blog/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xxii-poemat-pedagogiczny-antoni-makarenko
26
Jądro Ziemi ; Maxime Chattam
Trzeci tom siedmioksięgu. Do zakończenia bardzo dobrze, ale potem jednak ogólne wrażenie się popsuło. Przed kolejnymi tomami długa przerwa, żeby wyprzeć to z siebie.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-ksiazka/@avtandil/czytaj-z-marcinem-x-jadro-ziemi-maxime-chattam
27
Bez odwrotu ; Tess Gerritsen
Brzmi jak dobra koncepcja na scenariusz amerykańskiego filmu akcji. W sumie to jest główna zaleta – wartka akcja, dobrze się czyta. I w zasadzie tyle. Nie sądzę, żeby jakoś na trwałe zapisało się w pamięci.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/polish/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xxiii-bez-odwrotu-tess-gerritsen
28
Złota mucha ; Joanna Chmielewska
Przyjemnie się czyta o bursztynach. Do tego wątek kryminalny i jak zwykle u Chmielewskiej fajny styl. Ale do najlepszych książek autorki trochę brakuje.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B_ArJdjJ8jW/
29
Krajowe rośliny trujące ; Stefan Bagiński, Jakub Mowszowicz
Co można jadać, czego nie wolno, co nas wyleczy, a co zabije. W dzisiejszych czasach może aż takiej styczności z dzikimi roślinami nie mamy, może nie wykorzystamy tej wiedzy w praktyce, ale warto przeczytać dla podniesienia ogólnej świadomości.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B9T_Y7ZhrIK/
30
Pan Wołodyjowski ; Henryk Sienkiewicz
Sienkiewicz wielkim pisarzem był. I o ile po „Ogniem i mieczem” mógłbym się pod tą opinią szczerze podpisać, o tyle po całej reszcie Trylogii niekoniecznie. Są fajne momenty, ale zakończenie zniesmacza i załamuje.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B-wpmwbhp3e/
31
Nazwiska polskie ; Jan Stanisław Bystroń
Współczesne wydanie książki z okresu międzywojnia. Dobry, solidny materiał, przedstawiony w przystępny sposób, jednak przedstawiony tak, że nie porywa aż tak, jak by mógł. Lekko zmarnowany potencjał, niemniej godne uwagi nie tylko osób bardzo zainteresowanych tematem.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/polish/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xix-nazwiska-polskie-jan-stanislaw-bystron
32
GAD: spowiedź klawisza ; Paweł Kapusta
Wspomnienia strażników więziennych z Polski. Czyta się szybko, poznawczo też dość ciekawe. W sumie za bardzo nie ma się do czego przyczepić, ale wielkiego efektu wow nie ma.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B8BX61IhfBx/
TAKIE SOBIE
33
Rzeźnicy i lekarze ; Lindsey Fitzharris
Książki o historii medycyny z reguły są dość ciekawe. Ta też nie jest zła. Ale jak już się czytało Thorwalda, no to jednak widać różnicę. Jak się nie czytało – spodoba się. A potem i tak warto sięgnąć po Thorwalda.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B8IGvvPh2qQ/
34
Zapach prawdy ; Iga Karst
Polski kryminał osadzony w realiach Dolnego Śląska. Doceniam i za to daję dodatkowy plusik. Niemniej z perspektywy czasu nie zapadł w pamięć aż tak mocno, jak inne książki z tego roku. Co bynajmniej nie znaczy, że jest to lektura zła.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B7H3db3FxFZ/
35
Górnicy.pl
Reportaże z kopalni węgla, miedzi i soli, rozmowy z pracującymi tam górnikami. Na poszerzenie wiedzy o świecie w sam raz, na zagłębienie się w temacie chyba jednak zbyt mało.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/CDABVLnheou/
36
Wyprawa do Pięciu Bogów ; Witold Michałowski
Relacja z wyprawy do Mongolii celem zdobycia tamtejszych szczytów. W praktyce opisy podróży na miejsce są ciekawsze od tych wysokogórskich. Jest tu parę w miarę ciekawych elementów, ale jako całość zdecydowanie mnie nie zachwyciło.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B7BW5Cul3ze/
37
Łódzkie przemiany
Lata 70 i co się zmieniało w Łodzi w wyniku realizacji kolejnej pięciolatki. Dla mieszkańców i miłośników historii miasta znajdzie się parę fajnych rzeczy, dla całej reszty – szkoda czasu.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B_M5WaphKXj/
38
Czy to pierdzi? Sekretne (gazowe) życie zwierząt ; Nick Caruso i Danny Rabaiotti
Podobno tytułowe pytanie jest jednym z częściej zadawanych zoologom. Wierzę na słowo. A skoro są pytania, to i autorzy na nie odpowiedzieli. Plus trochę ciekawostek o każdym z omawianych gatunków. Dla dzieci całkiem dobre, dla młodzieży już niekoniecznie, dla dorosłych bardziej rozczarowujące.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/polish/@avtandil/czytaj-z-marcinem-5-czy-to-pierdzi-sekretne-gazowe-zycie-zwierzat-nick-caruso-i-dani-rabaiotti
SŁABSZE, ALE MOŻNA DAĆ SZANSĘ
39
Przewodnik wędrowca ; Tristan Gooley
Teoretycznie ciekawe, praktycznie – przeteoretyzowane i bez nadzoru kogoś, kto ma te porady opanowane, niewiele czytelnikowi da. Dodatkowy minus za to, że mocno brytyjskocentryczne i poza tym krajem przyda się jeszcze mniej. Ale chociaż ciekawie opisana wyprawa do Dajaków na Borneo.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-ksiazka/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xii-przewodnik-wedrowca-sztuka-odczytywania-znakow-natury-tristan-gooley
40
Żarty niedoścignionego Hodży Nasreddina ; Idries Shah
Może uśmiechnąć, choć bardziej chyba młodego czytelnika. Niemniej i mnie się to udało, więc może jeszcze nie jest ze mną tak źle? Niemniej szkoda, że autor wyboru nie skusił się także na nieco bardziej rozbudowane historie z życia Hodży.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-blog/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xxi-zarty-niedoscignionego-hodzy-nasreddina-idries-shah
41
Tytus żołnierzem ; Henryk Chmielewski
Przygody Tytusa potrafią być przyjemną i radosną lekturą, jednak odcinek wojskowy dość mocno odbiega od normy. Widać, że był przygotowany na zlecenie propagandy, a nie po prostu z porywów twórczości autora. Grozi rozczarowanie.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-ksiazka/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xiv-tytus-romek-i-a-tomek-ksiega-iv-tytus-zolnierzem-henryk-papcio-chmiel-chmielewski
42
Wicek i Wacek
Tużpowojenny komiks w stylu Flipa i Flapa, osadzony w realiach okupacyjnych, uwspółcześniony w 1989. O ile bawił mnie w dzieciństwie, o tyle obecnie nie zachwycił. Niestety. Może oczekiwania względem wspomnień były zbyt duże.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B9KgnRKhQwv/
RACZEJ NIE
43
Ryby i przynęty ; Jiří Vostradovský
Część poświęcona gatunkom rodzimych wód jest całkiem dobrze zrobiona, o biologii ryb jako gatunku – w sumie też, niestety część czysto wędkarska jest mało przejrzysta i słabo przystępna dla kogoś bez gruntownego przygotowania w temacie.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/B9QGs8IhrZ4/
44
Dzieci zapomniane przez Boga ; Graham Masterton
No cóż. Potrafił pisać świetne horrory, potrafił i tragiczne. Temu bliżej do tych drugich, choć samego dna jeszcze nie osiąga. Istoty nadprzyrodzone są zbyt wydumane, żeby można się ich było bać, nastroju grozy nie ma. Marne to.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/pl-blog/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xx-dzieci-zapomniane-przez-boga-graham-masterton
45
Nerses VIII atakuje ; Bożena Gogolewska, Jarosław Skowroński
Bajeczka sci-fi dla dzieci zapamiętana z okresu późnoprlowskiego dzieciństwa. Niestety zestarzała się bardzo źle. Co najwyżej jako ciekawostka.
Wrażenia na świeżo: https://hive.blog/polish/@avtandil/czytaj-z-marcinem-xxiv-nerses-viii-atakuje-bozena-gogolewski-jaroslaw-skowronski
46
17 kur na Tasmanię : Tadeusz Zimecki
Intrygujący tytuł, sama książka... jak dla mnie przez sposób narracji bardzo chaotyczna i trudna w odbiorze. Przypuszczalnie sama fabuła podana w innym sosie byłaby znacznie strawniejsza i dałaby wyższe miejsce w rankingu. A tak, niestety. Ktoś musi być ostatni.
Wrażenia na świeżo: https://www.instagram.com/p/CAJBAs9Bn46/
Podoba mi się różnorodność. Chetnie przeczytałabym "GAD: spowiedź klawisza". Muszę gdzieś zapisać, żeby nie zapomnieć.
Świetne popdsumowanie!
Dziękuję! Nie zapomnij, bo warto przeczytać, choć w rankingu nie dałem bardzo wysoko ;)
Nie szkodzi, że nie wysoko. Takie ciężkie i mroczne tematy to coś dla mnie.
(Już szukam na Allegro :p )
No to miłej lektury :)
Congratulations @avtandil! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s) :
You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word
STOP
Do not miss the last post from @hivebuzz: