#2 Ajurweda dla Zdrowia 💚 Poznaj Swoją Naturę: VATA - żywioł wiatru🍃

in #pl-zdrowie5 years ago

Ajurweda, czyli hinduska wiedza o życiu i jeden z najstarszych systemów leczniczych wyróżnia trzy podstawowe typy natury ciała i jego budowy, tzw. konstytucje. Każda osoba posiada swoją wrodzoną naturę, swoje mocne i słabe strony. Naszym zadaniem jest tak o nią dbać, tak nią zarządzać, by stała się źródłem naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

W ostatnim poście dostaliście do wypełnienia testy, aby rozpoznać, jaki typ doszy dominuje w Waszym ciele. W każdym z nas obecne są wszystkie trzy typy: vata, pitta i kapha, a ta która dominuje wymaga, by o nią szczególnie dbać i ją równoważyć. To jest wspaniała okazja, by głębiej poznać i zrozumieć swoją naturę, zatroszczyć się o siebie i zadbać o życiową równowagę. 

Dzisiaj opiszę bliską mi doszę, czyli vatę. Rozpoznanie jej kilka lat temu przyczyniło się do ogromnej zmiany w moim życiu. Nagle wszystko zaczęło układać się w sensowną całość! Zaczęłam dbać o te aspekty, które mają największe znaczenie dla zachowania mojej harmonii i równowagi, a dzięki temu dobrego samopoczucia. 

Minęło dobre kilka lat od momentu, gdy poznałam moją konstytucję. Niedawno w rozmowie ze znajomym "zeszliśmy" na temat ajurwedy i wtedy zaczęłam opowiadać mu o doszach i o tym, że może zrobić sobie test w którym pozna swoja naturę. Za kilka dni miałam podesłać mu opis. Sięgnęłam po książkę i zaczęłam czytać, autorka przytaczała przykłady kilku osób, które zgłosiły się do niej z podobnymi problemami, typowymi dla zaburzonej doszy vata. Okazało się, że wszyscy przeszli operację brzucha. Wg ajurwedy "siedziba" vaty w ciele znajduje się właśnie w miejscu poniżej brzucha. Poczułam jak z oczy płyną mi łzy, to dlatego od ponad roku czułam się inaczej... Ponad rok temu dokładnie w tym miejscu miałam wykonane cesarskie cięcie! Od razu pomyślałam o tysiącach innych kobiet, które także przeszły poród poprzez rozcięcie brzucha, przecież one szczególnie potrzebują zadbania o swoją kobieca energię i zrównoważenie vaty. Ta sytuacja zainspirowała mnie do napisania tych artykułów, które być może dla kogoś z Was, tak jak dla mnie będą pomocne w powrocie do życiowej i zdrowotnej równowagi.

Dosza vata związana jest z takimi elementami jak ruch, wiatr, chłód, suchość, lekkość, subtelność. Jest obdarzona bystrym umysłem i dużą kreatywnością, jest gotowa do zmian. Dla pełnej harmonii vata potrzebuje ciepła, zarówno od środowiska w którym żyje, jak i otaczających ją osób. Szczególnie ważne są dla niej ciepłe i regularne posiłki. Cechy charakterystyczne dla vaty nasilają się jesienią i zimą i rosną wraz z wiekiem (np. suchość skóry i zmarszczki). Zaburzenia objawiają się jako wzdęcia i gazy, zaparcia, tiki nerwowe, skurcze, drgawki, bolące stawy, suche włosy i skóra, łamliwe paznokcie, wewnętrzne rozterki i wątpliwości, lęki, niepokój, utrata pamięci.

Co zaburza doszę vata:

  • zamartwianie się, tłumienie uczuć
  • duży hałas, ciągła stymulacja bodźcami
  • zbyt częste podróże
  • praca na nocne zmiany
  • brak regularnych posiłków, posty
  • jedzenie w pośpiechu
  • spożywanie pokarmu zimnego, suchego, mrożonego, nieświeżego
  • brak wystarczającej ilości snu
  • nienawilżona skóra
  • cukier, alkohol, leki, narkotyki
  • operacje w strefie brzusznej

Jak zrównoważyć doszę vata?

1. Dbaj o to, by było Ci ciepło i unikaj zbyt niskich temperatur.

2. Jedz ciepłe, gotowane, wilgotne i oleiste posiłki (np. zupy, curry, ghee, olej sezamowy) i używaj rozgrzewających przypraw.

3. Unikaj posiłków mrożonych, odgrzewanych, zimnych (także napojów). Ogranicz jedzenie surowe, zwłaszcza jabłka i warzywa kapustne. Ogranicz także warzywa strączkowe, z fasoli wybieraj fasolkę mung, a z soczewicy najlepiej czarną.

4. Jedz dobrze ugotowane i ciepłe ziarna (płatki owsiane, ryż), także makarony. Jajka w postaci gotowanej i miękkiej. 

5. Sięgaj po słodkie, dojrzałe i soczyste owoce. Suszone owoce mocz wcześniej lub gotuj (kompot).

6. Połóż nacisk na smak słodki, kwaśny i słony.

7. Unikaj cukru!

8. Stwórz sobie bezpieczne i spokojne otoczenie.

9. Staraj się przestrzegać codziennej rutyny, stwórz swój codzienny plan i ureguluj swój tryb życia.

10. Odpoczywaj, ćwicz jogę, medytuj, głęboko oddychaj, słuchaj relaksującej muzyki, korzystaj z masaży.


W kolejnych wpisach zapraszam na charakterystykę doszy pitta i kapha.

Na zdrowie!

Moni


Pisząc artykuł korzystałam z książki "Ajurwedyjska książka kucharska", A.Morningstar, U.Desai 

Sort:  

Hello,

We have contacted you on your Facebook to verify the authorship of your Steemit blog but we have received no response yet. We would be grateful if you could, please, respond to us via Facebook.

https://www.facebook.com/VegaZdrowie/

Please note I am a volunteer that works to ensure that plagiarised content does not get rewarded. I have no way to remove any content from steemit.com.

Thank you

I sent you a message via Facebook.

jak Ty nas ładnie prowadzisz Moni!
jedno wynika z drugiego, trzecie z pierwszego
i wprowadzasz nas w czwarte :)

Dziękuję @rozku 😊
A czy natura vaty też jest Ci bliska? ;)

bałam sie tego pytania, Moni 😂🙈
a idź mi z tymi testami! 😝
już 5 dzień je rozwiązuję, hahahh!!
i im dalej w las tym więcej drzew 🤯, i nie dowiem sie jaka mam dosze, buuu 😰🤕

jeszcze gorzej! dotąd wydawało mi sie że jestem raczej spójną osobowością, a tu takie mydło z powidłem mi wyszło, że wstyd sie przyznawać 😅😂
z każdym pytaniem miałam problem!! i odpowiadałam najczęściej:
"tak, ale zależy kiedy"; albo: "nie, ale tak"
(przykład?
"jestem stanowczy i narzucam swoją wolę"
-no to jak to zaznaczyć, gdy np. pierwsza część stanowczo na tak, druga stanowczo na nie?)

zatem wyszło mi że:
jestem choleryczka o usposobieniu melancholijnym ze skłonnością do apatii i ataków histerii, coś w tym stylu 😂

Ta podróż, może zaprowadzić Cię na same dno, rozpaczy. Jeśli nie znasz świata duchowego, może jedynie wydawać Ci się że znasz - a wtedy każda dziedzina filozoficzna, może wydać się atrakcyjna. Nie dojdziesz do oświecenia, jedynie zwariujesz. Wprowadzili Cię w błąd. Masz wybór, możesz zignorować i efekty posmakujesz w przyszłości, a możesz już teraz poszukać w sieci świadectw byłych okultystów i "byłych" uczestników wschodnik sztuk, uprawiania czarów. Sprzedawcy tego szitu, nie powiedzą Ci z jaką mocą igrasz.