Mniej błędów, więcej głosów #1

in #polish6 years ago (edited)

Trzy ostatnie dni to trzy sytuacje, które sprawiły, że na Steemicie zagości nowy cykl wpisów pod tytułem Mniej błędów, więcej głosów, które opatrzone będą tagiem #pl-pisownia. Pierwszy sygnał, że może warto rozpocząć taki cykl, to ciekawy wpis @barbarossastudio o butnej postawie pewnego wydawnictwa i braku wsparcia dla młodych autorów – rzetelnej oceny tekstu, wskazania popełnionych błędow. Drugi kamyczek do ogródka to krótka podpowiedź, którą umieścił @lukmarcus pod moim komentarzem o bardzo charakterystycznym błędzie edycji popełnianym przez jednego z użytkowników. Trzecia rzecz to dyskusja pod postem @fervi -ego o głosowaniu na własne komentarze. Okazuje się, że nie tylko ja nie daję upvota, gdy post jest napisany z błędami.

Zapraszam do śledzenia! Będzie krótko, zwięźle i z przykładami.


choice-2692575_960_720.jpg

1. Prawidłowe użycie spacji

Może się wydawać, że spacja czyli brak znaku nie jest specjalnie istotnym elementem edytorskim. Nic bardziej mylnego! Prawidłowe użycie spacji znacząco zwiększa czytelność tekstu, dlatego warto zapamiętać poniższe zasady.

  • Nie stawiamy spacji pomiędzy ostatnią literą wyrazu a znakami interpunkcyjnymi: kropką, przecinkiem, dwukropkiem, średnikiem, wykrzyknikiem, znakiem zapytania.

Kasiu! Kiedy przyjechałaś? Jak dobrze, że już jesteś.
Kasiu ! Kiedy przyjechałaś ? Jak dobrze , że już jesteś .

  • Gdy używamy myślnika, spację stawiamy zarówno przed nim jak i po nim.

Anna German – znana polska piosenkarka
Anna German–znana polska piosenkarka

Pamiętajmy, że łącznik (-) to nie to samo co myślnik (–). Łącznik nie jest znakiem interpunkcyjnym lecz ortograficznym – służy do tworzenia wyrazów złożonych, łączenia końcówek, przyrostków.
Dlatego: telewizor czarno-biały i nazwiska dwuczłonowe Kossak-Szczucka, Bachleda-Curuś pisane są z łącznikiem – bez spacji.

  • Nawiasy oraz cudzysłów „przylegają” do zawartej w nich treści – nie stosujemy spacji.

„Pan Tadeusz” - epos Adama Mickiewicza (ur. 24 grudnia 1798 w Zaosiu).
„ Pan Tadeusz ”-epos Adama Mickiewicza ( ur. 24 grudnia 1798 w Zaosiu ) .


Na koniec polowanie na błędy. Ryszard Kalisz napisał:
Podróżowałem dzisiaj z dzieckiem 2,5 letnim Pendolino @PKPintercityPDP do Krakowa.

W komentarzu popraw Rysia lub podziel się zabawnym błędem. :)

Sort:  

Ufff, myślałam, że tylko ja zwracam na to uwagę. Rażą mnie błędy tego typu, ale nauczyłam się, że są ważniejsze rzeczy od interpunkcji i ortografii. Jeśli tekst jest w moich oczach wartościowy, to pomimo kilku uchybień - daję upvote. Życie jest krótkie i takie piękne!

Dlatego jest cykl z przypomnieniem pewnych podstawowych zasad. Pod ciekawym postem niewłaściwym byłoby dywagowanie o błędach językowych autora. Mile widziane redukowanie "błędzenia", choćby na zasadzie opatrzenia z poprawnymi formami. ;)

Jak najbardziej jestem za!

Tylko skąd on do diaska wiedział, ile lat miało to Pendolino...
Może gadał z konduktorem?


Podróżowałem dzisiaj Pendolino @PKPintercityPDP z 2,5-letnim dzieckiem do Krakowa.

A może Pendolino posiadało tabliczkę z datą produkcji, ewentualnie chrztu? ;)

Proponuję Ci wybierać posty z #polish i potem je poprawiać żeby steemianie zobaczyli jakie błędy często popełniają podczas pisania :) Tylko proszę o oszczędzenie moich postów ;)

Postaram się wybierać przykładowe błędy z postów różnych osób, żeby nie roastować tu nikogo. ;)

Podoba mi się !

Czytam większość tekstów i najbardziej rzucają się w oczy literówki i orty.

W ramach samokrytyki powiem, że sam mam czasami problemy z przecinkami. :)

Nobody's perfect, że zacytuję zakończenie wspaniałego filmu ze wspaniałą Marylin.

Każdy czasem popełnia błędy. Tu będzie pozytywistyczna praca u podstaw i hasło "Alta petunt". :)

Nawiasy oraz cudzysłów „przylegają” do zawartej w nich treści – nie stosujemy spacji.

Odnośnie tego to masz jakieś źródło? Bo kiedyś przepisywałem rękopis książki dla polonistki i ta nauczyła mnie, że takie spacje należy właśnie stosować.

Dzięki. W sumie teraz się zastanawiam czemu w takim razie czemu ta Pani kazała mi tak pisać. Nie wiesz może czy to nie było jakoś zmienione?
Bo sama książka była o koniugacji i deklinacji więc przynajmniej według mnie znała się ona na języku polskim. Przyznam nawet, że jak to przepisywałem (a miałem około 15-16 lat) to mało z tego rozumiałem.
A z tymi nawiasami będę miał problem bo nawet pisząc tą odpowiedź stawiałem spacje.

Nie, nie było zmienione. Sprawdziłam dziś parę przedwojennych monografii i antologii literatury w Śląskiej Bibliotece Cyfrowej i naocznie stwierdzam, że ta zasada edytorska obowiązuje od XIX wieku (1886, 1905, 1924, Lwów, Poznań, Warszawa).

Nie każdy polonista miał do czynienia ze składem tekstów do druku, a w odręcznym piśmie odległości pomiędzy znakami nie są sztywno określone. Myślę, że przepisany przez Ciebie rękopis przeszedł jeszcze korektę u wydawcy. :)
W języku francuskim cudzysłów oznacza się << >> i stosuje spacje.

Dzięki za tak obszerne wyjaśnienie. W takim razie trzeba poprawić nawyki.

Uczymy się całe życie. Lepiej poprawić niż iść w zaparte jak posłanka od "wziąść". :D

Nie pisze się "wziąść" tylko wezmnąć :P

Może chciała żeby książka wyszła grubsza :P
Przepisywałam kiedyś prace magisterskie stąd wiem, że niektóre osoby próbują różnych sztuczek.

Oj to była lekko z 500 stron maszynopisu, więc raczej nie o to chodziło :D

Na początku mojego pobytu na Steemit miałam alergię na błędy autorów, poprawiałam, zwracałam uwagę, pisałam o tym kilka razy ale odzew był marny a i podobno wiele osób nie ma polskich czcionek. Przestałam więc i pewnie sama błędy popełniam. Poprawia też @fervi a teraz Ty się za nas weźmiesz i chwała Ci za to, zwłaszcza że poprowadzisz nowy cykl, z którego ja się bardzo cieszę :)

Podróżowałem dzisiaj z 2,5 letnim dzieckiem @PKPintercityPDP Pendolino do Krakowa.
Podróżowałem dzisiaj z 2,5 letnim dzieckiem do Krakowa @PKPintercityPDP Pendolino.

Super pomysł. Z pewnością będę go śledzić. Powodzenia

Wszyscy popełniamy błędy bo życie ma zakręty 😉

Szanuję mocno, wreszcie ktoś to powiedział.
Chętnie mogę Ci pomóc robić takie zestawienia postów z #polish, o których ktoś wspomniał w komentarzu.

Dzięki!
Na pewno nie będzie w tym cyklu takiego omawiania postów jak w Ctrl+C Ctrl+V u @marszum - a. Plagiatowanie jest niedopuszczalne, a błędy, no cóż - każdy czasem popełnia. Przykłady z postów oczywiście będą, ale bez wskazywania palcem. :)

Dzięki za tego typu materiały, jestem znowu w szkole.
Dobra lektura. Przyda mi się na pewno.

Może i w szkole, ale to szkoła życia na Steemie. Tym bardziej mi miło, że uważasz materiały za przydatne. :)

Cześć!
Jestem za! Twoja akcja to super pomysł!
Ja dopiero raczkuję na Steemit. Nie zniechęcam się jednak. Planuję pisać. Z chęcia skoryguję blędy we wpisach po polsku jak I po angielsku jak zostana wskazane. Prawie polowę życia przemieszkalam za granica Polski wiec błedy, obawiam sie, moga gościć w moich postach.