Overmatig transipireren Anti-transpirant versus deodorant

in #anti-transpirant6 years ago (edited)

Translation english or other language: https://translate.google.com/

Ik zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die overmatig transpireert. Na mijn hartoperatie is dat zéker niet minder geworden, maar wel frustrerender.
Ik verras niemand als ik schrijf dat het al vanaf april ongeveer onwijs lekker weer is (lees: warm tot heet)

Ik hou van de zon. De laatste twee weken was wel wat teveel van het goede, maar al die weken daarvoor heb ik genoten van de (vooral droge) warmte, ondanks dat water van mijn bolletje afgleed en mijn mascara ware zwarte strepen op mijn wangen achterliet, waarop ik subiet overging op waterproof. Ik ben een vrouw hè en ietsie ijdel.
Vorige week checkte ik mijn bloeddruk (zoals iedere dag) en was eigenlijk verrast dat mijn bloeddruk zo laag was. Veel te laag wat mij betreft, want ik werd er af en toe duizelig van.
Ik dacht dat hartpatiënten zich juist rustig moesten houden met deze hitte, omdat o.a. de bloeddruk omhoog schoot. Niets is minder waar. Bij warmte daalt de bloeddruk. Wil je hier meer over weten dan heb ik deze link voor je, maar je kan ook googlen natuurlijk, want er zijn meerdere pagina's die hierover schrijven;
verschil bloeddruk zomer en winter (opent in een nieuw venster)

Dus weer wat wijzer geworden en terwijl ik aan het zoeken was kwam ik ergens en vraag me niet meer waar, een artikel tegen die gaat over overmatig transpireren en medicatie. Op dat laatste zat ik niet echt te wachten (waaronder bètablokkers?? Daar ga ik juist énorm van transpireren), maar van het ene lezen kwam het andere en toen werd het ineens leuker dan leuk en ik hoop jullie er ook mee te helpen, want niet alleen hartpatiënten hebben last van (overmatige) transpiratie.

Transpireren is natuurlijk een prima afvoermiddel om je lichaam af te koelen bij inspanning en/of warmte. Overigens kan stress ook een oorzaak zijn, want stress is ook een inspanning. Het feit dat het kan ruiken komt omdat er bacteriën op je huid leven.
Maar goed, mijn voorkomen werd er niet beter op met mijn hartfalen. In welk jaargetijde dan ook. Bij een beetje inspanning leek ik al die liters water die een lijf heeft, binnen 5 minuten te verliezen. En daar had ik ongemak van. Niet alleen de herinnering dat ik een hartpatiënt geworden ben, maar ook dat het reuze storend is dat het van m'n gezicht drupt.
Jullie kennen mijn liefde voor de fietstochtjes, maar ik stap waterdampend druppelend van de fiets af. Okay ik fiets misschien wat pittig, maar dan nog...
Er bestaat dus medicatie om het transpireren te verminderen. Ik vind het niks, maar ga gerust googlen of naar je huisarts, als het wel bij jou past.
En nu komt mijn 'ei van columbus' voor producten die waarschijnlijk al tig jaar in de handel zijn en ik laatbloeiertje, kom er nu pas achter.

Na veel zoeken en nog eens zoeken ben ik voor het duurste product gegaan. Waarom? Omdat ik in dit geval de meeste positieve reacties op diverse forums heb gelezen. Een interessante website over hyperhidrosis (overmatig transpireren) is: Hyperhidrosis (opent in een nieuw venster)

Om een lang verhaal kort te maken heb ik me ingelezen over anti-transpirant. Dat is iets anders dan deodorant. Een deodorant maskeert de zweetgeur en houdt bij normaal transpireren de boel enigszins onder controle. Een anti-transpirant is zwaarder geschut. Alles valt of staat met deze ingrediënten ; aluminiumzouten (aluminiumchloride of aluminiumhydroxychloride (aluminiumhydroxychloride werkt iets minder sterk, maar geeft minder irritatie)
Hier de link naar een artikel met uitleg: anti-transpirant en de werking (opent in een nieuw venster)

odaban.png
Ik heb gekozen voor Odaban. Het is ff aftikken bij de kassa, maar dan heb je ook wat.
Ik had gelijk resultaat. Bij ruim 30 graden en lichamelijke inspanning werd ik geen uitgeknepen druppelend washandje, maar een droog Marionnetje. Zowel mijn oksels als mijn gezicht, hals en nek. Mijn gezicht werd wel wat klammig, maar niks nie druppelen nie.
Maar ik wilde ook niet klammig zijn in mijn gezicht, want toen had ik het gevoel dat mijn transpiratie door een horde ME'ers werd tegengehouden, dus de volgende avond nog eens gebruikt. En dat klammige was ook nagenoeg weg.

Op forums heb ik gelezen dat het bij mensen de huid irriteerde en prikte en al dat soort ongemakken, maar ik heb niks gemerkt. Geen prikje.

odorex.jpg
En nu ? Nu wacht ik een dagje of 2 en eens kijken hoelang het resultaat voor mij aanhoudt. Ik heb ook Odorex Extra Dry gekocht (10 euro goedkoper), met nagenoeg dezelfde ingrediënten als Odaban en deze ga ik voor mijn oksels gebruiken, want ik heb dan eigenlijk niet echt last van klotsende oksels, dus dat kan wel met minder duur spul.
Overigens zijn er meerdere anti-transpiranten op de markt. De meest bekende (zegt juffie 'net ontdekt') zijn bij de drogisterij te koop.

Beide anti-transpiranten zijn geurloos. Dat is natuurlijk even wennen, want ik ben gek op mijn nivea en heb er toch maar 1+1 gratis voor de gewoonte bij gekocht om het af te leren.

Info: Odaban https://www.odabanwebwinkel.nl/faq/vragen-over-producten/

Info: Leuk blog over Odorex Extra Dry https://www.beautylab.nl/odorex-extra-dry-spray/