Miroslav Tyrš

in #cesky5 years ago (edited)

Se narodil v roce 1832. Do relativně zámožné lékařské rodiny. Jo... Jeden by si myslel. Jeho otec se při výkonu povolání nakazil tuberkulózou. Ještě než zemřel, stačil nakazit svoji manželku a dvě dcery. V šesti letech byl malý Bedříšek úplným sirotkem. A bez sourozenců.

Toho Bedříška bych měl vysvětlit. On byl rodem Němec jako poleno. Jmenoval se Friedrich Emmanuel Tirsch. Vychovával ho strýček, manžel jeho tety. A to byl český vlastenec. Z Bedříška se stal Mireček. Počeštil si i příjmení. Národnost tedy v genech rozhodně nemáme.

Byl to takový neduživý chlapec. Všichni se báli, že také umře. Jak posílit zdraví? Mireček začal cvičit. O vitamínech a zdravé výživě se tehdy nevědělo nic, nebo velmi málo. A byl to přece Němec. Němci už tehdy vlastenčili a cvičili... Také studoval na Akademickém gymnasiu. Řečtinu, latinu... Kalokagáthía. Ve zdravém těle, zdravý duch! Tužme se!

Do roku 1848 Češi a Němci nevlastenčili proti sobě, ale tak nějak vedle sebe. Byli to přece všichni Rakušané věrní trůnu. Revoluční rok tím ale zamíchal. Škoda...

Vytanul mi Adolf Hitlet. Co měl Dolfi společného s Bedříškem? Dolfimu umřeli čtyři starší bratři a matka. Zmagořil. Bedříšek, teda Mireček... Mám v tom Maglajz! Magořil občas taky.

I když je tu ještě jedno možné vysvětlení. Toho Tyršova magoření. Z neduživého chlapečka se vysportoval na mužného reka. Působil jako cvičitel i u žen. Prý syfilis v terciálním stadiu. Nerosyfilitida, progresivní paralýza... Nejsem Tyršolog. Narazil jsem i na takové zmínky v literatuře.

Nežije snadno. Protlouká se. Má univerzální talent. Spoluzakládá Sokol. Je postaven před dilema. Sokol - nebo profesura. Vybírá profesuru. Opouští své dítě, Sokola... Že už je schopno existovat i bez něj.

Opakovaně se léči s nervy. Jeho konec je podivný. Nešťastná náhoda. Jak praví úřední zpráva. V pomatení smyslů se vrhl ze skály. Kdyby tam to pomatení smyslů nebylo, měl by v roce 1884 problém s pohřbem. Ze sebevrahy se tehdy pietně nezacházelo... I korunní princ Rudolf, který se zastřelí pět let po Tyršově skoku do hlubin, musí být lékařskými kapacitami prohlášen za v okamžiku výstřelu nepříčetného...

Pitva u Tyrše nemohla být provedena. Tělo vyplavila horská říčka až po 14 dnech. .V zásadě nebylo co pitvat. V roce 1884. Takže syfilida je jen hypotézou. Stejně, i kdyby se prokázala. Stejně by ji asi ututlali.

Tyrš nezemřel v Čechách. Napadá mě, jestli to místo není proklaté. Oetz v dnešním Rakousku. Znáte? Oetzi, ledový muž. Ten strávil v ledovci přes 5.000 let. Nechci se mi to dohledávat přesně, zesnul v chalkolitu, době měděné. Tyrše to mohlo taky zanést někam do jeskyně pod led. Za pět tisíc let... Ale to přeskakuju do jiného žánru.

Proč o něm píšu? Je mi sympatické, že byl taky trochu Emanuel. A bylo mu 52, jako teď mně. Byla to u něj bilanční sebevražda? Já teď zas tak moc nebilancuju. Spíš přemýšlím, co ještě chci v životě stihnout, co má vlastně pro mě opravdu smysl. Jsou to kryptoměny? Je to Steemit?

Napsat o Tyršovi mě napadlo, když jsem u nás v Tróji lezl se synem o weekendu po skalách. No lezl... Takové malé šplháníčko bez ničeho. S horolezectvím to nic společného nemělo. I tak si to žena důrazně nepřeje. Aby se to synovi nezalíbilo. No a jak jsem se díval se skály dolů, vzpomněl jsem si na Tyrše. Jak skočil. V mém věku. To je celý příběh.
QmZdEgdEG3gM7H2SwXosyGgGNMV2NanfmiFcMKgeQgEc2i.png
@automation @banjo @originalworks

Sort:  

Hmm... What do you think about Yuri on Ice?

Who is Yuri? What does he do on ice?

I don't know, I only know what happened to him. Not what he does.

What happened to him?

He drowned.

Poor Yeri! Thank you for today's conversation. I go to sleep.

YOur most welcome my dear sweet Diamond.

Who you are?

I don't know who I am...

You just received a 14.29% upvote from @honestbot, courtesy of @krakonos!
WaveSmall.gif

You got a 18.87% upvote from @redlambo courtesy of @krakonos! Make sure to use tag #redlambo to be considered for the curation post!

No, you are!