Zielony szlak Wincentego Pola. Odcinek 3: Wysowa-Zdrój - Krynica-Zdrój. Czerwony szlak na zielonym.

Zielony szlak Wincentego Pola to 83km w Beskidzie Niskim i Sądeckim. Trzeciego dnia przekroczyliśmy granicę tych dwóch pasm - potok Mochnaczka. Wcześniej szliśmy wg czerwonych znaków na zielonym szlaku i pokonaliśmy w warunkach zimowych ścianę płaczu na Lackowej - w dół.

Lackowa, 997m n.p.m.

Plan

Zielony szlak Wincentego Pola podzieliśmy sobie na 4 odcinki. Jak wszystkie średniodystansowe szlaki beskidzkie o przebiegu południkowym, warto go przejść z północy na południe (idziemy wtedy w kierunku coraz wyższych wzniesień). Uwaga: pomimo, że szlak jest zielony, fragment przejdziemy... czerwonym. Powodem jest przerwanie oryginalnego przebiegu szlaku na granicy polsko-słowackiej w masywie Lackowej

Zielony szlak Wincentego Pola (82,4km i 3622m podejść)

Zielony szlak Wincentego Pola na odcinku od przełęczy Cigielka przez Lackową po szczyt Dzielec prowadzi... szlakiem czerwonym (słowacki szlak graniczny - tzw. "Cesta Hrdinov (Szlak Bohaterów)).

Zielony szlak Wincentego Pola - dzień 3 (21,8km, 1113m podejść)
Zielony szlak Wincentego Pola - dzień 3 (21,8km, 1113m podejść)

Wysowa-Zdrój

Z noclegu (Łemkowska Izba) szybko dotarliśmy pod prawosławną cerkiew św. Michała Archanioła, gdzie poprzedniego dnia zostawiliśmy nasz zielony szlak. Piękna cerkiew pochodzi z 1779 roku. W jej wnętrzu znajduje się zabytkowy, późnobarokowy ikonostas z kompletem oryginalnych ikon.

Cerkiew św. Michała Archanioła w Wysowej-Zdrój

Początek dnia to szybkie przejście płaskim odcinkiem i łagodna wspinaczka na graniczną Przełęcz Cegiełka (słow. Cigeľka). Po drodze mijamy drogę, którą można dojść do celu prawosławnych pielgrzymek - kaplicy na górze Jawor.

Drogowskaz do kaplicy na Górze Jawor

Na Przełęczy Cegiełka mamy ciekawostkę szlakową. Zielony szlak Wincentego Pola zamienia się tutaj na... czerwony. Natomiast znaki zielone zaprowadzą nas do wsi Cigeľka po stronie słowackiej a następnie przez Busov (1002m n.p.m. - najwyższy szczyt Beskidu Niskiego) do wsi Gaboltov. Polski PTTK i słowacki KST uzgodniły by na odcinku granicznym nie dublować znaków szlakowych. Tu słowacki szlak jest dłuższy, ważniejszy, więc PTTK ustąpił. Odwrotna sytuacja ma miejsce pomiędzy Pilskiem a Babią Górą - tam z kolei Słowacy zrezygnowali ze znakowania swojego szlaku niebieskiego, gdyż ważniejszy jest nasz czerwony, Główny Szlak Beskidzki.

Przełęcz Cegiełka

"Ściana płaczu" na Lackowej

Przed nami Lackowa (997m). Najpierw jednak długie podejście na sąsiedni Ostry Wierch (938m). Pogoda i krajobraz powoli przechodzą z jesiennego na zimowy - a mamy przecież kwiecień.

Rozejście szlaków pod Ostrym Wierchem

Pomiędzy Ostrym Wierchem a grzbietem Lackowej jest głęboka Przełęcz Pułaskiego (743m). Jej nazwa nawiązuje do obecności wojsk Konfederatów Barskich pod wodzą generała Kazimierza Pułaskiego. Konfederaci mieli obozy w Wysowej i Izbach, a przez wspomnianą przełęcz przechodziła najkrótsza droga między nimi. Co ciekawe, niezalesiony wtedy (czasy tuż przed I rozbiorem Polski) szczyt Lackowej służył do komunikacji między obozami. Stąd alternatywna nazwa szczytu - "chorągiewka Pułaskiego".

Na Lackowej...

Na Lackowej mamy piękną zimę. Piękna jest na grzbiecie, prawie płaskim, ciągnącym się w kierunku płn-zach - płd-wsch. Gdy przyjdzie nam schodzić z Lackowej słynną "ścianą płaczu" (średnie nachylenie 33% na odcinku 0,5km), o pięknie zimy nie będziemy myśleć. Poniżej szczytu zimowa sceneria zniknęła. Ale dalej będziemy jeszcze widzieć ślady Pani Zimy.

Przełęcz Beskid pod Lackową

Drugi początek zielonego szlaku

Za Przełęczą Beskid (można stąd dojść do Izb), znowu czeka nas podejście. Tym razem nic specjalnego. Wchodzimy na Czerteż (796m n.p.m.) i Dzielec (792m). Na tym drugim po raz drugi w czasie naszej 4-dniowej wędrówki "zaczynamy" zielony szlak. To chyba jedyny szlak, który ma dwie kropki początkowe (ale nie ma kropki końcowej - o czym przekonamy się w Muszynie).

”Drugi początek” zielonego szlaku
"Drugi początek" zielonego szlaku

Gwoli ścisłości - zielony szlak Wincentego Pola zachowuje swoją historyczną ciągłość, pomimo odcinka znakowanego w innym kolorze.

Odchodzimy od granicy i zielonym szlakiem schodzimy do doliny rzeki Mochnaczki, oddzielającej Beskid Niski od Sądeckiego. Potok trzeba przekroczyć w bród. Trójce z nas udaje się to bez ściągania butów. Nasi dwaj towarzysze, którzy poszli przodem, poprzestawiali rzeczne kamienie i stworzyli dla nas przejście. Dziękujemy!

Przejście przez Mochnaczkę

Krynica-Zdrój

Beskid Sądecki wita nas wiosenno-zimową aurą. Gdzieniegdzie spotykamy jeszcze śnieg. Ale jest wyraźnie cieplej. Podchodzimy na szczyt Huzary. Jego nazwa znowu nawiązuje do historii konfederatów barskich (miejscowa ludność tak nazwała konne oddziały obozujące na tych terenach, pomimo, że z Husarią nie miały nic wspólnego).

Odejście czarnego szlaku do Tylicza

Huzary (864m n.p.m.) są łatwo dostępne od ulicy Kazimierza Pułaskiego w Krynicy-Zdrój. Kuracjusze mogą włączyć ten szczyt do popołudniowych spacerów i przejść na przykład pętlę z deptaka przez Górę Parkową.

Huzary (864m n.p.m.)
Huzary (864m n.p.m.)

Czerwony szlak, który tu spotykamy to Główny Szlak Beskidzki. Oba szlaki zgodnie schodzą do Krynicy-Zdrój. Tam rozdzielą się, by spotkać się ponownie na szczycie Jaworzyny Krynickiej. Ale o tym już w kolejnym odcinku.

Czerwony Główny Szlak Beskidzki i zielony szlak Wincentego Pola

My kończymy dzień obiadem w Karczmie Łemkowskiej. Nasz nocleg, o zachęcającej nazwie "Dobra Miejscówka", znajduje się prawie 3km od zielonego szlaku. Pomogliśmy sobie taksówką. Ale jutro rano przejdziemy przez miasto - będzie to dobra rozgrzewka przed ostatnim etapem naszej wędrówki.

Karczma Łemkowska w Krynicy-Zdrój

Zielony szlak Wincentego Pola. Dzień 3. Podsumowanie

Poprzedni odcinek: Nowica - Wysowa-Zdrój

Data przejścia: 22.04.2024

Dystans: 21,8km (+ok. km na dojście z noclegu w Wysowej-Zdrój)

Suma podejść: 1113m

Czas przejścia: ok. 8:30h (wliczając postoje)

Punkty GOT: 33 - szlak średnio-wymagający

Najwyższy punkt: 997m n.p.m. (Lackowa)

Ciekawe miejsca:  Wysowa-Zdrój (miejscowość uzdrowiskowa, zabytkowa drewniana cerkiew); Lackowa (najwyższy szczyt polskiej części Beskidu Niskiego); Huzary (węzeł popularnych szlaków); Krynica-Zdrój (miejscowość uzdrowiskowa, stacja kolejowa, kolej gondolowa na Jaworzynę Krynicką i kolej linowo-terenowa na Górę Parkową, chodnik w koronach drzew Słotwiny)

Nocleg: Dobra Miejscówka, Krynica-Zdrój

Następny odcinek: Krynica-Zdrój - Muszyna

Regiony geograficzne: Beskid Niski i Beskid Sądecki

Pijalnia czekolady w Krynicy-Zdrój. Bywał tu Jan Kiepura

This post was first published on my blog

Congratulations, your post has been added to Pinmapple! 🎉🥳🍍

Did you know you have your own profile map?
And every post has their own map too!

Want to have your post on the map too?

• Go to Pinmapple
  • Click the get code button
  • Click on the map where your post should be (zoom in if needed)
  • Copy and paste the generated code in your post (Hive only)
  • Congrats, your post is now on the map!

Congratulations @klub-wloczykijow! You have completed the following achievement on the Hive blockchain And have been rewarded with New badge(s)

You received more than 35000 upvotes.
Your next target is to reach 40000 upvotes.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking

Hello klub-wloczykijow!

It's nice to let you know that your article will take 7th place.
Your post is among 15 Best articles voted 7 days ago by the @hive-lu | King Lucoin Curator by fantagira

You receive 🎖 1.1 unique LUBEST tokens as a reward. You can support Lu world and your curator, then he and you will receive 10x more of the winning token. There is a buyout offer waiting for him on the stock exchange. All you need to do is reblog Daily Report 306 with your winnings.

Invest in the Lu token (Lucoin) and get paid. With 50 Lu in your wallet, you also become the curator of the @hive-lu which follows your upvote.
Buy Lu on the Hive-Engine exchange | World of Lu created by szejq

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP or to resume write a word START