När en vanlig helg blir fest med Nepalesiska Momo

in iDesilast year

Hej iDesi Hive Community, hoppas ni alla mår bra trots det kyliga vädret.

I Söndags var det en sådan kylig dag när man bara ville vara inomhus och gosa under täcket. Så jag tänkte överraska familjen genom attt bjuda de på den Nepalesiska rätten Momo.

IMG_20221211_164704.jpg

Momos betydelse i vår familj

Momo har en historia i vår familj. Min man @shahzad-ansari har bott i Nepal under sina ungdomsår och där blev hans familj förälskad i rätten som heter Momo. När vi gifte oss och flyttade ihop till Sverige saknade han Momo enormt mycket. Så han frågade mig om jag kunde försöka göra Momo om han beskrev för mig utseendet smaken mm.

Ett pluspoäng är ju att maken har ett sinne för doft och smak, så han kunde beskriva exakt vilka kryddor och hur de skulle se ut. Med hjälp av honom och genom att söka upp receptet på nätet kom resultatet som faktiskt blev mycket väl godkänd av honom. Eftersom jag aldrig ätit denna rätt vet jag fortfarande inte om jag gör den lika bra eller om det handlar om att nöja sig för tillfället. Detta var för ca:15 år sedan och fortfarande älskar han och barnen mina Momo. Det är väldigt tidskrävande så detta görs inte så ofta. Men varje gång jag planerar att laga detta väntar familjen med spänning tills den blir färdig.

Idag vill jag dela med er mitt recept för Momo.
Vad behöver du!
Du behöver först och främst en momo kastrull om du inte har en sådan kan du som jag använda en riskokare, ja du hörde rätt en vanlig riskokare funkar lika bra.

IMG-20221211-WA0008.jpg

Momo fyllning
1 ägg
1 lök finhacka
½ kopp champinjoner finhackad
½ tsk vitlök riven
½ ingefära riven
½ gurkmeja
½ tsk muskotnöt
1tsk chillisås
4 msk smör
Salt och peppar efter smak

Momo deg
4 koppar vetemjöl
1 tsk olja
1 kopp vatten eller efter behov
Salt efter smak
Vill du mjukare deg föredras mer olja samt vatten så att degen blir behaglig mjuk för att kavla ut enkelt.

Momo sås
2 tsk olja
1 tsk vitlök
1 tsk ingefära
½ lök hacka
½ tsk garam masala
½ tsk röd chilipulver
½ kopp krossade tomater
½ msk tomatpure
1 tsk soyasås
Vatten efter behov

Tillagning:
Börja med att knåda ihop alla ingredienser till en mjuk och len deg. Lägg undan den under tiden du tillreder såsen och fyllningen.
Ta fram en matberedare med kniv. Kör kycklingbitarna och alla kryddor i matberedaren tills den blir kycklingfärs. Sedan lägger du i riven vitlök, ingefära, ägg, lök och smör och blandar ihop för hand. Lägg detta i kylen under tiden såsen tillreds.

IMG-20221211-WA0006.jpg

I en kastrull häll i olja, när oljan är varm lägg i lök, vitlök och ingefära. När löken blir röd lägg i krossade tomater och tomatpure samt alla kryddor, rör om och låt den koka upp. Häll i vatten i den mängd du behöver. Du avgör själv hur tjock sås du önskar, därefter läggs vatten.
Koka såsen tills tomatdoften försvunnit och kryddorna börjar dofta i såsen.

IMG-20221211-WA0007.jpg

Jag brukar låta såsen sjuda på 1an under tiden jag tillreder momo. Så håller såsen varm vid servering dags.
Innan du börjar rulla ihop momo sätt igång din riskokare.

Nu ska vi börja kavla ut degen.
Ta degen och kavla ut en stor cirkel. Som på bilden tar jag ett glas till hjälp, när jag fått ut dessa kavlar jag ytterligare så det blir extra tunt.

IMG_20221211_154759.jpg

IMG_20221211_155006.jpg

IMG-20221211-WA0000.jpg

Fyll i kycklingfyllningen och stäng enligt bilden. Numera har jag en assistent @ilma-ansari som hjälper att fylla momo och då går det fort och smidigt

IMG-20221211-WA0002.jpg

IMG-20221211-WA0011.jpg

När vattnet blivit kokhett i riskokaren smörj silen med olja och lägg momo på den och sätt på locket.

IMG-20221211-WA0010.jpg

Ta ut de när fyllningen har kokt och degen känns färdig, detta tar ca 15min.

Servering: lägg några momo i tallriken och häll över heta såsen och njut av Nepalesisk momo.

IMG_20221211_164704.jpg

Hoppas ni kommer att ha användning av mitt recept. Kommentera gärna vad ni tyckte och hur det smakade när ni lagat Momo.


Alla bilder är tagna med min mobil OnePlus 7Pro

Sort:  

Ser väldigt god ut, måste verkligen testa på nu @nazneen-ansari. Ser fram emot av flera recept från dig.

Congratulations @nazneen-ansari! You have completed the following achievement on the Hive blockchain And have been rewarded with New badge(s)

You published more than 10 posts.
Your next target is to reach 20 posts.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Check out the last post from @hivebuzz:

HiveBuzz World Cup Contest - Quarterfinals - Recap of Day 2
HiveBuzz World Cup Contest - Quarterfinals - Recap of Day 1
Support the HiveBuzz project. Vote for our proposal!
Well done @nazneen-ansari! You successfully guessed the match result and unlocked your badge!
Click on the badge to view your board. Click here to check your ranking.

Thank you to our sponsors. Please consider supporting them.

Check out our last posts:

LEO Power Up Day - December 15, 2022
HiveBuzz World Cup Contest - Semifinals - Recap of Day 2
The Hive Gamification Proposal Renewal