W niedzielę ukazała się pełna wersja "Prince of Persia" na małe Atari

in #polish3 years ago (edited)

1635624919516_title.jpg

cutscene.jpg

Można powiedzieć, że Piekło zamarzło. Po około dwóch latach prac, w niedzielę 24 października 2021 roku wyszedł na ośmiobitowe Atari port gry "Prince of Persia". Tak, port TEGO pierwszego "Prince of Persia" pisanego przez Jordana Mechnera w latach 1985-1989 na Apple II i wydanego w 1989 roku przez Broderbund Software. W końcu po tylu latach posiadacze "małego" Atari mogą się pochwalić własnym portem "Księcia Persji". Serii "Prince of Persia" chyba nie trzeba fanom starych gier przedstawiać. Później prawa do tej franczyzy przejął Ubisoft (Farcry, Assassins Creed) i z gry, która pierwotnie miała być kolejną odsłoną "Prince of Persia", narodziła się inna seria - "Assassins Creed".

Port na Atari bazuje na dwóch wersjach gry. Pierwszą wersją jest port napisany na maszyny BBC (pierwotnie na BBC Micro, a ostatecznie na BBC Master) i wydany przez Bitshifters. Pod względem grafiki wersja na Atari bazuje głównie na tej wersji.

https://bitshifters.github.io/posts/prods/bs-pop-beeb.html

Drugą wersją gry był oryginalny kod źródłowy napisany w assemblerze na Apple II przez Jordana Mechnera i udostępniony przez autora gry na serwisie GitHub.com.

https://github.com/jmechner/Prince-of-Persia-Apple-II

Pod tymi linkami możemy przeczytać trochę więcej o okolicznościach powstawania tych portów. A jeśli komuś jest mało, to może sobie na stronie autora gry Jordana Mechnera zakupić e-book opowiadający o kulisach powstawania tej kultowej gry.

begin.jpg

Port na ośmiobitowe Atari powstawał około 2 lata, a tego dokonała grupa ludzi zrzeszających się na forum Atariage.com. Grę można sobie za darmo ściągnąć z forum Atariage.com z linku, który podam poniżej. Gierka jest całkiem darmowa i sami autorzy napisali na stronie tytułowej gry, że nie jest ona przeznaczona do komercyjnej sprzedaży. Także na forum Atariage.com podano pełną listę twórców tej gry. Także ta lista jest widoczna w creditsach we wstępie gry.

Gierkę można sobie ściągnąć z forum Atariage.com z linku poniżej.

https://atariage.com/forums/topic/298914-unicorns-season-prince-of-persia-for-the-a8/

ende.jpg

Niestety żeby uruchomić grę potrzeba przynajmniej Atari 130XE ze 128 kB pamięci RAM na pokładzie, ewentualnie Atari 65XE i 800XL z rozszerzeniami pamięci na pokładzie. Niestety moja staruszka nie uruchomi tej gry, więc pozostają emulatory: Altirra lub Atari800. Trochę pograłem w tę grę, ale muszę przyznać, że nigdy nie byłem fanem tej gry, gdyż odkąd pamiętam zawsze wydawała mi się za trudna. Pamiętam, że pierwszy raz widziałem tę grę we wczesnych latach 90 na Amidze, a wiele lat później dowiedziałem się o porcie na Commodore 64. Ale jak pisałem wcześniej nigdy nie przepadałem za tą grą. Sterowanie tym chłopkiem w tej grze to była masakra. Każda śmierć protagonisty to rozpoczynanie levelu od nowa. Ponadto trzeba znać rozkład tych wszystkich labiryntów, ponieważ w grze jest chyba 13 lub 14 plansz i... ograniczenie czasowe. Tak, na przejście gry macie 60 minut. Ściągnąłem tę grę i trochę pograłem na emulatorze Atari800, ale to nie jest gra zdecydowanie dla mnie. Może kiedyś się przemogę i spróbuję ją przejść. :)

Atuś nie smuć się :(

IMG_20210619_082751.jpg

Wszystkie screeny pochodzą z moich gameplay'ów.

Sort:  


The rewards earned on this comment will go directly to the person sharing the post on Twitter as long as they are registered with @poshtoken. Sign up at https://hiveposh.com.