KİTAP İNCELEMESİ / JOSÈ SARAMAGO'NUN OKUDUĞUM ÜÇ KİTABI

in #tr4 years ago (edited)

20200516_042330-01.jpeg

Merhaba Arkadaşlar,

Bugün sizlere okuduğum üç kitaptan bahsetmek istiyorum. 1998 Nobel Edebiyat ödüllü Portekiz'li yazar Jose Saramago' nun yazmış olduğu üç kitap.

Öncelikle şunu belirteyim. Az da olsa spoiler içerebilir ama okuma hevesinizi kıracak kadar olmamasına özen gösterdim. Ben düşündüklerimi yazıya dökmede zorlanan bir insanım. Umarım beğenirsiniz..

2bP4pJr4wVimqCWjYimXJe2cnCgnC9YpwpTC53msYMt.png

KÖRLÜK, yazarın ilk okuduğum ve bahsetmek istediğim kitabı günumüzdeki virüs salgınıyla da benzerlik gösteren 1995 yılında kaleme almış olduğu bir kitap. Araba kullanan bir adamın ansızın kör olması ve bu körlüğün bulaşıcı olup salgın haline gelmesi. Insandan insana bulaşan, nedeni bilinmeyen, tedavisi olmayan beyaz bir körlük.

Heralde hepimiz zaman zaman gözlerimizi kapatıp hiç göremeseydim nasıl olurdu diye kendimizi o karanlığın içine bırakıp ne kadar dehşet verici bir durum olduğunu anlayıp bir dakika bile dayanamadan hemen gözlerimizi açmışızdır. Bu kitabı okurken her satırında bu dehşeti yaşatıyor okuyucusuna..

Yazar bu salgının geçtiği ülkenin adını belirtmediği gibi, roman içindeki karakterlerin isimlerini de belirtmiyor. Karakterleri fiziksel özellikleri ve mesleklerine göre sıfatlandırıyor. ilk kör olan adam, doktor, doktorun karısı, koyu renk gözlüklü kız, şehla çocuk gibi.. Kıtaptaki bir diğer dikkat çeken nokta ise yazarın noktalama ve imla kurallarına adeta savaş açmış olması. Okumaya ilk başladığımda acaba matbaa hatası mı diye düşünmedim değil ama sonra öğrendimki bu yazarın kendi üslûbu. Başlarda biraz garip gelse de bu durum kitabın akıcılığını hiç bir şekilde bozmuyor. Yazarın bir diğer özelliği de okurla sohbet eder gibi, bunu böyle değil de şu şekilde de düşünebiliriz şeklinde cümleler kurması.

Kitabı okurken görmenin ne kadar büyük bir nimet olduğunu, körlüğün ne kadar zor bir durum olduğunu iliklerinize kadar hissedeceksiniz. Heyecanlanacaksınız, korkuya kapılacaksınız, bazen de mideniz bulanacak. Şimdiye kadar okumuş olduğum en etkileyici bir kaç kitaptan biriydi diyebilirim. Ayrıca kitabın 2008 ve 2014 yapımı ayrı iki filmi bulunmaktadır. Ben 2008 yapımı filmi izledim ama keşke izlemeseydim dedim kendi kendime. Filmde bir çok ince ve bence önemli olan detaylar atlanmıştı.

2bP4pJr4wVimqCWjYimXJe2cnCgnC9YpwpTC53msYMt.png

GÖRMEK, yazarın bahsetmek istediğim ikinci kitabı. Yine bilinmeyen bir yerde bir seçim günüdür. Normal şartlarda insanların oy kullanıp bir seçim yapması gerekir ama halkın yüzde sekseninden fazlası boş oy kullanır. seçimler tekrarlanır ama sonuç değişmez. Bunun üzerine hükümet olağanüstü hal ilan eder ve halkı sorgulamaya başlar. Yine sonuç alamayınca kent halkını kendi haline bırakma kararı alır.
Polisin, askerlerin, herhangi bir yöneticinin olmadığı bir kenttir burası artık.

Açıkçası kitabın büyük bir bölümünü sıkılarak okudum. Çünkü siyasiler arasındaki uzun uzadıya diyaloglar beni bir hayli sıktı. Hatta okumayı bırakma noktasına geldim diyebilirim. Taki bu kitabın 'körlük' kitabıyla bağlantısının olduğunu öğrenene kadar. Körlük kitabındaki karakterlerin olduğu bölüme gelmeyi iple çektim diyebilirim.

Ben siyaseti sevmediğim için bana biraz sıkıcı geldiğini düşünüyorum kitabın ama yinede okumanızı tavsiye ediyorum.

2bP4pJr4wVimqCWjYimXJe2cnCgnC9YpwpTC53msYMt.png

ÖLÜM BİR VARMIŞ BİR YOKMUŞ, yazarın okuduğum üçüncü kitabı. Bir yılbaşından sonra yine bilinmeyen ülkede ölümün o ülkeyi terketmesi. Saramago' nun okuduğum üç kitabında da bir olağanüstü durum söz konusu.

Evet ülkede ölüm son buluyor. Aslında ilk bakıldığında güzel gibi görünen bu olay daha sonraları bir kaos ortamının oluşmasına neden oluyor. Levazımatçıların işi durma noktasına geliyor. Sigorta şirketleri iflasın eşiğine geliyor. Din adamlarının saygınlığı azalıyor. Ülke öyle bir hale geliyor ki insanlar ölümün tekrar gelmesi için dua edecek duruma düşüyorlar. Kitabın son kısmı çok farklı ve heyecanlı bir hal alıyor.

Jose Saramago kendine has üslúbu olan bir yazar. Kitaplarında noktalama işaretlerine yer vermiyor. Sadece virgül kullanıyor.
Okuyucuyla bazen sohbet eder gibi 'burada şu sekilde de olabilirdi ama takdir edersiniz ki...' diye devam eden cümleleri var.
Yazarın en önemli özelliği de kitaplarında isimlere yer vermemesi.

Sonuç olarak şunu söyleyebilirim. Jose Saramago kendisine has özellikleri olan, farklı ve çok değerli bir yazar. Üç kitabı da güzel ama okumayanlar için özellikle 'Körlük' kitabını kesinlikle tavsiye ediyorum.

Başka paylaşımlarda buluşmak dileğiyle. Hoşçakalın.

signature.png

Sort:  

kitaplara bayılıyorum, kitap yorumlarına ve inceleme yazılarına da aynı şekilde:)
ellerine gözlerine sağlık @maonx böyle bir yazı okumayı özlemişim :)

bu üç kitap ne tevafuktur ki benim de yakın zamanda alıp okuma listeme eklediğim kitaplardı.
ilk önce ölüm bir varmış bir yokmuş ve devamında körlük ile görmek.
umarım okuyabilirim.

Ben ilk körlük kitabını okudum, inanılmaz etkilendim ve dığer kitaplarını da okumaya karar verdim. Biraz uzun zaman oldu bu kitapları okuyalı. Dün tekrar bir göz attım postu hazırlamadan önce. Bu aralar malesef okumaya fırsat bulamıyorum. Çocuklarla evde zaman inanılmaz hızlı geçiyor, zamana yetışemiyorum.

Alıp listeye eklemene çok sevindim @sudefteri. Umarım beğenirsin. Güzel yororumun için çok teşekkür ederim. 🌸


Bu yazı Curation Collective Discord Sunucusunda küratörlere önerilmiş ve manuel inceleme sonrasında @c2-turkish topluluk hesabından oy ve reblog almıştır. @c-squared hesabı topluluk witness'ı olarak faaliyet göstermektedir. Projemizi desteklemek isterseniz bize buradan witness oyunuzu verebilirsiniz.
This post was shared in the #turkish-curation channel in the Curation Collective Discord community for curators, and upvoted and reblogged by the @c2-turkish community account after manual review.
@c-squared runs a community witness. Please consider using one of your witness votes on us here

Çok teşekkür ederim.

Döktürmüşsüm hocam. Bu yazarı daha önce hiç okumadım. Anlattığın özelliklere göre postmodern bir yazar olmalı. Çok ilgi çekici geldi bana. Listeye aldım. :)

Çok teşekkür ederim. Ellerine, emeklerine sağlık.

Bloğuma hoş geldiniz hocam. Sizi burda görmek ne güzel :)

Dediğiniz gibi yazar postmodern bir yazar. Körlük kitabında aslında görmeyenin gözler değil insanların beyni olduğunu, yanı başında olup bitenleri görmediğine vurgu yapıyor bir bakıma. Görmek kitabında yönetimi eleştiriyor ve çıkarları için nasıl pis oyunların içerisine girebileceklerini anlatıyor. Yeri geliyor dini eleştiriyor yeri geliyor insanları...
Kesinlikle okumalısınız hocam..

Değerli yorumunuz için çok teşekkür ederim.

Çok güzel bir yazar seçmişsin. Körlük'te herhangi bir coğrafya, karakter ismi, zaman dilimi vermemesi yeterince etkileyici. Kötülük her zaman her yerde ve bunlar karşısında toplumların bakıp da daimi kör oluşu.

Ellerine sağlık.👏

Körlük kitabını okuyupta etkilenmemek mümkün değil gerçekten hocam. Jose Saramago çok sevdiğim yazarlardan biri.

Değerli yorumunuz için çok teşekkür ederim..