Phil Jones Bass HA-2 Bighead Pro

in #ceskylast year

Jsem pouhý amatérský muzikant, který si pro zábavu párkrát do roka zahraje s kapelou po hospodách nebo na mejdanech kamarádů, takže tento post rozhodně není žádná recenze, jen příspěvek nadšeného uživatele nové „hračky“.

Velkých výrobců kytarových a basových aparátů typu Fender nebo Marshall je relativně málo a jejich zesilovače a komba každý v branži zná. Ale pak jsou tady celé zástupy butikových, „garážových“ značek a pokud je hráč ochoten risknout případné větší potíže při servisu než u známé firmy, může v těchto vodách vylovit opravdu zajímavé věci. A mezi butikovými výrobci basových aparátů jeden v jistém ohledu vyniká – Phil Jones, zakladatel značky Phil Jones Bass (PJB). On sám je totiž totiž šikovný baskytarista, takže přesně ví, co hráči potřebují, ale je také velký nadšenec do hi-fi techniky. A ve své firmě dokázal tyto dva koníčky neuvěřitelným způsobem spojit.

image.png

Když jsem si před desítkami let pořizoval první basové kombo, mělo výkon asi 40 W, spotřebu jako přímotop (a těch vyhozených pojistek!) a do auta jsme ho nakládali raději ve dvou (váha kolem 25 kg). A i když zvuk komba nebyl špatný, jeho nedílnou součástí byl i šum, různé brumy a občasný praskot. To samozřejmě nebylo nic, co by dokázalo zastavit mladé naivní rockery v rozletu, ale pamatuji se dobře, že to bylo občas otravné, zejména v pomalých písních a tichých pasážích. Ale pokrok nezastavíš. Phil Jones dokázal skoro stejný výkon nacpat do kostičky o hraně asi 20 cm, která váží pár kilo a můžete ji nosit ve středně velkém batůžku. A světe div se, tohle mini kombo určené pro cvičení krásně hraje, nešumí a ještě moc hezky vypadá. Vyzkoušeno v německém obchodě na několika nástrojích. Není to zařízení určené na koncerty, ale umím si představit, že pro hraní u piva v hospodě by i takto malá „hračka“ stačila. Jak jsem psal, začínal jsem s výkonem jen o něco málo vyšším.

image.png

Nicméně toto mini cvičné kombo jsem si nepořídil, protože primárně cvičím v noci, když rodina spí, tedy na sluchátka, ne nahlas. Talže bych ho moc nevyužil. Ale právě proto jsem neodolal sluchátkovému „cvičítku“ Bighead Pro od stejné značky.

image.png

Podobných sluchátkových cvičítek je dnes na trhu plno, dají se koupit už od pár stokorun, ale v PJB na to šli jinak a hlavně na nesrovnatelně vyšší úrovni. Už kovová konstrukce bez plastů naznačuje, že se pohybujeme v nejvyšší lize. Ale Bighead Pro je kromě svého primárního účelu cvičení na baskytaru také naprosto plnohodnotnou externí zvukovou karta, která se přes USB může připojit k počítači nebo notebooku. Externí zdroj zvuku tak nemusíte připojovat kabelem s jacky (tento konektor tam samozřejmě taky je), ale mnohem pohodlněji se připojíte přímo k počítači. Pak zasunete kabel baskytary (nebo i kytary), sluchátek a můžete se vrhnout na hraní. Přímé propojení s počítačem znamená kromě jiného, že můžete velmi pohodlně cvičit například s lekcemi a transkripcemi na YouTube nebo naopak můžete svoji hru nahrát do vhodného softwaru a poslechnout si vlastní chyby. V každém obyčejném internetovém prohlížeči navíc najdete i ladičky, metronomy, automatické bubeníky, přehrávače tabulatur a MIDI souborů atd., a to všechno cvičení výrazně zjednodušuje a zefektivňuje.

A jak to hraje? Popravdě řečeno naprosto skvěle. Baskytara zní přesně tak, jak by měla, je slyšet sebemenší změna v nastavení a každá dynamická nuance při hře. Bez jakýchkoli dalších efektů lze nastavit zvuk od country pohodičky až po drsnou basu pro heavy metal. Je neuvěřitelné, o co lépe se člověku cvičí, když má v uších zvuk nejen kvalitní, ale i zhruba takový, jaký bude pro daný song v budoucnu používat. Krabička má i linkový výstup do zesilovače, použil jsem ji ve zkušebně jako předzesilovač a opět to hrálo překvapivě dobře, takže odteď si ji budu brát i na akce, kdyby se mi někdy rozbilo kombo, zapojím se rovnou ke zvukaři a dohraju akci alespoň takto.

Krabička obsahuje poměrně velkou baterii, která se po připojení k USB nabíjí, takže můžete velmi snadno cvičit třeba na zahradě nebo v autě, kde si k ní připojíte mobil jako zdroj zvuku metronomu nebo mp3 skladby. Zatím jsem ji nedokázal vybít, podle manuálu by měla vydržet hrát na baterii až 8 hodin. Celá krabička má 300 g, takže si ji skutečně můžete strčit do kapsy a odejít cvičit někam do parku, do lesa nebo na zahradu. Tohle jsem pochopitelně v lednu ještě moc neověřoval, ale cvičení na gauči je taky fajn.

Jak jsem psal výše, Phil Jones v sobě spojuje basistu, vývojáře basových aparátů a nadšeného hifistu, takže není až takové překvapení, že se mi po týdnu s krabičkou Bighead Pro přihodila následující věc: první dny jsem krabičku po cvičení odpojil a hodil do šuplíku. Ale pak jsem ji jednoho dne neodpojil a od té doby ji mám připojenou pořád, protože víte co, jako zvuková karta k počítači hraje nesrovnatelně lépe než zvuková karta samotného počítače, ačkoliv v něm nemám jako zvukovku žádný levný šunt. Hudba je čistá, s velkým prostorem, je v ní slyšet každý detail. Bez problémů přehrává hudbu s vysokým rozlišením, protože zvukový čip krabičky umí i hi-res zvuk až do 24 bit/384 kHz (pro srovnání, CD hudba je v rozlišení 16 bit/44,1 kHz). S tímto využitím jsem při nákupu vůbec nepočítal, takže mi to poněkud osladilo cenu krabičky, protože ta bohužel odpovídá vysoké kvalitě zařízení (cca 9000 Kč). Jediné další minus kromě vyšší ceny je pro mne využití konektoru Micro-USB. U relativně nového zařízení bych už dnes čekal spíše konektor USB-C, ale samozřejmě kabelů od nabíječek starších mobilů mám doma pořád dost, takže to není žádný větší problém.

Sort:  

Yay! 🤗
Your content has been boosted with Ecency Points, by @godfish.
Use Ecency daily to boost your growth on platform!

Support Ecency
Vote for new Proposal
Delegate HP and earn more