Z Wilsonami pod Grundafoss

in PL-TravelFeed9 months ago (edited)

Cztery dni wolnego minęły błyskawicznie. Pierwsze dwa zużyłam na odpoczynek, zakupy i sprzątanie, dopiero w sobotę ruszyłam na wypad. Pogoda była wspaniała, przez weekend mieliśmy 15-16 stopni i pełne słońce. W taką pogodę wystarczą trzy warstwy - podkoszulek, polarek i dobra wiatrówka, plus coś na głowę. I tym się żongluje.

Na cel wycieczki upatrzyłam lokalny wodospad Grundafoss. Lubię islandzkie nazwy, bo choć trudno je zapamiętać, to po czasie ułatwiają naukę słówek. Stanowią logiczny zbitek wyrazów. Foss znaczy wodospad, stąd wspomniany Grundafoss. Równie często używanym w takich zbitkach słowem jest fell lub fjall, czyli wzgórze/góra. Weźmy za przykład najsłynniejszy obiekt w okolicy, czyli Kirkjufell. W dosłownym tłumaczeniu to kościelna (kirkju = kosciół) góra (fell).

Kościelna góra w tle, a na pierwszym planie Kirkjufellsfoss, czyli wodospad pod kościelną górą. Idzie ogarnąć z czasem ;)

1690566627028.jpg

--

Ale teraz idziemy pod Grundafoss, nie tak znany, ale łatwiej zapamiętać. Wychodząc z Grundo nie spieszę się, patrzę, robię zdjęcia. Jeszcze nie zobojętniałam na otoczenie. Pierwszy odcinek trzeba przejść wzdłuż drogi, na szczęście niezbyt ruchliwej.

P1260122.jpg

1691854959698.jpg

Do naszego portu codziennie wpływają wycieczkowce o różnych gabarytach. W niedzielę wzięłam udział w objazdówce autokarowej z pasażerami takiego statku, ale o tym kiedy indziej.

P1260109.jpg

Jakieś farmy.

P1260140.jpg

P1260134.jpg

Wypatruję ścieżek, szlaków... znaków, że ktoś w otaczające mnie góry chodzi rekreacyjnie. Jedyną wyraźną oznaką działalności człowieka są ogrodzenia, które oznaczają tyle, że ta ziemia jest własnością prywatną i że wypasają się tam konie i owce.

P1260116.jpg

P1260120.jpg

Obowiązkowy rzut oka za siebie, na miasto i Kirkjufell.

P1260158.jpg

P1260168.jpg

Różne islandzkie przekładańce.

P1260151.jpg

I rzut oka przed siebie - gdzieś tam, pomiędzy flagą a farmą, trzeba odbić w prawo.

P1260170.jpg

P1260371.jpg

Tu też wszechobecne ogrodzenia.

P1260372.jpg

W miejscu, gdzie zaczyna się ścieżka pod wodospad jest mały parking. Przy nim ogrodzenie i bramka, którą trzeba starannie zamknąć po wejściu na ścieżkę, żeby zwierzęta nie uciekły na drogę.

1691854959666.jpg

Tego dnia koniki pasą się daleko pod górą.

P1260345.jpg

Wodospad też leży na terenie prywatnym, ale nie ma ograniczeń z tego tytułu jeśli chodzi o wstęp. Trzeba jedynie pamiętać o zamknięciu bramki.

P1260344.jpg

P1260187.jpg

P1260184.jpg

Ścieżka do wodospadu prowadzi wzdłuż ogrodzenia, a jedyną przeszkodą może okazać się natura, bo w pewnym momencie trzeba przekroczyć rzekę. W dniu mojej wycieczki, po kilku niemal bezdeszczowych tygodniach, było to dziecinnie proste.

P1260177.jpg

W deszczowym okresie większość turystów nie dociera do celu.

P1260188.jpg

Grundafoss jest przeciętny jak na tutejsze warunki i mało kto go odwiedza. Wszyscy turyści pielgrzymują pod ikoniczny Kirkjufellsfoss.

1691854959544.jpg

P1260222.jpg

P1260240.jpg

P1260224.jpg

P1260236.jpg

Mnie się tu bardzo podoba właśnie z tego względu. Po raz pierwszy od przyjazdu poczułam prawdziwe spowolnienie, zatrzymanie, skupienie na chwili. Do tej pory chłonęłam wszystko chaotycznie i nerwowo. Jakbym jeszcze nie zdążyła wyhamować po ostatnich miesiącach.

Tutaj mogłam w końcu usiąść i być.

P1260243.jpg

Widok spod wodospadu na moją trasę, widać dobrze niemal wyschnięte koryto rzeki, która w mokrej porze przekształca się w sieć rwących potoków.

P1260235.jpg

Po chwili przeniosłam się do słońca, bo temperaturę 15 stopni w cieniu odczuwa się jak 8-10, zależy jak mocno wieje.

P1260271.jpg

W pełnym słońcu jest na odwrót, trzeba rozebrać się do podkoszulka. Dlatego najlepiej być ogrem i mieć warstwy.

Siedziałam w mchach i czekałam na elfy. Tam przypomniałam sobie, że zabrałam Wilsonów.

Okazało się, że jeden z nich ma idealnie dopasowane do tutejszych warunków umaszczenie. Nazywam go roboczo Buka, bo trochę podobny.

P1260267.jpg

A to Köttur, co po islandzku znaczy kot.

P1260275.jpg

Dla tych Wilsonów jeszcze nie mam imion, może przyjdzie coś z czasem.

P1260280.jpg

Tak się bawiłam przez jakiś czas i to było fantastycznie relaksujące. Mózg zresetowany do ustawień fabrycznych.

P1260290.jpg

P1260284.jpg

P1260288.jpg

Jak się wygrzałam, to zeszłam niżej, na łąkę.

P1260312.jpg

P1260299.jpg

P1260337.jpg

Wszystkie słupy elektryczne w terenie są w klimacie retro. Zwróciłam na to uwagę już podczas wycieczki cztery lata temu. Równie dobrze mógłby to być rok 1970 albo 1920.

P1260361.jpg

P1260365.jpg

W ciągu czterech godzin spotkałam kilka grupek spacerowiczów, łącznie może ze dwadzieścia osób. Myślę, że to może być moje miejsce. Cała trasa bardzo lekka, jakieś 8,5 km łącznie, głównie po płaskim. Tylko pod sam wodospad trzeba trochę podejść, uważając przy tym na kamieniach.

Do Grundo wróciłam na obiad, trochę też do łazienki mi się chciało. Jedyny minusik tutejszego krajobrazu to brak drzew, nie ma jak pójść na stronę. Choć biorąc pod uwagę niską gęstość populacji może nie ma potrzeby się stresować. Zresztą drzewa też niczego nie gwarantują. Andzia mi kiedyś powiedziała, że nasze Lasy Państwowe mają na nich pełno kamer ;)

P1260375.jpg

Tak było w sobotę, w niedzielę pojechałam na wspomnianą objazdówkę - z amerykańskimi emerytami.

🍀

Sort:  

ach tak! Köttur!
to wszystko ma sens.
i niby człowiek jest sam na świecie, a jednak nieprawda 💙

PS:
a mi ta fotka-

zdecydowanie skojarzyła się ze słoniem zjedzonym przez węża 😅

No teraz to się nie otrząsnę z tego skojarzenia 😆

Ile Ty masz szufladeczek, szkatułek i przegródek w głowie, że zawsze znajdziesz coś i okazuje się, że nic nie jest takie, jak się wydaje 💚💚

nic nie jest takie, jak się wydaje

trochę jak sowy 😁

tam to chyba normalne, tyle skał zaklętych.. (i jeszcze film Troll mi się skojarzył:)

nie mogłaś trafić w lepsze miejsce,
(a i ono nie mogło trafić lepiej).

Właśnie. Sporo tu trolli, które dały się zaskoczyć słońcu, jeszcze więcej kamieni zamieszkanych przez ukrytych ludzi, czyli elfy 🙂
Są też trzy koty w okolicy, domowe wychodzące, jeden pozwala się głaskać ;)

Nazwy gór i rzek zwykle nie są zbyt wyszukane. Ludzie opisują to co widzą. W naszych polskich Beskidach pełno jest Kiczo(e)r (=zalesiona góra), Magur(ek) (=wystająca góra), Przysłopów (=przełęcz), Jaworzynek, Bukowców, Smrekowców (tłumaczyć nie trzeba). Druga kategoria to nazwy dzierżawcze - na Radziejowej jakiś Radziej miał hale, Krawców Wierch dostał się miejscowemu krawcowi, Wajdów Groń należał do miejscowego przywódcy pasterzy itp. Uwielbiam studiować nazwy. I Kirkjufellsfoss ma sens!

WOW! Wilsonowie wpadli w dobre ręce. Takie wycieczki to tylko Waderą :) Ten niebieski w Polsce mógłby się nazywać Grudzień, ale na Islandii to pewno Október.

Bardzo dziękuję za inspirację, niebieski Wilson dostaje więc imię Októ, jako skrót od października. Okazuje się, że to również islandzkie imię męskie :)

Czym ja się zajmuję na tej Islandii...🤦‍♀ Ale czego oczekiwać od kraju, w którym przy inwestycjach bierze się pod uwagę interesy elfów ;)

BTW inwestycji. Ludzie sugerują mi bym zaczął je eksportować i sprzedawał turystom jako oryginalne islandzkie hifromy :P

Pewnie są tacy, co ukręciliby na tym interes ;)

Jedyny minusik tutejszego krajobrazu to brak drzew, nie ma jak pójść na stronę.

Swoją drogą ciekawe, że jeszcze żaden islandzki Polak nie wpadł na pomysł składanego parawanu do załatwiania potrzeb w islandzkim krajobrazie ;)

No to masz:
https://www.facebook.com/mtvitalia/videos/370785970502637
Wynalazek nie polski, ale lata po islandzkiej grupie na fb 😁

To jest boskie!
Jakby zawsze tam były :)

image.png

To prawda :) Czułam, że są "w klimacie", ale sama jestem zaskoczona, bo nawet kolorystycznie siedzą perfekcyjnie 🙂

Congratulations, your post has been added to Pinmapple! 🎉🥳🍍

Did you know you have your own profile map?
And every post has their own map too!

Want to have your post on the map too?

  • Go to Pinmapple
  • Click the get code button
  • Click on the map where your post should be (zoom in if needed)
  • Copy and paste the generated code in your post (Hive only)
  • Congrats, your post is now on the map!