Bløming på hasselbusken

in #norway6 years ago

Hassel Corylus Avellana vert kalla både tre og busk - alt etter kva fasong hasselen har. Hasselen er ein av dei tidlegaste til å bløma om våren. Alt i februar kan ein sjå dei gule raklane på desse buskane. Dette varierer frå år til år alt etter kor mildt det er. Men viser dei seg ikkje fram i februar, kan du få sjå dei gule hannraklane i løpet av mars månad, som er den er tida då dei fleste haslane blømer.

Hasselen blømer på naken kvist, dvs før blada kjem fram noko du kan sjå på dette biletet.

DSC_7699.jpg

Hasselen er sambu. Det betyr at same tre har både han- og hoblomar på busken. Det er lett å få auga på dei store og hengjande gule hannraklane som er rike på blomsterstøv eller som ein og kallar det pollen. Vinden fraktar blomsterstøvet til dei sprikjande raude hoblomane, natavona som ikkje er så lette å få auga på.
Ser du nøye etter på dette bildet, vil du kunna sjå dei små raude hoblomane eller natavona som dei og vert kalla.

DSC_7701.jpg

Får du ikkje auka på dei raude hoblomane på dette bildet, kan du likevel sjå det på dette bildet.

DSC_7704.jpg

Det er desse hoblomane eller som seinare utviklar seg til nøtter eller neter som dei og vert kalla i Sunnhordland.

Sort:  

Jeg liker virkelig blomstene. Dette er et veldig godt innlegg @siggjo. Du introduserer folk til all verdens skjønnhet, inkludert i Norge. Takk @siggjo for å dele innlegget

Det er fint at du liker disse blomstene. Jeg er også imponert over hvor godt du skriv norsk. Innlegget ditt er på feilfritt norsk. Mange takk @aishara.

Jeg er også glad for å dele dine historier og kunnskap med deg @siggjo. For meg er skjønnhet det viktigste

Hvilken vakker og sjarmerende blomst, jeg liker virkelig blomstene, fordi blomstene har spesielle egenskaper og imponerende skjønnhet, mitt hus er det også mange blomster fordi familien min også elsker blomster. nesten alle hagene må ha blomster, og gården er det også blomster, så hagen og hagen ser vakker ut med blomster dekorert. lykkelig og vellykket @siggjo

Blomst er en plante som mange likte alle, spesielt kvinner, fordi blomstene har forskjellige farger og forskjellige typer, og hvis navn er alle vakre blomster, jeg liker blomster, vakre blomster gir alltid en romantisk og morsom atmosfære, og legger ut god @siggjo, du er flott, trygg og vellykket @siggjo

Hei @Siggjo
Interesant dette her. Skal se om jeg ikke får gått på litt "hasseljakt" når de starter med blomstring. Er i sårt beita etter endelig å se noe som blomstrer å ta bilde av etter en alt for lang vinter.

Kjekt at du fann dette interessant. Artiklane dine om bruk av Lee filter har eg lese med stor interesse. Eg vil koma tilbake med kommentar til desse under artiklane dine der. Elles har eg eit spørsmål som gjeld publisring på Steemit. Artikkelen om bløming av hassel har eg skrive på norsk. Er det greit (innanfor reglane til Steemit) å omsetja artikkelenom hasselbløming til engelsk og publisera på nytt på Stemmit? Då får dei som ikkje skjønar norsk, få utbyte av tekstane

Very beautiful flowers l like very nice

Flowers beautiful very nice, thanks for sharing @siggjo

nice flowers

Nice picture

Good photo nature @siggjo

very nice photos in my opinion. @siggjo

Amazing bloming flower. Good nature @siggjo

Thia amazing bloming flower. Good photo natur @siggjo

det er en veldig ekstraordinær rivalisering, og historien om treet eller blomsten av treet er så vakkert og det veldig interessante treet og blomsten som vokser så vakkert .... Jeg liker det veldig

veldig fin historie og blomster og trær så vakker @siggjo ... Jeg liker virkelig formen på blomster og farger @siggjo ... faktisk gjør du historien og blomsters historien er så vakker og fin

very beautiful flower and very fragrance flavor of this flower @siggjo

Vakre blomster. Naturen er vakker hvis vi ønsker å være oppmerksom og beholde den. fordi hvis vi gjør venner med vårt naturlige liv, er det også trygt. @siggjo

For mye skjønnhet i denne verden, en av dem som har @siggjo innlegg. Det er en sjelden og veldig pen blomst. Jeg tror det skal bevart. En veldig god jobb @siggjo. Takk for at du delte innlegget.

et veldig godt innlegg og historien og blomsters historien er så vakker @siggjo .... Jeg elsker blomsten fordi blomstene hans ser veldig vakker ut @siggjo

Wildflowers er veldig vakre og fortsatt beskyttet. Vi må ikke ødelegge naturen, og vi bør våkne den. @siggjo

woo .. virkelig vakre og vakre blomster må være veldig velduftende dette @siggjo

Veldig vakre og vakre blomster, vakre blomster er alltid en vakker utsikt, noen sier selv sin kjærlighet med blomster, fordi blomstene har sin egen mening i livet, det er vakkert når livet er dekorert med vakre blomster, velkommen @siggjo forhåpentligvis du er alltid vellykket.

Vakker natur og vakre bilder. det er en veldig unik blomst. @siggjo

vakre blomster og veldig vakker hvis plantet foran huset @siggjo

Vakre bilder. blomster som fortsatt er naturlige og våken i naturen. @siggjo

blomster som er så vakre og kan tiltrekke seg oppmerksomheten til sommerfuglen @siggjo ... Jeg liker å legge inn din interesse det @siggjo ... i tillegg til sine vakre blomster og innholdet i innlegget ditt er det veldig bra @siggjo .... virkelig en veldig ekstraordinær person du er @siggjo

hallo @siggjo, hvordan har du det?
blomst er en veldig vakker og vakker plante, jeg liker blomster veldig, fordi blomstene alltid gir meg mer ro og komfort, min hjemmeside er fylt med vakre blomster, fordi jeg er en elsker av blomster, trygg og vellykket @siggjo og selamay beraktifitas.