BITkunst: mijn Kunst & Tech speech bij Women in STEAM

in #event7 years ago

Aanstaande dinsdag geef ik een spreekbeurt op een event voor vrouwelijke professionals en studenten, over kunst & tech, preciezer: over creatieve industrie & blockchain, over creativiteit & cryptocurrency...

Je kunt nog aanwezig zijn. Het event start om 13 uur in The Cambridge Innovation Center te Rotterdam, is in het Engels en is gratis toegankelijk als je je aanmeldt in deze link, waar ook alle verdere informatie te vinden is: http://tinyurl.com/BITkunstWomeninSTEAM

De outline van mijn bijdrage is als volgt.

Schermafbeelding 2017-10-07 om 18.04.58.png

BITkunst is een neologisme: het is mijn grootste trendwatching bijdrage van de laatste vier jaar. Zo groot dat het kunst en tech festival in Arnhem Bitcoinstad (Wereldhoofdstad van die digitale munt!) met die naam, nog niet zo vol van de grond kwam als ik zelf al snel als visie had… Omdat het eerst nog wat meer begrepen mag raken.

Nieuwe technologie blockchain is de onderlegger voor cryptomunten als de Bitcoin, maar zoveel meer dan dat: het is een totaal nieuwe, democratische en autonome (geen banken, geen derde partij) manier van maatschappelijke vraagstukken aanpakken, die komende jaren hele professionele sectoren kan wegvagen of transformeren. Kunst en design is een veld dat van oudsher op innovatie en maatschappelijke veranderingen inhaakt, ze zichtbaar maakt, aan toevoegt en commentaar op geeft.

BIT & Kunst: hoe cocreëert dit duo? Wat zijn bestaande voorbeelden van kunstenaars en blockchain developer combinaties met een nieuw product dat nut heeft? Of juist een verbeeldingsvolle uitwerking die blockchain tech als artistiek middel inzet? Hoe doe ik dat zelf in mijn werk als kunstenaar (performer, auteur, regisseur van multimediale producties)? Waarom is het lastig gebleken om het ontwikkelde BITkunst Festival vol neer te zetten?

Blockchain transformeert ook de creatieve industrie zelf, doordat het bv de manier van auteursrechten opslaan en de verkoop van creatief (geschreven, gecomponeerd, ontworpen…) werk beïnvloedt: bepaalde lopende (internationale) projecten geven hier al uiting aan en de makers heb ik gesproken… Veel te vertellen voor een relatief ontastbare tech-kunst-combi die nu rijp is om helder over te dragen.

FOTO

Kunstwerk 'The Exchange' van Rob Voerman is een bankkluis die over een monumentale waterval in beroemd stadspark Sonsbeek te Arnhem Bitcoinstad heen is gebouwd. Dit werk thematiseert geld op een cryptografisch-achtige wijze, terwijl het zich in het kunstdomein van de internationale Sonsbeek tentoonstelling van 2016 blijft bevinden; komende tijd moet uitwijzen of zijn opgerichte kunst-currency de Square een Bitcoin-achtige technische realisatie gaat krijgen, maar Voerman denkt hier wel aan. Een voorbeeld van waar kunst en autonome fintech elkaar vinden, dat aan bod zal komen in mijn spreekbeurt.