Sort:  

To přece nejsou bedly, ale penízovky ;)

...ještě jeden malý OT. Chtěl jsem se na to zeptat už dlouho. Vím, že českou gramatiku ovládáš nadprůměrně dobře, ale všiml jsem si, že někdy píšeš čárky i před spojkami neuvozujícími další věty v souvětí . Například v komentu, na který teď reaguju. Já se na škole učil, že v takovém případě by se tam čárky psát neměly. Plátí to pořád, nebo se to pravidlo změnilo? Vrtalo mi to hlavou, protože vím, že gramatické chyby neděláš :)

Zdaleka netvrdím, že píšu vždycky všechno korektně :) Ale myslím, že tohle je příklad "souřadného spojení několikanásobných větných členů v různém významovém poměru", viz: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=151#nadpis2

Za mě jde o písmeno d). Ale když si nejsem v takových chvílích jistý a o něco jde, píšu na jejich online poradnu, na akademiky reagují docela rychle :) [email protected]

Díky za odkaz - vidím, že tahle problematika je složitější, než jsem si myslel a že opravdu existuje několik případů, kdy se před spojkami píšou čárky, přestože neuvozují další větu :) Buď nám to na škole pěkně zkrouhli a nebo jsem to pozapomínal :)

Já vím, že nepíšeš všechno stoprocentně spisovně. To asi nikdo. Já se jenom snažím rozlišovat (a nezaměňovat) hovorový jazyk a gramatické chyby. Ale je pravda, že i ty někdy dělám vědomě - například u používání velkých písmen v názvech, kde mi přijde jednodušší a přirozenější anglický způsob, který je v tomhle dost benevolentní a do značné míry to nechává na subjektivním pocitu pisatele... No, naštěstí už nějaký ten rok netvořím žádné natolik důležité české texty, aby vyžadovaly konzultace s ÚJČ :)

No, ta velká písmena... Když píšu česky Únětický pivovar, velké je jen to Ú. Ale když jsem to teď psal jako nadpis v článku anglicky, správně je to Únětický Pivovar, řekl bych :)

Každopádně souhlasím, že čeština je zapeklitý jazyk. A nejen ona, když na to dojde :)

No vidíš a i v tomhle případě se mi vizuálně víc líbí ta "anglická verze" - Únětický Pivovar - přestože vím, že česky to gramaticky správně není :) Celkově je čeština fakt šílená. Přijde mi to až absurdní, že takhle malý a bezvýznamný jazyk je tak strašně komplikovaný...

What´s the problem @spaminator?

Spíš to bude ten vzácný zmutovaný druh. Bedlízkovka mosazná :)