5. Światowy dzień siania dyni w miejscach publicznych za nami.

in #polish3 years ago

W ostatnią niedzielę, 16. maja odbył się piąty światowy dzień siania dyni w miejscach publicznych, ja sam po raz drugi obchodziłem to święto. Przygotowania do świętowania zaczęły się już dzień wcześniej, odwiedziłem ojca, zapalonego działkowicza, od którego uzyskałem materiał siewny najwyższej klasy. A wieczorem, tuż przed zamknięciem marketu budowlanego zaopatrzyłem się w najtańsza łopatkę ogrodniczą.

20210515_193639.jpg

Wybór miejsc do posiania dyni zostawiłem na kolejny dzień. Katowickie osiedle Ligota jest moim domem od dwóch miesięcy, zaczynam naprawdę nieźle ogarniać lokalną mapę, także wiedziałem, że spacer po okolicy wystarczy, aby wyselekcjonować najbardziej obiecujące lokacje. Dynia lubi stanowiska słoneczne, nie znośi natomiast mrozów, stąd ten wybór daty na światowe święto siania dyni, tuż po Zimnej Zośce, czyli dniu 15. maja, który według ludowych wierzeń jest ostatnim okresem, kiedy może przyjść ochłodzenie. Okazuje się, że wieloletnie obserwacje meteorologiczne potwierdzają starożytną wiedzę, ale to już inny temat.

Przy wyborze lokalizacji kierowałem się również prawdopodobieństwem spotkania młodych pędów z bezwględną maszyną instytucji zajmujących się zarządzaniem zielenią miejską. Miejsca trochę na uboczu, lub nieporośnięte trawą dostawały dodatkowe punkty.

Poranek był deszczowy, ale około godziny 13 pogoda pozwoliła na całkiem przyjemny spacer, podczas którego udało mi się wybrać 6 lokacji. Dynię sadzi się umieszczając pestkę na głębokości 2-3cm. Można po dwa nasionka w jednym dołku, natomiast po wykiełkowaniu trzeba usunąć słabszą roślinę. W każdej lokacji posadziłem po 3 pestki dyni w odległości około 30-40cm od siebie.

20210516_135421.jpg

20210516_141321.jpg

20210516_141837.jpg

20210516_150625.jpg

20210516_154448.jpg

20210516_160001.jpg

Napisałem już, dlaczego sadziłem dynię, ale właściwie to dlaczego w miejscach publicznych? Wydarzenie jest współorganizowane przez Miejską Partyzantkę Ogrodniczą, spontaniczny oddolny ruch miejski sprzeciwiający się brzydocie, betonozie, czy monokulturowej, nudnej zieleni miejskiej. Osobiście uważam też, że tereny zielone mogłyby być źródłem warzyw i owoców dla lokalnej społeczności. W Polsce mamy działki, natomiast na zachodzie coraz częściej adaptowane są wspólne osiedlowe ogrody społecznościowe.

Miejskie łąki, bomby nasienne, ogrody i sady społecznościowe, obsadzanie trawą zaniedbanych skwerów czy sadzenie drzew bez pozwolenia to inne pomysły partyzantów na zazielenianie przestrzeni miejskiej. Teraz jest też sezon wyrzucania sadzonek drzew z supermarketów, także kolejne partyzanckie akcje już wkrótce.

A tutaj zdjęcie z ubiegłego roku z jabłonką uratowaną zza Biedronki, którą posadziłem w centrum Katowic. Sprawdziła się też zasada, że wystarczy założyć kamizelkę odblaskową i można robić wszystko.

20200710_144434.jpg

Sort:  

Inicjatywa ciekawa, pierwsze słyszę. Natomiast mam pewne obawy, na ile sprawdziłoby się wykorzystywanie terenów miejskich do sadzenia jadalnych roślin. Jakość gleby, powietrza itd. raczej zbyt wysoka nie jest. Zimą smog, który następnie z deszczem i śniegiem wnika w podłoże. Ołów i tak dalej. Czy miejskie sadownictwo może się udać bez wcześniejszego zadbania o te sprawy?

Też tak o tym myślałem dopóki na studiach nie miałem bezpośredniego dostępu do badań ilości metali ciężkich w glebach. Pomijając przemysł to głównie bliskość ruchliwych dróg ma poważny wpływ na stężenia. W praktyce i tak nie mamy wpływu czy nasze sklepowe jedzenie nie pochodzi np z okolic Olkusza.

Bardziej martwiłbym się o pestycydy czy dodatki do przetworzonej żywności z "legitnych" upraw.

Czyli teoretycznie ma to sens. Kto wie, gdyby miasta poprzerastane były naturalnymi ogrodami i sadami, to może i nawet chciałbym w nich mieszkać ;)

Ja bym się bardziej bał dzików, które grasują w tamtym rejonie

Dzika zawsze można ubić na kiełbasę :P

A i owszem, spotkałem ostatnio dwa. Uciekły.

Ligota 👍

Super inicjatywa! :)

ojacie, ale super!
Partyzantka Ogrodnicza! 💚
uwielbiam!

@tipu curate 🌸

Congratulations @deepresearch! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You distributed more than 11000 upvotes.
Your next target is to reach 12000 upvotes.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Check out the last post from @hivebuzz:

Hive Tour Update - Account creation and Account Recovery steps
Support the HiveBuzz project. Vote for our proposal!

A jak ma się jabłonka w tym roku? :)

Jeszcze nie sprawdziłem. Na dniach się dowiem:)

Świetna inicjatywa w moim mieście :) Brawo!