Piękny to był sezon, nie zapomnę go nigdy - FPL 2023/2024

in #polish26 days ago (edited)

Nie zapomnę go bo... właśnie zamierzam ten sezon podsumować i opisać. Inaczej bym zapomniał. Będzie bardzo dużo liczb, ale może w przyszłym sezonie one mi się przydadzą.

Co to jest FPL?

  • Fantasy Premier League, czyli przeglądarkowa gra gdzie typujemy jak będą grali typowani przez nas piłkarze. Są pewne zasady i ograniczenia. Wybieramy 11 piłkarzy z dowolnych klubów Premier League oraz 4 rezerwowych. Nie można wybierać 4 piłkarzy z tego samego zespołu. Piłkarze zdobywają dla nas punkty na podstawie tego jak dobrze lub źle grali. Liczą się gole, asysty, czyste konta, żółte i czerwone kartki. Z naszego składu wybieramy także kapitana, który punktuje podwójnie. Co tydzień możemy dokonywać jednego darmowego transferu. Do tego w tej całorocznej grze, można 5 razy zaszaleć i wyciągać "asy z rękawa". Są to chipy takie jak: ławka rezerwowych punktuje, potrójny kapitan, wymarzony skład na jedną kolejkę i dwukrotna dyspensa na nieograniczoną liczbę transferów. Szczegóły na stronie gry oraz na wielu stronach poświęconym tej grze. Polecam krótkie filmiki instruktażowe na Youtube. Dowiecie się z nich, że wiele znanych postaci sportu oraz dziennikarzy z namiętnością poświęca się tej grze.

Dlaczego to jest takie fajne?

  • Ta gra łączy to co jest realne (wyniki, mecze, wielkie pieniądze w piłce nożnej) z nierealnym (my jesteśmy trenerami i możemy zwalniać gwiazdy z dnia na dzień).
  • Można w tej grze rywalizować ze znanymi osobami, z dowolną grupą znajomych czy z kolegą.
  • używając hive.blog można co nieco zyskać (ponad 1000$ w tokenach) biorąc udział w rozgrywkach i specjalnej lidze: @hivefpl. Mi udało się wygrać około 10 HIVE. Zabrakło 3 miejsc by zdobyć znacznie więcej,
  • można bawić się piłką nożną w ogóle jej nie oglądając,
  • niesamowite jest kibicowanie różnym piłkarzom w jednym meczu.

Gra w tą zabawę ponad 10 milionów ludzi. Powstały liczne społeczności, mini ligi i ligi lokalne. Liczba stron internetowych, kalkulatorów, narzędzi do testowania składów jest multum. Osobiście korzystałem z: www.fplgameweek.com (wyniki na bieżąco z liczeniem wchodzących rezerwowych itp.), livefpl.net do śledzenia najlepszych oraz fpl.team (projektowanie składów). Osobiście od lat mierzę się ze szwagrem i jak się spotykamy to komentujemy "co poszło nie tak". Może za kilka miesięcy w nowym sezonie założymy jakąś ligę?

Ile to kosztuje?

  • Nic nie kosztuje, to tylko zabawa. Są oddolne płatne ligi, ale to już jest poza oficjalną grą. Mnie ta gra utwierdziła w przekonaniu, że hazard to ZŁO. Przegrałbym fortunę gdyby ta gra była na poważnie. Dlatego tak świetną opcją jest hive.blog i społeczności, które dają nam tu możliwości niewielkich na początku zysków za to co się lubi.

Ile czasu zabiera ta gra?

  • Może zabrać bardzo dużo, jeśli prócz taktyki będziemy na przykład oglądać mecze. Ja przez cały rok nie obejrzałem żadnego meczu. Taki ze mnie kibic. Śledziłem statystyki oficjalne, których jest tak dużo, że każdy znajdzie coś dla siebie. Przed każdą kolejką starałem się wysłuchać chociaż fragmentu Kanapy FPL, "Co poszło nie tak?" lub "Angielskiego Espresso.". Po co? Głównie po to by dowiedzieć się, czy nie ma jakiś nowych kontuzji, które oznaczają konieczność sprzedania piłkarza.

Jak mi poszło w minionym sezonie?

  • Nieźle, średnio, tak sobie.
    Miejsce w gronie 1 600 000 najlepszych graczy oraz 18437 miejsce w Polsce to mój najlpeszy wynik, ale po raz pierwszy grałem od początku do końca. W lidze HIVE FPL zająłem 13 miejsce w drugiej lidze liczącej 45 graczy.

W dwóch zrzutach ekranu cały sezon wyglądał tak:
image.png
image.png
Kolejno: numer kolejki, pozycja w generalce, strzałka w górę lub w dół, suma punktów, pozycja w tej kolejce, punkty w kolejce, punkty na ławie rezerwowych, liczba transferów, punkty karne za nadmiarowe transfery, wartość drużyny

W każdym tygodniu walczyliśmy o "zielone strzałki" czyli awans w ogólnym rankingu. Najwyżej byłem po 2 i 21 kolejce. Ta druga kolejka to raczej przypadek. Za to szczyciłem się moimi postępami do 21 kolejki. Wtedy to miałem passę 10 tygodni awansu. Po tym czasie zaczęły się perturbacje. Salah poleciał na mistrzostwa Afryki a ja raz kupowałem Haalanda a raz go sprzedawałem i zazwyczaj nie trafiałem ze swoimi przepowiedniami. No i zaczęła się passa 6 kolejnych spadków.

image.png

Po 21 kolejce, mimo dużych, spadałem. Nie pomogły nawet "asy w rękawie" (WC, TC). Dopiero pod koniec nastąpiło odbicie. Pamiętam, że wymagała ona gorszej kolejki gdzie musiałem sprowadzić transferowej politykę nowej miotły. Miła była także ostatnia kolejka, która przyniosła mi zwycięstwo ze szwagrem. Najważniejsze, że skończyłem w gronie dwóch milionów najlepszych graczy.

Teraz spiszę sobie skutki wszystkich moich transferów:

II +1 Mins > Ahmedhodžić
III +4 Baptiste > Sarr
IV +2 Enciso > Lerma
V +1 Ahmedhodžić > Romero
VI +2 Lerma > Hamer
VII -2 WILDCARD
IX +3 Rashford > Saka
X -14 Takowski/Haaland > Tsimikas/Watkins
XI -11 Fernandes/Morris > He Chan/Haaland
XII +9 Botman > Mykoleko
XIII +2 Mitoma > Mbeumo
XIV +4 Cash > Zinchenko
XVI +10 Mbeumo/Woodrow > Palmer/Cunha
XVII -2 Berge/Haaland>Son/Solanke
XVIII -1 He Chan > Kulusevski
XX -6 Tsimikas/Son > A.A Trent/Bernardo
XXI +5 A.A Trent > Doughty
XXII -6 Tripper > A.A Trent
XXIIV +5 Kulusevski/Salah > De Bruyne / Foden
XXV +26 WILDCARD
XXVI +2 Diogo J. > Hudson Odoi
XXVII +7 Mitoma > Son
XXVIII 0 Haaland > Watkins
XXIX 0 De Bruyne / Solanke > Maddison / Morris
XXX +5 Hudson Odoi > Salah
XXXI +20 Ake / Gordon/ Maupay > Gabriel / Palmer / Muniz
XXXII -25 Lenglet / Saka / Watkins > Aït-Nouri / Foden / Isak
XXXIII +4 Alex Moreno > White
XXXIV +17 Maddison > Havertz
XXXV 0 Daughty > Schar
XXXVI -2 FREEHIT
XXXVII +28 Schar / Morris > Gvardiol / Alvarez
XXXVIII +20 Alvarez > Mateta

Tam gdzie są plusy tam transfery były trafione. Zadziwiające było to jak słabo trafiałem z "asami w rękawie". Straciłem punkty na FREEHICIE i pierwszej WILDCARDzie.

Patrząc na angielskie zespoły grające w lidze to najczęściej grali u mnie gracze LIV (Salah), ARS (Obrońcy, Saka), WHU (bramkarz). Najrzadziej korzystałem z graczy CRY, SHU i NFO. Najwdzięczniejsza dla moich wyborów była drużyna CHE bo miałem z niej jedynie świetnie punktującego Palmera. Na kolejnych miejscach niespodzianki: CRY, BOU.
Najlepsze moje transfery:
31 kolejka i kupno Palmera (+20) oraz Gabriela oraz Muniza, którzy to wszyscy zostali ze mną do końca gry i dobrze punktowali.
37 kolejna i kupno graczy MCI: Gvardiola (+27) i Alvareza jedynie na tę kolejkę.
38 kolejka i kupno Matety, dzięki któremu zanotowałem awans na sam koniec gry.

Kolejki bywały dobre, bywały też złe. Mamy kalkulatory, które liczyły ile prawdopodobnie uzyskamy punktów. Jak to się miało do wyników:

image.png
https://fploptimized.com/ - te zielone podświetlenia wskazują na dobre kolejki.

scrnli_21-05-2024_21-28-12 www anewpla net.png
www.anewpla.net - Ogólnie widać, że raczej byłem powyżej średniej

Kapitanowie zdobyli u mnie 24% punktów (540). Gdybym wybierał zawsze tego co najlepiej punktował w danej kolejce to tych punktów kapitańskich byłoby 1044. Podobno 66% moich wyborów kapitańskich było dobrych. Za dużo ryzykowałem i szukałem różnic...

Ogólnie najwięcej punktów dali mi:
Salah, Palmer, Saka oraz Haaland.

Byłem w "teamie" Salah a nie Haaland i początkowo mi się to opłacało. Potem wyraźnie się pogubiłem w naprzemiennym sprzedawaniu go i kupowaniu.

image.png
fploptimized.com

image.png
https://fploptimized.com/

Najczęściej w składzie (Lineup) miałem Aeorolę (bramkarza) w zestawie z Fabiańskim na ławce. Było to całkiem wygodne bo w przypadku kontuzji (3 razy) Polak zastępował tego pierwszego także u mnie. Do czasu ten układ mi się sprawdzał. Statystyki mówią, że zawsze wybierałem tego lepiej punktującego bramkarza (lub remis). To fajnie, że w czymś byłem perfekcyjny. Kolejni piłkarze najczęściej u mnie w składzie to Salah, Watkins i Saka.

Typowy mój skład to według liczby występów to pozycjami:

na bramce: Areola - Dubravka
w obronie: Porro - Trippier - Gabriel - Mykolenko - Virgil
w pomocy: Salah - Saka - Palmer - Son - Mbeumo
w ataku: Watkins - Haaland - Solanke

Natomiast według liczby punktów jakie dla mnie zdobyli to:

Areola - Dubravka
Porro - Trippier - White - Gabriel - Gvardiol
Salah - Palmer - Saka - Son - Mbeumo
Haaland - Watkins - Solanke

Podkreśliłem różnicę, czyli tych, którzy zdobyli dla mnie dużo więcej punktów niż ci którzy występowali u mnie częściej. Obaj to "Arsenalczycy", którzy mieli dobrą końcówkę.

image.png

Narzędzi do analizy składów jest tak dużo, że można by analizować każdą kolejkę w nieskończoność. Jeszcze kilka ciekawostek dla mnie. To powyżej jest śmiesznie przetłumaczone, ale pokazuje, że zarabiałem na Salahu, a traciłem na Haalandzie, którego zbyt rzadko dawałem jako kapitana.

Najbardziej szczęśliwi dla mnie byli:
Areola, Havertz, Salah, Palmer i White.

image.png

To dzięki dawaniu Salahowi i Palmerowi opaski kapitana oraz tego, że pozostali piłkarze byli rzadziej wybierani przez innych graczy.

Najbardziej pechowi dla mnie byli: Haaland, Watkins i De Bruyne. Zapamiętałem też Fodena, który miał najlepszy swój mecz właśnie jak go sprzedałem.

image.png

Raczej unikałem dawania opaski kapitańskiej Haalandowi. Szukałem różnic by wyprzedzić tych co mu zaufali. Stracić na tym mogłem nawet 70 punktów. Z drugiej strony właśnie wybór Palmera zamiast Haalanda tak mi pomógł w ostatniej kolejce. Watkinsa sprzedałem przed tym jak strzelił kilka goli w meczu. Takie uroki tej gry.

Najczęściej kapitanem u mnie był:
Salah 18
Palmer 7
Haaland 4

Najmniej punktów w kolejce: 15. Najwięcej: 108. Ogólnie to kolejki

Najczęściej grałem formacją 442 (13x) oraz 343 (12x). Dużo rzadziej grałem 433 a chyba szkoda bo dawało mi to największą średnią punktów (66 pkt).

Graficznie cały ten rok można by pokazać też w takiej skomplikowanej tabeli:

image.png

image.png

image.png

Po lewej numery kolejek, chipy, punkty i ogólny ranking. W kolorowej tabeli na ciemno zielonym tle moi piłkarze. Po prawej stronie od nazwisk są kolorowe ramki z punktami. Na czerwono zaznaczono słabe występy, na niebiesko dobre. W żółtych ramkach moi kapitanowie (kolejki 1-10 naprzemiennie Salah lub Haaland). Widać, że był czas dużej formy obrońców: Trippiera, Porro - ale kończył się on albo kontuzją albo opaską kapitańską i końcem formy. Napastnicy: Watkins - najczęściej zawodził, ale potrafił w jednej kolejce rozbić bank. Przyjemniej mi się "współpracowało" z Solanke, któremu nawet dałem potrójnego kapitana (8 pkt x3). Kompletny zawód u mnie to: Maddison, Alex Moreno. Największą moją wtopą na ławce był Watkins w 14 kolejce, który zdobyłby dla mnie 11 punktów. Wolałem He Chana (1 pkt) i Porro (0 pkt), którzy w poprzedniej kolejce nieźle punktowali.

41% moich punktów są za samą grę (po 60 minutach na boisku dostaje się dodatkowe 2 punkty). To mnie raczej zaskakuje. Bramki to 30%, asysty 15%, 11% bonusy za dobrą grę, 10% punkty za czyste konto, 2% interwencje bramkarza.

88 goli i 85 asyst i 81 piłkarzy z czystym kontem - to mogło mnie cieszyć. Mój bramkarz (Areola x2) obronił dwa karne, zaliczyłem jednego samobója, 5 nieudanych rzutów karnych i 1 czerwoną kartkę.

image.png
https://fploptimized.com/ - Piękne chwile w mojej drużynie to bramki w 20 (Palmer i Salah po 2 gole) i 33 kolejce (4 gole Palmera!). Radość z asyst miałem w 14 kolejce (aż 7). Reszta w tabelach i różnych serwisach. Co więcej można tam także podejrzeć jak poszło nie mi, ale najlepszym!

Zapraszam do wspólnej, łatwej rywalizacji! Teraz przerwa reprezentacyjna i liga ruszy znowu. Śledźcie @hivefpl!