Driftnerd Interview: Ørjan Nilsen

in #photography6 years ago
I samband med Kaupanger Driftweekend 2018 intervjua Driftnerd sjølvaste Ørjan Nilsen, til inntekt for arrangør Sogn Motorsport. Intervjuet var printa i årets DW-magasin. No kan du endeleg få lese intervjuet her:


Driftnerd: For dei som har levd under ein stein dei siste 10 åra, kven er Ørjan Nilsen?
Ørjan Nilsen: Er ikke det en veldig kjent DJ som lager house og trance? Hvis det er han karen på Askøy utenfor Bergen du tenkte på, så er han bare en kar som har vært over snittet interessert for bil siden han var en liten gutt. Jeg begynte å jobbe når jeg var 13 år, som lydtekniker i den lokale radioen. Jeh brukte pengene på TV, ratt og pedal slik at vi kunne bygge en bilsimulator. Jeg har antageligvis spilt flere timer på denne enn det jeg selv kan telle. Der lærte jeg meg drifting, og som 15 åring brukte jeg konfirmasjonspengene mine til å kjøpe en Toyota Soarer uten motor og gir. Da var det gjort! Det ble fort en livsstil ved siden av skole og 2 jobber. Og jeg har vel ikke brukt fritiden og pengene på noe annet siden! Sammen med min heltemodige bror Mads, som jeg ikke hadde klart meg uten, har vi hatt en opplevelsesrik reise så langt!


Bilete av Petter Aamodt

DN: Har du mista talet på kor mange sigrar og pokalar du har enda?
Ørjan: Hehe, ja det har jeg kanskje. Det har blitt noen pokaler opp gjennom, og det ligger mye gode minner bak de. Jeg har delt ut litt pokaler som står hos et par av mine sponsorer, og så har jeg noen på gutterommet. Har forresten en pokal som skiller seg veldig ut fra resten: ''Årets junior'' som jeg fikk i 2013 er laget av en avkappet veivaksling, 2 knekte kamaksler og 2 stempler festet på ventilfjører. Den fikk jeg servert av gutta i Bergen Drift Team! Og motordelene kommer fra den raste motoren til Cato Finsås (red. anm: Finsås er ein av dei tidlege drifterane i Noreg).

DN: Jøss, det må vere ei ære å ha motordelar etter den levande legenda og O.D. (red.anm: Original Drifter) Finsås?
Ørjan: Ja, jeg har lært mye av Cato opp gjennom! Jeg husker når jeg snurret på min første Driftweekend slik at Jørgen Wessel krasjet rett i Cato og ødelagte døren hans. Da var eg ikke så høy i hatten!

DN: Kva var din inngang til motorsport og seinare drifting? Er det sant at far din duppa smokken din i motorolje?
Ørjan: Haha, det går rykter om at han gjorde det ja. Det er vel grunnen til at jeg ble vanskelig når jeg ble fratatt smokken. Interessen for motorsport kom gjennom Gatebil. Jeg var bare 10 år første gangen jeg var der. Interessen for bil var allerede stor, så det var ikke vanskelig å bli hektet. Når jeg var 14 fant jeg ut at jeg kunne begynne med drifting, og begynte jakten etter en bil.


Bilete av Kaj Alver

DN: No som du etter kvart er vorten både konfirmert og myndig, får du like mykje hjelp frå familien med tanke på driftinga di?
Ørjan: I begynnelsen var de veldig mye med, men når vi kom oss opp på bena klarte jeg og Mads oss litt lettere. Men de har vært med på omtrent alle løp siden jeg begynte i Gatebil Drift Series! Støtten fra familien har vært uvurderlig, og jeg er veldig heldig som har de rundt meg.

DN: Lat oss snakke om bror din. Mads har jo meir eller mindre ofra livet for at du skal få køyre drifting verda rundt. Kva får han i retur?
Ørjan: Mads har vært hovedbrikken i puslespillet siden begynnelsen. Det er ganske vilt å tenke på alt han har ofret og fremdeles ofrer for at jeg skal kunne kjøre og følge drømmen. Han er ikke bare en løsningsorientert og superdyktig mekaniker, han er også min beste venn og jeg er evig takknemlig for alt han gjør for meg. Jeg prøver så godt jeg kan å bidra med hjelp til hans prosjekter, men det er vanskelig å gi tilbake like mye som han har gitt. Vi har det derimot alltid gøy på treff og når vi er i garasjen sammen, og jeg tror ikke han hadde holdt ut hvis det ikke var gøy!

DN: Noko må han jo få. Det er vel ingen som er so glad i vetlebroren sin at dei orkar køyre Hardangervidda rundt med hengjar utan å få att noko snacks? Kan det vere at du har hypnotisert han? Eg har høyrt rykter om at du har ein magisk hoftesving som enkelt kan setje menneske, særlege feminine, ut av spel.
Ørjan: Hahaha! Jeg kan vel ikke røpe min største hemmelighet? Noen ganger betaler jeg han med pils og en klem, da.

DN: Ja, dei klemmane dine ville vel kven som helst drept for. Sukk... Kva side av purreløk vs vårløk debatten står du på?
Ørjan: Vårløk høres bra ut, jeg tar det!

DN: Godt val! Har du tid til andre hobbyar enn drifting? Til dømes stavsprang eller nyting av sentralstimulerande legemiddel?
Ørjan: Jeg prøver å spise vedsiden av, noen påstår at jeg jukser ved å spare kilo på kroppen, men jeg jobber faktisk intensivt med å spise mye snacks!

DN: Apropo kosthald og trening. Driftnerd har også ivtervjua vår felles venn Jørgen Tangen. Akkurat som deg er han ein lang, tunn stilk av ein fyr. I tillegg kjenner vi til andre stjerner som Fredric Aasbø, Steffen Rudsengen og den no pensjonerte driftestjerna Øyvind Øversveen. Samtlege er lange, slanke j@vlar. Er denne seigliva labanfysikken ein fordel i drifting?
Ørjan: Godt spørsmål! Vekt har jo blitt essensielt i dagens drifting. Jeg er glad i mat, og er takknemlig for den forbrenningen jeg har.


Bilde er hente frå Ørjan si facebook side

DN: Berre sei frå om du treng litt daukjøt, eg har plenty til overs. Men tilbake til vår felles helt eg nemnde tidlegare: verdsmestaren i drifting, Fredric Aasbø. Driftnerd har vore i kontakt med han angåande deg, og han ville gjerne vite kva du ser på som din styrke i drifting, men aller viktigast: som din konkurrent vil han vite kva dine svakheiter er.
Ørjan: Min styrke er vel kanskje at jeg har en konstant abstinens for å forbedre meg. Både mentalt, fysisk med kjøringen og alt rundt. Styrken i år ligger også i teamet og folkene jeg har rundt meg. Jeg er heldig som omtrent bare kan fokusere på å kjøre! Min største svakhet er at jeg kan lett bli distrahert med en pose smash.

DN: No som den katta er ute av sekken, so vert det nok mykje Smash på deg framover. Aasbø lurte også på om du skal ta dansekarriera di eitt steg vidare og stagedive når du vinn på Mantorp. (Red. anm. Nilsen vart intervjua på veg til Gatebil Mantorp).
Ørjan: Haha! Jeg er kanskje litt impulsiv, så hvem vet? Håper noen tar meg i mot, isåfall!
(Red. anm. Ørjan tok sjølvsagt samanlagtsigeren. Dessverre vart det ikkje stagedive, men ei rekke sexy moves som du kan sjå her frå 02:55 og utover )

DN: Det er nok det minste problemet. Fredric Aasbø sa til slutt at han gjerne skulle ha jobba meir saman med deg. Det er vel et kvalitetsstempel i seg sjølv, som fortel litt om kor langt du er komen?
Ørjan: Wow, sa han det? Fredric har vært mitt største idol siden starten, og det er vanskelig å sette ord på hvor mye det betyr å høre det. Jeg kniper meg fremdeles i armen av at jeg ble invitert til å kjøre bilen hans på Toyota Trackday i fjor, og det er noe jeg tar med meg videre!

DN: Vi får tru du får fleire sjansar. Elles så køyrer du jo for Bergen Drift Team, som byrjar å nærme seg Sogn Motorsportklubb når det gjeld sex-appeal og tal fans. Kva 7 ord vil du bruke for å beskrive klubben din?
Ørjan: Familie, samhold, skøye, driftig, festlig, norgesstørstedrifteteam, reiseglad

DN: Ein smule juks der, men du er tilgitt. Lat oss snakke om framtida. I år har du hatt eit fantastisk år, med siger i Gatebil Drift Series og eit utal pall-plasseringar. Kva er planen for neste år?
Ørjan: Før sesongen i år var vi klar på at dette blir en avgjørende sesong for hva vi gjør videre. Nå har det gått en del over forventningene og det gir oss et godt grunnlag videre! Vi har jo alltid drømt om utlandet, men det er derimot litt tidlig å si hvor og når det eventuelt vil skje. Det hadde vært kult å prøvd en sesong i Europa, men det er mye som skal være på plass før en slik satsing! Jeg er typen som ikke vil gjøre noe halvveis, men kanskje vi får med noen som er giret?


Bilete av Petter Aamodt

DN: Her bør nokon pengesterke folk inn og kaste pengar etter deg, tykkjer eg. Men det er i alle fall ingen sjanse for at du sluttar med drifting og byrjar med traktorcross eller moped-dragrace?
Ørjan: Er alltid med på litt traktorcross! Kanskje begge?

DN: Det er i alle fall nokre undervurderte greiner innan motorsporten.
Her i Sogn vart det erklært offisiell landesorg då nyhenda kom om at du ikkje skulle køyre på årets Driftweekend. Kva har du å sei til ditt forsvar?

Ørjan: Det er en vond sak som jeg har brukt lang tid på å fordøye, og sliter egentlig enda. I fjor hadde jeg et ønske om å kjøre på Oslo Motorshow for eksponeringens skyld, men rakk det ikke da vi, som alltid, hadde det litt for gøy på Driftweekend. Vi måtte støpe opp igjen en hel del glassfiberdeler etter helga. Med tanke på eventuelt fremtidig satsing er det viktig å få eksponert oss mye, og da er Oslo Motorshow riktig arena. Kombinert med at bilen skal stå utstilt på en åpningsdag hos en samarbeidspartner 9 dager etter DW har vi valgt å la bilen stå hjemme denne gangen

DN: So det er ikkje slik at du ikkje elskar oss lengre?
Ørjan: Nei!! Eg elsker sognemiljøet over hele mitt hjerte.

DN: Takk Gud og Allah for det. Då vil eg gjerne få takke for intervjuet, og håpe at vi får sjå deg på bana snart.
Ørjan: Selv takk for et morsomt og gøy intervju!


Bilete av THO Media

Sjekk ut Ørjan Nilsen Drifting på facebook!