Massan kan vi aldrig lita på

demokrati.jpg

Detta är mitt talmanus för Fredagstinget på Radio Svegot från den 26 februari 2021. Du är välkommen att lyssna på hela programmet på Odysee, där hör du också Björn Björkqvist om "främlingar i fronten" och Dan Eriksson om "Västerlandets död".


Efter att Donald Trump valdes till president i USA; britterna sa hej då till EU med Brexit och olika "populistiska" partier (nej, det är inte ett fult ord, det borde inte ens demokrater tycka. Varför? Demos kommer från grekiskan "medborgare" och "populus" från latinet med betydelse "medborgare". Är grekiskan bättre än latinet?) tog över i Europa så var maktmänniskorna överens om att fria val var en dum idé då folk röstar fel numera. Somliga i skaran av oroade och arga tyckare erkände det öppet, andra omdefinierade vad demokrati betyder (Göran Rosenberg) medan ytterligare andra menade att vi måste sänka rösträttsåldern och därtill få fler minoriteter att rösta.

Jag håller med dem måste jag erkänna, delvis alla fall. Fria val; liberal demokrati och att lita på populasens vilka är dåliga idéer. Våra förfäder hade aldrig accepterat dem och skrattat dig rakt i synen om du föreslog det. Till och med de gamla grekerna visste ju bättre; till "demos" räknades bara de fria medborgarna – fria män av ras i det fallet. Samma i Sverige fordom. I grund och botten menade man att den som inte klarar av att vara fri inte heller ska ha något att säga till om i nationens styrelse.

Varför kan vi inte lita på massan då, på populasen i Sverige i dag? Det finns flera skäl och jag ska nämna några. Låt mig dock illustrera detta med en helt sann historia då jag hamnade i samspråk med en kvinna – proffsig och yrkesverksam inom sitt gebit – och hur vårt samtal gick.

Jag befinner mig i ett väntrum och när väntetiden blir tillräckligt lång måste man prata med folk. Speciellt om det sitter en för nära på grund av att vederbörande sitter "på post" och vaktar mot coronasjuka. Munskydd har vi båda och hon hade därtill visir. Det är svårt att läsa ansikten då, men käften kan i alla fall gå på. Jag bestämde mig dock tidigt för att inte låta den glappa för mycket utan att jag – för en gångs skull skulle säkert flera hävda – spände öronen och lyssnade.

Oroa er inte, detta blir ingen lång återgivning av samtalet utan jag väljer att sammanfatta vad jag lärde mig av denna kvinna under 20 - 30 minuter:

Allt måste stängas ner. Nu. Folk bryr sig inte. Värst var ungdomar som höll på med idrott och svettades så att corona skvätte: "Och så blir de sjuka också". Därtill måste vi ha munskyddstvång på en gång och hålla mer avstånd. Så här kunde det inte fortsätta.

Jag påpekade att länder med dylika åtgärder inte fungerat bättre än Sverige. Titta på Tyskland, Storbritannien med flera. Hon höll med. Men höll kvar vid sin linje. Jag försökte varna för de ekonomiska konsekvenserna. "Kanske vi inte har några flygbolag kvar" om alla lägger ner.

Ja, men då får de gå samman så har vi bara ett eller två. Samma sak med allt annat. De får gå ihop och så blir det några få kvar. Kanske är det lika bra, det är värt det – eller nödvändigt – för att hindra smittan.

Jag påpekade att man prövat det i ett land som hette Sovjet för ett tag sedan och att det gick åt skogen. Hon skrattade. Ja, mer respons än så fick jag inte och hon försvann på ett ärende. Väl tillbaka hörde hon hur jag och min son pratade om historien. Jag försökte förklara hur tyrannier lyckas få folk att göra som de vill, ergo hur massans psykologi fungerar och att pöbeln alltid slutar som ett dumt odjur kapabel till fenomenal grymhet.

Har ni hört om andra världskriget frågade kvinna. Det var grymhet det och vi skulle inte tro att vi var bättre än andra folk inte. Hon hade läst en ungdomsbok nämligen, om en familj judar som tvingades gömma sig i något hus och sedan kom en kommunist dit och också fick gömma sig. Det hade gråtits floder när boken lästes. Tanken var sedan att se den på någon kanal åtta, men hon hade somnat ifrån och missat det hela.

Där ha vi det hela i ett nötskal. Jag pratade med pudelns kärna.

Denna kvinna är inget unikum. Hon är inte undantaget utan regeln. Hon är majoriteten. Hon exemplifierar varför "folkstyret" som den liberala demokratin definierar det är sanningens, skönhetens, rättvisans och Skapelsens fiende. Nej, det är inte hon som person jag attackerar eller förminskar; det är den sjuka som hon anfrätts av. Med andra ord den liberala demokratin.

Jag sörjer henne och alla som är som henne för dom måste skiljas från mig och oss. Det fria Sverige är en ung nation med ett ungt folk – de fria svenskarna – och även om vi har våra famnar öppna för alla så är det få som hittar in i dessa famnar. De flesta "tar avsked från oss" genom de liv de lever och val de gör. Den som inte sörjer detta är inte mänsklig. De är som barnen som följer råttfångarens pipspelande till Gud vet vad för skräck.

Du håller nu kanske i ett hoppets sista strå. Polen, utbrister du; Ungern. Ja, förvisso. Men Sverige och vår del av Europa är inte som dom. Vi har inte haft kommunismens ok över oss eller levt bakom en järnridå. Vi håller på att frivilligt hamna i en liknande situation dock. Men Trump då? Jo visst, men Joe Biden nu och en statskupp inför öppen ridå. BREXIT! Jo, men covidiotin; massinvandring med mera. Britterna är inga förebilder där.

Dags för klarspråk: massan – demos – populasen är på sätt och vis ointressant. I alla fall vad gäller hur det här ska sluta. Därtill är de vindflöjlar. De kommer följa oss om vi kan ge dem det de vill ha: bekräftelse, trygghet, bröd och skådespel. De kommer inte följa oss för principer eller Gud eller ett högre mål. De kan däremot användas mot oss som det dumma brutala djur det är i "rätt" händer.

Min fråga är; hur går vi nu vidare med denna insikt?

DOM: Massan är opålitlig, självisk och lättledd. Folkviljan är ett skämt. Vi måste förstå det, en gång för alla. Vi måste stärka vår minoritet och arbeta vidare med vårt unga folk. Vi måste passa oss för denna brutala best som ligger vilande i massans omedvetna och som kan släppas lös mot oss när som helst. Men, vi får heller inte ge upp om dem och famnen måste vara öppen ... om så bara för vår egen skull.

Sort:  

Congratulations @magnussoderman! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You received more than 50 upvotes.
Your next target is to reach 100 upvotes.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Check out the last post from @hivebuzz:

Hive Power Up Day - March 1st 2021 - Hive Power Delegation