Cepli poğaça:) czyli tureckie bułki z kieszonkami

in #pl-kuchnia6 years ago (edited)

kanapka 1.jpg
Pierwszy raz robiłam te bułeczki jak nie byłam jeszcze weganką/witarianką więc wstawie Wam 2 wersje bo oczywiście przerobiłam na potrzeby weganizmu :) Ogólnie obie wersje są pyszne i bardzo proste - jestem pewna,że Wam zasmakują. Można je nadziać dowolnie ja oczywiście nadziałam sałatką tunezyjską bo ja uwielbiam i ronież pokażę wam wersję orginalną i wegańską

kanaka3.jpg

Składniki Wersja WEGAŃSKA:

  • 2 szklanki ciepłej wody ok 400ml(mozna probowac z mlekiem sojowym ja unika soi)
  • 2 łyżki oleju
  • 2 łyżeczki cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 7 gram suchych drożdży
  • Około pół kilo mąki - 3/4 kg (wsypuję na " wyczucie " ciasto musi być miękkie i elastyczne)
  • Sezam , czarnuszka

Wykonanie

Suche składniki wymieszać w misce. Dolać ciepłą wodę (lub mleko sojowe niesłodzone) i oliwe - wyrobić miękkie i elastyczne ciasto ( może się kleic troche do rąk) Ciasto wysmarować oliwą i odłożyć do wyrośnięcia na ok 30 min. Kiedy ciasto wyrośnie dzielimy je na 10-12 równych kulek. Każdą z nich rozwałkowujemy na cienki placek i składamy jak na zdjęciu - układamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Zwilżamy wodą i posypujemy czarnuszką i sezamem. Pieczemy 20min w temeraturze 180C - po tym czasie zwiększamy temperaurę na 230 i przekładamy bułki na samą góre celem zarumienienia na ok 5 min.

  • Mleko lub woda muszą być ciepłe żeby drożdze zareagowały

skladanie bulki z kieszonką.jpg

W trakcie kiedy ciasto nam rośnie przystępujemy do robienia sałatki tunezyjskiej:

Składniki wersja WEGAŃSKA:

  • 2 średnie ziemniaki
  • 3 średnie marchewki
  • kostka tofu
  • natka
  • oliwa z oliwek
  • czarne oliwki

Ziemniaki i marchewke obieramy, kroimy w kostkę i gotujemy na parze. Uwaga żeby nie rozgotować. Najbezpieczniej jest gotowac oddzielnie marchew i ziemniaki bo mają rózny czas gotowania. Można zrobić też tak że podgotowac 10minmarchew a jak jest pół miekka dodać ziemniaki ponieważ gotują się one znacznie szybciej.

marchewka i zimniak.jpg

Kiedy warzywa są już miękkie i ostudzone wlewamy oliwe z oliwek i doprawiamy solą i pieprzem. Wkrajamy natkę i przekładamy do miski.

sałatka postawa.jpg

W miedzy czasie tofu kroimy w kostkę - mieszamy z oliwą z oliwek solą, czosnkiem granulowanym i papryką wędzoną. Smażymy na patelni do zarumienienia i kładziemy na sałatkę. Dodajemy łyżkę harrisy

sałatka gotowa.jpg

Bułki nadziewamy sałatką i zajdamy :)

bułki wege.jpg

kanapka2.jpg

Składniki Wersja ORGINALNA:

  • 2 szklanki ciepłego mleka ok 400ml
  • Pół szklanki oleju
  • 2 łyżeczki cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • Jedno jajko ( białko do ciasta , żółtko do posmarowania )
  • Pół kostki drożdży ( czyli 20 g )
  • Około pół kilo mąki - 3/4 kg ( wsypuję na " wyczucie " ciasto musi być miękkie i elastyczne )
  • sezam , czarnuszka

Wykonanie :

Do ciepłego mleka, wkruszamy drożdże i dodajemy cukier. Mieszamy aż się rozpuszczą. Następnie dodajemy białko, olej, sól i powoli mąkę. Zagniatamy dość luźne, miękkie ciasto, może delikatnie kleić się do rąk.
Smarujemy wierzch olejem i odstawiamy do wyrośnięcia. Następnie postępujemy tak samo jak w 1 przepisie-powstałe trójkaty smarujemy żółtkiem, posypujemy sezamem I czarnuszką. Pieczemy w nagrzanym piekarniku (180 stopni ) około 20 -25 minut , aż się ładnie zarumienią . Tutaj nie ma potrzeby zwiększania temperatury i przekładania wyżej ponieważ dzięki posmarowaniu żółtkiem bułki się ładnie zarumieniają. Zdjecie jest kiepskiej jakości ponieważ robiłam je tylko żeby wysłać znajomej dawno temu więc nie przykładałam wagi do tego :)

bułki orginał.jpg

Sałatka tunezyjska ORGINAŁ :

  • 2 ziemniaki
  • 3 marchewki
  • 2 jajka
  • 1 puszka tuńczyka
  • oliwki czarne
  • oliwa z oliwek
  • sól pieprz

Ziemniaki i marchewke obieramy, kroimy w kostkę i gotujemy na parze. Jaja gotujemy na twardo. Kiedy warzywa są już miękkie i ostudzone wlewamy oliwe z oliwek i doprawiamy solą i pieprzem. Wkrajamy natkę i przekładamy do miski. Na wierzch wykładamy tuńczyka i pkrojone jajka. Dodajemy harisse i gotowe. Udało mi się znalezć stare zdjecie jak wygląda taka sałatka.

sałatka orginal.jpg

oraz zdjecie kanapki

kanapka orginal.jpg

SMACZNEGO :)

Sort:  

ale to musi być dobre!!
i czarnuszka jest!
(miałam taki etap, ze niemal do Wszystkiego dosypywałam czarnuszkę!
ledwo sie opanowywałam żeby nie dosypywać np. do kawy czy innych napojów :)

Kochana ja tez jestem uzalezniona od czarnuszki :D dzieki

Pyszności :)

Pyszności naprawdę a to moja ulubina tunezyska sałatka zawsze była mogłam ją jeść i bez pieczywa. W tunezji jada ją się bez sztućców tylko z plackami ( takie ala podpłomyli czy bardziej zblizone do tych marokańskich naleśników) urywa się kawłek i nabiera sałatki i do buzi! a to wszytsko siedząc na podłodze przy niskiej ławie :)

Bardzo fajny i wartościowy przepis, jak przetestuję dam znać;-)

dziękuję :) daj znać koniecznie a bedziesz robił orginał czy wersje wege ?

Może zrobię obie;-)

no to grubo :)

@naila7894 Ty to Monia jesteś ekspert od tureckiej kuchni! muszę przyznać, że te bułeczki są mega apetyczne.

buziaki! ;*

od Arabskiej bardziej :) u mnie nie goszczą tylko tureckie przepisy :P

aaaa . no widzisz @naila7894, jeszcze tak dobrze tych kuchni nie rozróżniam, ale ja dłużej pośledzę Twego bloga, to pewnie się nauczę w końcu ;)

aż znowu zgłodniałem :D

Ale to cudnie wyglądają. Świetne kanapki, ich wygląd sprawia, że chce się je schrupać.
Dobry przepis, wart wypróbowania. Pozdrawiam.

dziękuje Bardzo :)