Mniej błędów, więcej głosów #17

in #polish6 years ago (edited)

"Galeria u Maji" - głosi starannie wykonany napis na ścianie lokalnego sklepiku z obuwiem. Czy Maja to właścicielka? A może właścicielka to mama lub babcia małej Majeczki i chciała sprawić dziewczynce radość nazywając sklep jej imieniem? A może to miłośniczka przygód sympatycznej pszczółki? Niezależnie od genezy nazwy, problem jest taki sam - błąd.


choice-2692575_960_720.jpg


17. Dla Mai i Kai o szyi żmii


Sklepowy napis nie był jedynym bodźcem do napisania poniższego odcinka "błędownika". W mediach społecznościowych coraz częściej napotykam błąd odmiany imienia Maja. A to ktoś był na imprezie "u Maji", a to ktoś przesyła zdjęcie z dedykacją "dla Maji". No i najciekawsze - rodzice, którzy wybrali imię i nadali je własnej córce podpisują zdjęcia "Urodziny Maji", "Pierwszy dzień Maji w przedszkolu". Wciąż ten sam błąd.


Rzeczowniki rodzaju żeńskiego w dopełniaczu liczby pojedynczej przyjmują końcówkę - i lub - y. Zdecydowana ich większość nie sprawia Polakom trudności. Odmieniamy łatwo i prawidłowo:

ręka - ręki, piłka - piłki, Ola - Oli, woda - wody, sowa - sowy, Ewa - Ewy.


Rzeczowniki kończące się dwiema samogłoskami


Rzeczowniki rodzaju żeńskiego kończące się na - ea lub - ia we współczesnej polszczyźnie w dopełniaczu przyjmują końcówkę - i:

idea - idei, Korea - Korei, orchidea - orchidei, Nicea - Nicei;

awaria - awarii, Julia -Julii, furia - furii, Maria - Marii.

Ze względu na wymowę z nieco dłużej trwającą głoską i, pojawiają się czasem błędy zapisu polegające na dodaniu litery j lub zamianie przedostatniego i na j (co może też mieć źródło w polszczyźnie naszych przodków - dawniej pisano "furja" lub "furyja", "lilja" lub "lilija", Julja itp.).

Zatem współczesny opis produktu Oddychająca koszulka sportowa dla pana. Kolor LILJOWY/BIAŁY zawiera błąd, podobnie jak ogłoszenie Sprzedam ok 60szt pudełek na ciasto dla gości cena jaka proponuje to 0.9zl za szt całość oddam 50zl. Kolor liljowy., które napisane zostało niechlujnie i z błędami.
Z błędem (być może jest to żart) napisany został komentarz W Koreji Północnej takich kolizji nie ma bo tam jest porządek i dyscyplina.
Komentarz zawiera również słowo kolizji, które jest napisane prawidłowo.


Rzeczowniki zakończone "- ja"


Rzeczowniki rodzaju żeńskiego kończące się na - ja (lub - j -> kolej) w celowniku przyjmują końcówkę - i z zachowaniem wcześniejszego - j -, jeżeli poprzedza je spółgłoska:

kolizja - kolizji, racja - racji, fuzja - fuzji, pensja - pensji.

Przestarzałymi już formami są spotykane w literaturze "fuzyj" i "pensyj".

Jeżeli przed końcówką mianownika - ja występuje samogłoska, w celowniku znika - j - i prawidłowa jest końcówka złożona z dwóch samogłosek z ostatnim - i:

Maja - Mai, Kaja - Kai, Gaja - Gai, szyja - szyi, żmija - żmii, aleja - alei, nadzieja - nadziei, kolej - kolei.

Zatem o inspiratorce dzisiejszego wpisu napiszemy i powiemy:
urodziny Mai, impreza u Mai, życzenia i pozdrowienia dla Mai.
Wszystkiego najlepszego Maju!


Garść steemitowych błędów:

A więc po koleji, wyjeżdając z hotelu ruszyliśmy przez Aleje Fontan (...).
Niedługo później zauważyliśmy czerwone plamy na szyji i za uszami małej.
(...) żałuje w życiu, zalicza same porażki i nie ma nadzieji na lepszą przyszłość.
Moji zwariowani przyjaciele


I jeszcze na koniec w nawiązaniu do ostatniego cytatu coś z innej, aczkolwiek kształtem bardzo podobnej beczki.
Zapamiętajmy również pisownię z - i dla par:

mój - moi, twój - twoi, stój - stoi i trójka - troi (się w oczach).


Spis treści

1. Prawidłowe użycie spacji
2. Krótsze zdania to mniejsze ryzyko błędu
3. Jak prawidłowo cytować
4. Pierwsza osoba liczby pojedynczej - JA - wykonawca czynności
5. Savoir-vivre na Steemit
6. Państwa, miasta, mieszkańcy - pisownia wielką i małą literą
7. Kim jestem, komu składam życzenia? Narzędnik kontra celownik
8. O satyrze słów kilka
9. Wolność słowa - blogi i videoblogi
10. Cytowanie przepisów prawa czyli zaklinanie rzeczywistości
11. Tę czy tą?
12. Ach, te przyimki!
13. Mi, ci, mu
14. Bynajmniej czy przynajmniej
15. Tak że tego...
16. Co z tym miesiącem?

Sort:  

awaria - awarii, Julia -Julii, furia - furii, Maria - Marii.

ziemia - ziemi
🐸

Polski bez wyjątku? Nie sądzę. 🐞

Właśnie z tą ziemią mam wieczny problem, bo teoria podpowiada co innego, ale jak już napiszę ziemii... no jak to wygląda! :)

Ziemia (choć wyjątkowa) zwykle nie sprawia problemów ortograficznych, ponieważ "ucho zgadza się z okiem" - mówimy ziemi z krótkim i, więc zapis jest naturalny. W dopełniaczu liczby mnogiej ziemia również odstaje od innych miękkotematowych, które mają taką samą formę jak w liczbie pojedynczej, a ziemia ma ziem.

Też mam z tym problem. W artykułach tego typu brakuje mi przekreśleń błędów. Bez tego te się niechcący utrwalają.

Staram się przekreślać w większości przykładów. Niestety bardzo pogarsza to czytelność tekstu, dlatego Maje we wstępie opatrzyłam cudzysłowem. Jednak najbardziej żałuję, że w edytorze nie ma "szkolnego" podwójnego podkreślenia kolorem czerwonym. :)

Proszę Pani, a może być pojedyncze przekreślenie?

Choć od razu mówię, że to trochę oszukiwanie, bo class="phishy" raczej służy do czegoś innego. Druga sprawa, że działa to tylko na domyślnym interfejsie Steem ;)

Oszustwo Santariusa wzięte w grawisy? :)

Żaden grawis nie ucierpiał!
<div class="phishy"><strike>Proszę Pani, a może być pojedyncze przekreślenie?</strike> </div>

Jestem pod wrażeniem - dla mnie to zawsze była czarna magia.

A ja jeśli nie jestem pewna odmiany to:
a) zmieniam konstrukcję zdania
b) używam synonimu
c) sprawdzam w słowniku
d) wysłuchuję/czytam jakie to błedy popełniam;)

... i wstyd mi, że do tego doprowadziłam.

Dzięki:)

Pozdrowienia od mistrza synonimów! ;)
Dwa pierwsze punkty najpewniejsze i najskuteczniejsze (słownik nie zawsze jest pod ręką). Podobno na błędach się uczymy, ale u siebie nie obserwowałam zbyt wysokej skuteczności takiej nauki.