SŁAMFINK

in #busy5 years ago (edited)

Tak po ichniemu mnie przezwali tutaj - swamp thing się to pisze.

Bóg wie z jakiego powodu ukrywający się na bagnach Joszko dorobił się przydomka, który potem jeżdżące za chlebem bidoki przeniosły do nowej ojczyzny. I po drobnych z początku, a potem większych przeróbkach, włączyły przywiezioną historię w nurt tamtejszych legend.

Źle mówię - powód był konkretny i w sumie żeśmy ciężko pracowali by nań zasłużyć.


marsh-396601_1920_1.jpg
żródło:Pixabay

Stryjek Joszko nie miał wyjścia - gdyby nie uciekł na pustkowie wzięli by do wojska. Z carem wojować nie po drodze, z carskimi do spółki też nie chciał - zebrał rzeczy w tobołek i ruszył gdzie oczy niosły.

Byłem częścią tobołka - matula w połogu mnie obumarła. Częste to było wtedy - opieka medyczna, choć dzisiaj powoli równa w dół, w tamtych czasach była jaka była - kto miał mocny organizm ten dał radę. Ona nie dała. A że Pan Ojciec się pokłócił z okupantem to go wzięli i posłali gdzieś tam, by spod lodu korzonki kopał.

I zostawił mnie stryjkowi - bo gdzie to na Sybir niemowlę brać.

Chałupinkę na Morawach opuszczoną stryjcio wyszukał. Miejsca było mało, tzn. suchego miejsca bo bagna wokół; to i dorastałem z żabami się bawiąc, ludzi nie widząc. Za to bezpiecznie było. Mieliśmy taki kostium z sitowia - coś jak chochoł - stryj mówił. Choć chochoła nie widziałem, wierzyłem na słowo.


l.jpg
źródło:Pixabay

Ubierał się w tę trawę - miejscowych straszyć. Z początku - gdy jeszcze po okolicy chodzili. Ponoć w chatce naszej dawniej wiedząca mieszkała, to i odzwyczaić ich było trudno od szukania pomocy gdy kto chory we wsi.

A że rozgłosu nie potrzebowaliśmy to się ich straszyło. I poskutkowało.

Jeden stryjcia zobaczył, drugi coś zmyślił...Zaczęli się wzajem ostrzegać, że na bagnach potworzaste mieszka; że Zły Jożin kości łamie, szpik wysysa i takie tam. Cóż zdarzało się, że któryś nie wrócił jak się zabłąkał kole nas...

Tyle, że wybredny był "Jożin" i byle kogo "na zatracenie" nie wodził.

Nasi to byli. Patrioci. Polacy. Ci co wiedzieli do kogo iść gdy już im się ziemia pod nogami paliła. Z polecenia przychodzili z wiarą i determinacją, że na obczyźnie lepszy dom zbudują; grosz zarobią i wrócą gdy już Kraj wolnym będzie. Tych jedynie co hasło znali przewodnik do nas prowadził.

Tuziemców nie ruszalim, bo na co im o nas wiedzieć było.


swamp-1149011_1920_1.jpg
źródło:Pixabay

A z Naszymi to tak sprawa stała: słaliśmy ich na statkach za ocean. Jeden sobie miejsce wyszukał w pobliżu osiedla gdzie Francuzi mieszkali - choć trochę "swojskiej" mowy chciał wokół. Swojskiej, nie swojskiej - każdy przecież od małego francuskiego uczony; to prawie jak w domu się czuł.

Mniej tęskno było.

Zaraz i inni przy nim się zbierać zaczęli - działki grodzić. I powstała w okolicy Nowa Polska prawie, choć wiedzieli o niej tylko ci co wiedzieć mieli. A my?

A ja?

Dość powiedzieć, że i na mnie czas przyszedł na statek wsiadać gdy stryjcio już stareńki jechać kazali. "Lat ze mną tutaj przemieszkałeś za wiele; trzeba ci teraz żonę znaleźć, o dzieciach pomyśleć" - mówił. Starowiny zostawiać nie chciałem, ale uparł się, że to jedno już tylko co musi - nadzieję mieć, że lepszy los odnajdę.

Ale nie ułożyło mi się w nowej krainie.

Za długo sam byłem i z sąsiadami już nijak dogadać się nie szło. Nawet nasi patrzyli na mnie dziwnie i jakoś tak... Tęskno mi też było do chatynki bez ludzi wokół. Ziemi żem kupił, dom postawił na bagnach...


pirates-3277848_1920_1.jpg
źródło:Pixabay

I znowu miejscowi szeptać zaczęli, że strachy za nimi na wiatrach przyleciały i tylko czekają by ubić nieostrożnych. Boli trochę, bo i dzieci, tych cośmy ich ze stryjkiem w podróż słali, przyswoiły historię nieprawdziwą. Wzmaga ból to, że z rzadka tylko szepczą; wtedy jedynie gdy rum czy piwo wypite, języki rozwiązują.

Com ich ratował, rodacy się boją. Właśnie mnie.

Sort:  

Piękne opowiadanie :) Brawo!!

Twój post został podbity głosem @sp-group-up oraz głosami osób podpiętych pod nasz "TRIAL" o łącznej mocy ~0.20$. Projekt wystartował 14.05.2019, lista osób z naszego triala oraz wszystkie podbite przez nas posty zostaną opublikowane we wtorkowym raporcie z działalności @sp-group w dniu 28.05.2019.

@wadera

Congratulations @notzna! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 1500 upvotes. Your next target is to reach 1750 upvotes.

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Congratulations @notzna! You received a personal award!

Happy Birthday! - You are on the Steem blockchain for 1 year!

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking

Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!