Tureckie gołąbki czyli DOLMA

in #pl-kuchnia6 years ago

dolma1.jpg

Dolma (co po turecku znaczy: „nadziewany”) W kuchni tureckiej możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje dolmy: dolmę, której farsz zawiera mięso oraz dolmę „fałszywą” (yalancı dolma), czyli bezmięsną, jednak ja porwałam się na tą mięsną, żeby ja przerobić na wege. Jestem zakochana w kuchni arabskiej dlatego zawsze probuje nowe przepisy. Mięso postanowiłam zastąpić soją mimo, że jej nie jadam prakycznie wcale. Osoby które jedzą mięso w miejsu soi w przepisie daja poprostu surowe mięso mielone

dolma2.jpg

Składniki:

  • 500g liści winogron (piklowanych)
  • 100g granulatu soi lub kotletów sojowych (dla mięsożerców mielonej wołowiny )
  • Szklanka ryżu (200 ml )
  • Jedna czerwona cebula ( starta na tarce)
  • 4 łyżki oliwy z oliwek
  • Ostra papryka w płatkach
  • Pieprz czarny
  • Sól
  • 2-3 łyżki koncentratu z pomidorów
  • 2-3 ząbki czosnku
  • 4 łyżki natki pietruszki

Soję wrzucamy na patelnie i mieszamy z przyprawami - dodajemy wode i podgotowujemy az woda odparuje. Jeżeli masz kotlety sojowe - włóż je do platkikowego woreczka i połam na drobne kawałki wielkości mięsa mielonego.
Natępnie mieszamy soje z resztą składników i w razie potrzeby doprawiamy ( farsz ma być wyrazisty)

  • W wersji z mięsem poprostu mieszamy wszytskie składniki bez wcześniejszego podsmażania mięsa.

farsz.jpg

Natępnie przystępujemy do zawijania farszu w liście jak na zdjęciu. Liście kładziemy gładką stroną do dołu.

skladanie dolma.jpg

Gotowe gołąbki układamy ciasno w garnku

garnek dolma.jpg

Natępnie zalewamy je wodą i kładziemy na nie talerz - gotujemy 20 min.

dolma4.jpg

W turcji dolmę jada się zarówno na cieło jak i na zimno. Podaje się ją z jogurtem - ja zrobilam sos z tahini:

  • tahina
  • sok z cytryny
  • woda
  • sól
  • czosnek

Składniki wymieszać i zrownoważyć smaki. U mnie wyszło dość gęsto - jak jogurt grecki. Czosnku dałam 1 ząbek.

Samacznego!!!

dolma3.jpg

Sort:  

Bardzo lubię :) Jadłem wczoraj gołąbki na zimno i zamarzyłem o dolmie :) szczegolnie lubię wersję z jogurtem! Palce lizać! Śliczne kwiaty w tle! :)

Dziekuje :) mi tez to smakuje :P

Kolejny fajny przepis na Twoim blogu :)

W kuchni greckiej też są takie gołąbki, nazywają się dolmades, dolmadakia. Jednak są zawsze wegetariańskie (nadziewane tylko ryżem), to bardzo popularna przystawka nie tylko w okresach postnych.
W wersji z mięsem robi się w Grecji gołąbki z kapusty.

Dziekuje. W turcji tez robia rozne rodzaje bezmiesnej dolmy - ryz rodzynki itp. Te nazwy podobne :)

Nazwy podobne a i kuchnia podobna czasami ;)

ciekawe czy podobnie smakują jak te mojej mamy :D

Ten post został zgłoszony do kuratorstwa :)