Mining na RTX 3060 LHR - czyli czy to się opłaca.

in #polish2 years ago

Trochę ponad tydzień temu kupiłem na Allegro komputer, który z jednej strony miał zamienić już mój 6 letni komputer, a dodatkowo pomyślałem, że fajnie jeśli będzie na siebie zarabiać. Ogólnie to każdy kto mnie zna, wie, że jestem przeciwnikiem PoW. Uważam, że generuje dużo śmieci, sprawia, że ceny kart graficznych są wysokie oraz najważniejsze wytwarza dużo ciepła czyli konsumuje dużo energii, którą można przeznaczyć na coś ciekawszego. Od samego początku gdy pojawił się Peercoin (pierwsza krypto PoS), kibicowałem mu i nadal jestem w posiadaniu dość sporej ilości PPC, czy gdy ETH przejdzie na PoS nadal będzie się opłacać ten cały mining?
Z drugiej strony i tak ogrzewam dom aktualnie prądem więc pomyślałem, że można zainwestować trochę aby to ogrzewanie było bardziej ciekawsze.

Mój zestaw komputerowy kosztował mnie 9400zł brutto i zawiera w sobie dwa RTX 3060 LHR. Jak się chwalił sprzedawca pozwala to na urobek na poziomie 6$ na dzień oraz jeśli komputer jest zakupem na firmę to jest to inwestycja, która zwróci się po około 6mc. Ale o tym później.
IMG_20211025_140242.jpg

Nigdy nie kupowałem takiego drogiego sprzętu bo zawsze miałem komputery dostarczone przez pracodawców, ale ostatnio czułem, że ostatnie miesiące pracowałem prawie bez przerwy (od początku roku 3 dni normalnego urlopu), sporo weekendów na budowie to zrobię sobie prezencik.

Dla zainteresowanych to pełna specyfikacja komputera to:

Model: VIKING N2x-3600
Obudowa: SilentiumPC VENTUM VT4V TG
Płyta główna: AM4 ASRock B450 Pro4 R2.0
Procesor: AMD 3GEN RYZEN 5 3600 6x rdzenie, 12x wątków 3,6-4,2 GHz
Chłodzenie Procesora: SilentiumPC Spartan 4 MAX + Pasta Thermaltake Grizzly Kryonaut
Karta graficzna: 2x RTX 3060 12GB LHR - wyselekcjonowane modele wydajnym chłodzeniem
Pamięć RAM: ADATA XPG 8GB DDR4 3600MHz CL18 1x8GB
Dysk twardy: SSD NVME 256GB M.2
Karta Dźwiękowa: ASRock 7.1 CH HD Audio (Realtek ALC887 Audio Codec)
Napęd optyczny: BRAK
Zasilacz: SilentiumPC Supremo FM2 750W GOLD
Łączność: 1 Gigabit LAN 1000 Mb/s (Ethernet), WIFI6 (można dokupić na naszych aukcjach)
System operacyjny: PEŁNA WERSJA WINDOWS 10 x64 Professional PL - licencja dożywotnia
Opcjonalne darmowe dodatki: FAN TWEAK  poprawiający kulturę pracy wentylatorów, CPU TUNING  poprawiający osiągi oraz kulturę pracy CPU i GPU - na życzenie kupującego możemy nie wykonywać tych usług.
Dodatkowo: Kabel zasilający, pudełka od komponentów i ich zawartość, przeglądarka internetowa oraz inne oprogramowanie do monitorowania systemu.
GRATIS: Do każdego zestawu komputerowego firmy VIKING dołączamy, pełną wersję systemu operacyjnego Windows 10 x64 Professional PL - system operacyjny jest: zainstalowany, aktywowany, optymalnie skonfigurowany i gotowy do pracy, dodatkowo dołączamy klucz produktu na wypadek przeinstalowania systemu.

Co ciekawe teraz ten komputer na tej samej "aukcji" kosztuje już 10 620zł, a więc 1 220zł więcej.

Pierwsze podejście

IMG_20211103_112102.jpg

Komputer przyszedł z zainstalowanym Windowsem i utworzonymi profilami pod granie i kopanie różnych krypto. Podpiąłem sobie Watomierz i faktycznie na profilu GPU dla gracza moc była na poziomie prawie 400W, a wyniki z kopania średnie. Zaś na profilu do kopania 300W i było widać sporą różnicę w wydajności.
Przez pierwsze kilka dni testowałem różne aplikacje do kopania i poole i zdecydowałem się na NiceHash (gdyż już miałem pewne doświadczenie z nim), ale dostarczony przez nich skrypt do kopania nie był zadowalający dawał poniżej 4$ na dzień. Troszkę poczytałem o tym jak odblokować największą moc kopania i trafiłem na projekt T-Rex, który daje możliwość kopania 2 krypto równocześnie i dzięki temu LHR przestaje działać tak jak producent chciał. Po takich zabiegach udało mi się dojść do około 5,5$ przy poborze 300W całego komputera (czyli około 7kWh na dzień). Daje to zysk na poziomie 15 zł na dzień. Szału nie ma, ale:

(22zł - 7zł) * 365 = 5475zł

Jeśli ktoś kupuje taki zestaw na firmę to realny koszt wynosi około 4900zł, więc to co uzyskałem daje sensowny zwrot + ogrzewa mi aktualnie biuro, a za jakiś czas sprzęt zostanie.

Linux

Oczywiście nie poprzestałem na tym. Mój problem jest taki, że nie lubię używać Windowsa, strasznie mnie to męczy i nawet w gry gram na Linuksie. Kupiłem sobie dodatkowy dysk SSD i HDD (w przyszłości, chce trzymać tam dane firmowe i potrzebowałem kolejnego na RAID) i zainstalowałem sobie tam alternatywny system operacyjny. Ostatnio na wszystkich maszynach używam Pop!_OS, więc logicznym wyborem było użycie czegoś co aktualnie znam i po chwili miałem już dualboota.

Ogólnie nigdy wcześniej nie bawiłem się overclockingiem kart graficznych i muszę przyznać, że nie było to łatwe. Walczyłem z tym kilka godzin, ale w końcu udało się. Miałem problemy z aplikacją dostarczoną przez nvidię. Z tym, że overclocking jest możliwy dopiero po wpisaniu paru komend itd. ale Używając T-Rex udało mi się uzyskać prawie 6$ dziennie. Ku mojemu zaskoczeniu watomierz pokazuje 230W, a hashrate wyszedł nawet nieco wyższy.

(23,2zł - 5,5zł) * 365 = 6460,5 

Gdy sobie to policzyłem to byłem bardzo zaskoczony uzyskanym wynikiem bo wyszło mi, że realnie zyskałem 1000zł rocznie - teraz wychodzi na to, że Linux nie tylko jest darmowy, ale gwarantuje większe zyski ;-)

sudo nvidia-smi -pm 1
sudo nvidia-smi -pl 115
sudo nvidia-settings -a [gpu:0]/GPUPowerMizerMode=1
sudo nvidia-settings -a [gpu:1]/GPUPowerMizerMode=1
sudo nvidia-xconfig --cool-bits=28

Oraz Memclock ustawiony na +2300 (na drugiej 2400) bo tak mi wyszło najlepiej, ale za jakiś czas ponownie pobawię się zegarami i sprawdzę czy da się coś jeszcze poprawić.

Potem jeszcze przelogowałem się na Windowsa i starałem się te same ustawienia zegarów zrobić, ale wszystko działało bardzo niestabilnie i nie udało mi się wyciągnąć nic więcej. Gdy przyszedłem rano to komputer był całkowicie zawieszony i musiałem go zrestartować.

Screenshot from 2021-11-03 11-33-36.png

Podsumowanie

NiceHash czasem pokazuje nawet, że mógłbym zarobić 10$ na dzień, ale jest to mocno związane z kursem. Mój aktualny średni zysk mnie zadowala.
Screenshot from 2021-11-03 11-30-58.png

W tym momencie udało mi się wydobyć 44$ w 8 dni, z czego komputer nie działał cały czas bo musiałem trochę czasu poświęcić na kalibrację. W planach mam przestawić ten komputer nieco w inne miejsce i logować się do niego tylko zdalnie. Nie gram jakoś często na komputerze, ale z pewnością będę musiał pomyśleć o jakichś skryptach, które będą wyłączać kopanie na jednej z kart, gdy odpalę grę oraz po jej zamknięciu wznowią kopanie. Trafiłem też na dość ciekawy projekt https://www.golem.network/ i zastanawiam się czy nie uda mi się jakoś wspierać go swoją maszyną, a gdy będzie IDLE wtedy maszyna będzie kopać. Pomysłów dużo, czasu mało ;-) Czy jestem zadowolony z zakupu? Bardzo!

Sort:  

Jak wyszła 3080 to zamówiłem dzień po premierze i czekałem 7 miesięcy. Po tym czasie zrezygnowałem z zakupu i kupiłem smartfona. Nadal trzymam kciuki aby ceny się ustabilizowały. 😔

myślałem nad zakupem 3080, ale gdy sobie policzyłem wyszło, że lepiej użyć 3060. Czy faktycznie to nie wiem. Trzeba przyznać, że rynek kart graficznych to koszmar.