Waarom zou je willen mediteren?

in Nederlands4 years ago (edited)

Het zal niet meevallen om iemand te overtuigen van de waarde van meditatie, zolang deze persoon niet het verband legt tussen hoe je je voelt en de gedachten die je denkt.


image.png
Afbeelding bron: hln.be

De duizenden gedachten die je denkt op een dag zijn direct gerelateerd een de gevoelens die je hebt. Je kunt feitelijk geen fijne gedachte vinden die waarheid bevat, zonder je eerst goed te voelen. En ook andersom, je kunt geen vervelende gedachte vinden als je je gelukkig voelt. Let maar eens op, als je op straat loopt en je voelt je boos of gefrustreerd dan zul je alleen mensen om je heen zien deze vergelijkbare gevoelens hebben.

Een populaire methode waar u vast wel eens van hebt gehoord is Mindfulness. Dit is een manier om te leren je gedachte te sturen in de richting die je wilt. Maar om mindful te zijn moet je eerst weten hoe je je mind stuurt!

Door het beoefenen van meditatie leer je herkennen wie je echt bent. Je bent namelijk niet je lichaam maar je bent zoveel meer. We spreken soms over de ziel en dat komt dichtbij genoeg in dit geval.

Herkennen wie je echt bent noemen ze in de Hindoeïstische filosofie, Brahman realisatie.
Mij maakt het uiteindelijk niet veel uit hoe je het wilt noemen. Ik heb doormiddel van vele jaren van dagelijkse meditatie leren herkenen hoe mijn ziel-brahmman zich voelt.

Dat ik iedere morgen reset naar wie ik echt ben door te stoppen met denken en in lijn te komen met wie ik echt ben, en me daarom geweldig goed voel, happy voor de nieuwe dag.
Dat is de reden waarom ik dagelijks mediteer.

Ik wil graag nog meer vertellen over de waarde van meditatie. Als ik ooit iemand levens-advies mag geven is dat: Leer mediteren en dat dan iedere dag gedurende 15 minuten, het liefst zodra je opstaat want dan is je geest nog rustig.

Zoals ik ook dit verhaal begon wil ik nogmaals zeggen dat het niet zal meevallen om iemand te overtuigen van de waarde van het dagelijks 15 minuten focussen op een geluid of op je ademhaling, zodat je stopt met denken en je ware ik laat stromen.

Wil je meer weten over meditatie en de filosofie erachter dan nodig ik u uit mij te volgen voor meer spannende woorden.

Mooi weekend alvast!

Vriendelijke groet,

David