Ożywiłem laptopa / I brought the laptop to life

in #polish2 years ago

PL: Moja mama kupiła sobie nowego laptopa firmy Lenovo. Całkiem całkiem. Wybrała tą markę bo miała poprzedniego tej samej firmy tylko troszkę już starszego modelem. Lenovo g50, 4Gb ramu, 1 TB dysku twardego i procek AMD A6. Komputer chodził tak jakby nie mógł. Zapytała czy chce go dostać „w skadku” czy ma go wyrzucić. Oczywiście że się zgodziłem. Postanowiłem go trochę odnowić.

ENG: My mom bought herself a new Lenovo laptop. Quite pretty. She chose this brand because she had the previous one from the same company, only a slightly older model. Lenovo g50, 4Gb RAM, 1TB hard disk and AMD A6 processor. The computer seemed to run like it couldn't. She asked if she wanted it "scrapped" or if she should throw it away. Of course I agreed. I decided to renew it a bit.

IMG_20220505_094027.jpg

PL: Pierwsze co to kupiłem dysk twardy SSD niesyety 250 GB. Nie chciałem większego bo nie chciałem zbytnio inwestować gdyby laptop nie chciał przyspieszyć. Zmieniłem dysk, zainstalowałem Linuxa Kali i przeżyłem szok. Laptop nieziemsko przyspieszył. Porównanie jest takie. Poprzednio jak włączłam lapka mogłem pójść zrobić kawę, teraz po zmianie dysku komputer po prostu się uruchamia, pstryk i już można pracować.

ENG: The first thing I bought was a 250 GB SSD hard drive. I did not want a bigger one because I did not want to invest too much if the laptop did not want to speed up. I changed the disk, installed Linux Kali and was shocked. The laptop sped up amazingly. The comparison is like this. Previously, when I turned on the paw, I could go to make a coffee, now, after changing the disk, the computer just starts up, clicks and you can work.

PL: Postanowiłem mu wymienić kość pamięci z 4 GB na 8 GB, laptop znów przyspieszył. Mam na czym pracować głównie chodzi mi o pisanie programów i programowanie kontrolerów z serii Arduino i Raspberry.

ENG: I decided to replace him with a memory chip from 4 GB to 8 GB, the laptop sped up again. I have what to work on, mainly writing programs and programming Arduino and Raspberry controllers.

PL: Szkoda tylko że laprop ogranicza pamięć do 8 GB, bo chętnie wsadziłbym 16. Wówczas nie musiałbym się martwić o zapas pamięci. Przy 8 GB jestem trochę ograniczony. Ale i tak jestem pod wrażeniem szybkości tego sprzętu. :)

ENG: It is a pity that the laprop limits the memory to 8 GB, because I would gladly put 16 in. Then I would not have to worry about the memory reserve. At 8 GB, I'm a bit limited. But I am still impressed with the speed of this equipment. :)

PL: Koszt wymiany dysku i pamięci to około 400 zł, planuję jeszcze wymienić na mocniejszą baterię, obecna wytrzymuje około 30-40 minut, ja potrzebuję co najmniej 1,5 – 2 godziny. Muszę poszukać. Nie wiem jeszcze czy takie istnieją ale może akurat.

ENG: The cost of replacing the disk and memory is about PLN 400, I plan to replace it with a more powerful battery, the current one lasts about 30-40 minutes, I need at least 1.5-2 hours. I have to look for. I do not know yet if such exist, but maybe just.

PL: Gdyby ktoś chciał sobie też wymienić i przyspieszyć strego leiwego lapka to zachęcam, można to zrobić samemu i wcale nie trzeba oddawać do serwisu i płacić za dodatkową usługę. Po odkręceniu dolnej pokrywy wszystko jest na wierzchu. Wystarczy mieć cienki śrubokręt krzyżakowy i najlepiej z końcówką magnetyczną żeby nie pogubić maleńkich śrubek i to wszystko. Zresztą na YT znajdziecie dużo filmików poszczególnych modeli laptopów z instrukcją jak to zrobić samemu. Naprawdę warto trochę zmodyfikować swój sprzęt.

ENG: If someone would like to replace and speed up the left hand trap, I encourage you to do it yourself and you do not have to go to the service and pay for an additional service. After unscrewing the bottom cover, everything is on top. It is enough to have a thin Phillips screwdriver and preferably with a magnetic tip so as not to lose the tiny screws and that's it. Anyway, on YT you will find a lot of videos of individual laptop models with instructions on how to do it yourself. It's really worth modifying your hardware a bit.

Sort:  

Ja właśnie jestem w trakcie wymiany [za pomocą wujka, bo mam dwie lewe ręce do takich zajęć] dorzucania RAMu do lapka i wymiany dysku. Po Twoim opisie już zacieram łapki jak sobie tylko wyobrażę zmianę :)

Wymiana naprawdę nie jest trudna, to kwestia odkręcenia paru śrubek i przykręcenie ich na swoje miejsce. Myślę że spokojnie dałabyś radę sama to zrobić.

No ja mam Delana Intelu I5 - al z powodu 4 Giga ramu i wolnego dysku system ładuje się też pół dnia. Chyba zainwestuje w SSD i 8 Giga, tyle, że mam Windowsa i tego nie chcę zmienić. Da się zrobić kopię windy na pendriwa?