Bir witness olarak @emrebeyler

in #tr6 years ago (edited)

For the global visitors, this post is my witness introduction to the Turkish community. If you want to see the english version, check out this post.

Merhaba,

"witness" kelimesini "blok şahidi" olarak çevirdim. Akıllar yehova şahitlerine gidiyor direkt duyunca, daha iyi bir türkçe çevirisi olan varsa beklerim. :)

Geçtiğimiz hafta ingilizce olarak witness başlığımı açmıştım. Ek olarak #tr topluluğuna ithafen bir şeyler yazmak istiyorum.


Daha önce bir yazımda, blok şahitleri nedir, ne iş yapar anlatmaya çalışmıştım. Steem'e ilk girdiğimde 3.gün, meraktan bir witness sunucusu kurup teoride witness olmuştum aslında, ama gerçekten steem bloklarını imzalayabilmek için ciddi bir oy desteği almam gerektiğini görünce vazgeçmiştim.

Aradan 5 ay geçti, burada harika insanlarla ve topluluklarla tanıştım. Benim oy gücüm de bu süreçte büyüdü, beraber iş yaptığım insanlar oldu ve genel olarak harika bir deneyim yaşadığımı düşünüyorum.

Geçtiğimiz hafta, "artık zamanı geldi" diyerek privex.io üzerinden 64 GB ram'e sahip bir sunucu alıp witness sunucumu ayaklandırdım.

Gelen desteklerle hızlı bir çıkış yakaladım ve şu an globalde 91. sıradayım. Aldığım birkaç soru var, teker teker cevaplayayım.

Sıkça sorulan sorular


  • Witness sunucu masrafı ne kadar?

privex.io üzerinden aylık 110$. steem üzerinden ödeme yapabiliyorsunuz.

  • Sadece ilk 50 sıradaki witness'lar mı kazanıyor?

Hayır. Top 100'e girerseniz masraflarınız çıkıyor. Şu an 91. sıradayım, her 6 saatte bir blok imzalıyorum ve blok ödülü olarak 0.9 SP yatıyor. Yatan asset, SP olduğu için likid bir kazanç olmuyor, ama power down yapıp likide çevirmek mümkün.

Top 20'deki witness'lar aslında gerçek anlamda ciddi ödüller kazanıyorlar. Günde 1400 civarı blok onaylıyorlar ve blok başına 0.19 SP ödül alıyorlar.

Top 20'deki witness'lar aslında gerçekten onaylayan kesim. Steem her 63 blokta bir bir witness kümesi oluşturuyor. 20 tanesi, top 20 witness. Kalan 1 slot ise, "backup witness" olarak adlandırılan ve top20 içinde olmayan witness'lardan seçiliyor.

Tabi backup witness olarak seçilmek için de sıralamada ne kadar yüksekseniz o kadar şanslısınız.

  • Oy sayısı mı önemli yoksa oy verenin cüzdanı mı?

Oy verenin cüzdanı önemli. Oy verenlerin hesaplarındaki Steem Power'lara göre sıralama yapılıyor. SP, aslında blok zinciri içerisinde VESTS olarak tanımlanıyor. Witness'lar da, sıralamaya girerken oy aldıkları hesapların VEST'lerinin toplamına göre seçiliyor.

Örneğin, 1 balina 2000 MegaVests'lik oy verirken, standart bir yeni başlayan steemit hesabı 0.01 MegaVest basabiliyor. :)

Ama, "benim SP miktarım az, oy versem ne olur, vermesem ne olur" diye düşünmeyin. Oy vermek hakkınız, kullanın.

Nasıl bana oy verebilirsiniz?


Milliyetçi duygularla oynamak istemiyorum ama sanırım türkiye topluluğundan, steem'de blok onaylamış/onaylayan tek witnesss benim şu an kadar.

Her ne kadar, VESTS açısından baktığımızda aldığım desteğin büyük çoğunluğu yabancılardan olsa da, oy sayısı olarak türk topluluğunun desteğini görmek beni sevindirir.

  • steemit.com üzerinden aşağıdaki kutucuğa "emrebeyler" yazarak oy verebilirsiniz.

Türk topluluğu için neler yaptım, yapıyorum?


Elimden geldiğince kaliteli içerikleri oylayan grupların curation trail'lerine katılıyorum.

gibi toplulukları oylarımla takip ediyorum.

Maalesef, buraya içerik girip, global projelerimle uğraşmaktan dolayı çok fazla ilgilenesem de, daha önce @turbot üzerinden türk kullanıcılara "hoşgeldin" demeyi amaçlayan bir projem de oldu. (Şu anda çalışmıyor birkaç problemden dolayı.)

Ek olarak @trdaily, hesabından #tr etiketindeki içerikleri rastgele oylatıyorum ve günlük türkçe raporlar basıyorum.

Bu yazıyı resteem ederek daha fazla kişiye ulaşmasını sağlarsanız sevinirim. :)

Teşekkürler.

Sort:  

oy atıldı hayırlısı :)

Sana uğurlar, kardeşim. Azerbaycan steemit ailesi olarak Türkiyeden katilan bütün witness'lere destek olmağa çalıştık. Bizde böyle bir deyim var "damla damla göl olur". Bizim de sana bir katkımız olucağsa ne mutlu bize.

Ugurlar @emrebeyler. Umarim ilk 20likde yerini alirsin. Buna hakiketen layiksin.

Daima uğurlar Emre abi. Sen steemit topluluğunda boyük hörmet ve ada sahipsin Maşallah. Biz Azeriler de seninle qurur duyuyoruz. Hep önde ol. Senden öğreneceğimiz çok şeyler var. Ne mutlu bize, ne mutlu türküm diyene.

Şahitlik zor iş, kolay gelsin :)
Globaldeki projelerin olmasa bizim oyumuzla bu noktada olmazdın muhtemelen o yüzden içerik yapamıyorum diye düşünme hiç ;)

Başarılar dilerim 🤚

İngilizce postu okumuştum geldim bunuda okudum, başarılar reis izindeyiz :)

Kafamdaki sorulara güzel cevaplar vermişsiniz, tebrikler, başarılarınızın devamını dilerim. Hem daha oy vermemişken güzel bir hatırlatma oldu bu benim için.

Başkan oyumuz sana :)

Hayırlı uğurlu olsun, oy veren hesaplarda delegasyon varsa bir işine yarıyor mu :)

Delegasyonun bir etkisi yok, hesabın gerçek SPsi etki ediyor :)

Büyük bir etkim olmayacağını bilsemde destekledim. Sizin bu durumunuz bir türklerin topluluktaki birlik beraberligini görmemiz açısından iyi bir sınav olacak. Başarılar diliyorum..

Hayirli olsun reis insallah istediginizi alirsiniz biz tr toplulugunada faydaniz dokunur :))

oylayim bari :) tek türk değilsin ama bildiğim @fakirebirsadaka da var witness olarak :)

@ewq hocam da var, ama gördüğüm kadarıyla şu an kadar herhangi bir blok onaylamamışlar.

Elinize sağlık. Merak ettiğim çoğu sorular vardı witness ile ilgili. Sayenizde çoğu sorunun cevabını aldım teşekkürler :)

Görev tamamdır 👌

çok teşekkürler.

Umarım ilk 20 içerisinde senide görürüz dostum. Gözümden kaçmış hemen oyluyor ve resteem yapıyorumki takipçilerimde desteklesin...

teşekkürler. 👍

Bu kadar karışık bir konu, kısa ve öz şekilde ancak bu kadar güzel anlatılabilirdi :D

steem.rocks projesinide unutmamak lazım bence. :)

Tekrardan tebrikler. İnşallah balina olup, büyük projelere el atarsın.

Hayırlı olsun, ilk 20'de de görmek isteriz. Başarılar dilerim.

İlk önce tebrik ederim çok güzel işler yapıyorsun Türk topluluğunu çok güzel temsil ediyorsunuz ilerliyen zamanlarda inanıyorumki Türk blok şahitlerini ilk 50'de göreceğiz.

Tebrik ederim, hayırlı olsun @emrebeyler

Tebrikler . Başarılarının devamını dilerim . ✌️

pek katkım olmasa da ben de oyumu kullandım, başarılar dilerim.

ben de oyumu kullandım başarılar dilerim👍

Hayırlı olsun. Tebrik ederim.

oyladım.hayırlı olsun.

Allah utandirmasin. İlk witness kayit zamanini hatirliyorum. Projelerinle, emeginle buralara geldin. Bir projenin kapaginda hala ben varim :) Her ne kadar pasif durumda olsamda bir oy bir oydur. Pc basina gecince atacagim. Daha iyi yerlerde gorururz seni insallah.

çok teşekkürler - kasa hesabından da oy verirsen efsane olur :)

üstad çok bişey anladım dersem yalan olur bu işleri çok bilmiyorum ama başarılar diliyorum iyi birşey yaptığın kesin

teşekkürler

Bilgileriniz için çok teşekkürler, harikasınız

aramızdan bir kişi çıkmış en azından :))
tebrikler..

teşekkürler

Görev gururla yerine getirildi. Beklediğinden daha fazlası olur umarım. Başarılar...