You are viewing a single comment's thread from:

RE: Bitcoin Lightning Network LAUNCHED. Programmer explains.

in #bitcoin6 years ago (edited)

Ivan det vore intressant, om än väldigt kontroversiellt, om du kunde prata om skillnaden i filosofi mellan Segwit kedjan och Cash kedjan samt deras respektive community.

Det tog mig relativt lång tid att ändra mig från att tidigare vara "pragmatisk" vad gäller lösningar för BTCs scaling problem, men efter att förstått hur jag oavsiktligt användt termer som inte var kompatibla med Satoshis definitioner av nod, P2P nätverk, etc, så har jag långsamt ändrat mitt perspektiv så att jag nu anser att blockstorleken borde ha ökats.

Problemen med nuvarande ticker BTC går mycket djupare än de flesta förstår. Det kan vara lätt att missa iom alla troll på båda sidor som sprider felaktig information och argumenterar primärt om hur bra/dåliga diverse layer two lösningar är. BCH är inte nödvändigtvis anti-LN, utan bara pro-onchain transaktioner för vanliga användare. Det är "tvånget" och beroendet av LN som irriterar och själva problemet är 1MB ish restriktionerna som så, inte LN.

Anledningen till att så många är upprörda på båda sidor är att folk inte förstår varandra. BCH använder (ofta åtmindstone) termerna i Satoshis design PDF, medan nya ticker BTC använder termer som justerats så att "noder" numera inte är "miners". Enligt Satoshi och BCH är de enda riktiga noderna i nätverken idag solo miners och pools. Det kan verka bisarrt för den som inte var med tidigt (2010 eller så) och länge talat i helt andra termer samt kritiserat "centraliseringen" på BTC och nu BCH nätverket. Synen på säkerhet är givetvis också annorlunda, men detta har sin grund i att ticker BTC använder de nya termerna och räknar på risken helt annorlunda än Satoshi gjorde när han konstruerade Bitcoin (vilket vi förkortade BTC även innan tickern skapades för trading).

Om man följt Satoshis plan där 1MB spärren tagits bort (helt, i praktiken) och mores law användes som grund för noder (miners och enskilda vanliga företag som minar med mycket begränsad hash) hade vi aldrig haft den här diskussionen och det finns faktiskt ännu idag så långt jag vet ingenting som tyder på att det inte skulle ha fungerat.

-Jag vill bara understryka här att, ja, jag har gjort research. Det här är ingen typisk spam kommentar. Det finns god grund för det jag skriver.

Om du vill snacka finns jag på steemit.chat. Vore trevligt. =)