Programista na srebrnym szlaku #4 - Za dużo klikania

in #polish2 years ago

bullion-ga36493d1d_1920.jpg

Zawartość srebra w monetach była - przez długi czas - rzeczą oczywistą. Zawsze też pozostawało ono w cieniu swego dużo cenniejszego kuzyna – złota. Dobrą analogią będą tutaj medale sportowe, gdzie srebro skazane jest wieczną pozycję najlepszego wśród przegranych. Równocześnie jednak przedstawia ono sobą konretną, wcale nie tak niską wartość.

Nie mając rozległej wiedzy w kwestiach numizmatycznych trudno było mi stwierdzić, jakich konkretnie monet powinienem szukać. Założyłem, że najprościej będzie przyjrzeć się okresowi Drugiej Rzeczypospolitej - bliższa ciału koszula. Liczyłem również, że łatwo będzie znaleźć informacje składzie, w tym najważniejsze kryterium - zawartość kruszczu. Kraj pochodzenia powinien też zapewnić w miarę dużą ilość ofert. Okres PRL-u dość pochopnie skreśliłem, mając w pamięci stosy nic nie wartych aluminiowych blaszek. Bawiłem się nimi w dzieciństwie, a ojciec zwykł nawiercać je i używać zamiast podkładek pod śruby. Bardzo się pomyliłem. Nie uprzedzajmy jednak faktów.

Wpisałem w wyszukiwarkę olx odpowiednie hasło - „2RP monety” - i (zgodnie z niepisaną tradycją wędrówki po srebrnym szlaku) przeżyłem bolesne rozczarowanie. Wyników było mało, a co gorsza ich ceny wydawały mi się zdecydowanie wygórowane.

Przykład - niewielka, dwuzłotowa moneta kosztowała przeciętnie 90 – 120 złotych. Za taką kwotę można już (prawie) kupić uncjowy bullion o próbie 999. Jakoś nie chciało mi się wierzyć, że obiegowa dwójka waży 31 gram lub więcej. Stop też pewnie nie jest idealnie czysty, o ile w ogóle zawiera srebro.
Nie lepiej było z wyższymi nominałami.Z kolei grosze i jednozłotówki odpuściłem zawczasu. Było ich sporo, pamiętałem jednak z dzieciństwa, że moja babcia posiadała kupkę takich drobiazgów w szufladzie. Zdecydowanie nie były srebrne.

Tu muszę dodać krótkie sprostowanie. Nieco później dowiedziałem się, że cześć złotówek - bita przed 1929 rokiem - faktycznie posiadała srebro w składzie.

Skąd zatem tak wysokie ceny? Oczywiście liczyłem się z pewnym narzutem „numizmatycznym”. Mówimy jednak o monetach obiegowych. W dodatku nie pochodzących z odległego kraju i poszukiwanych u samego źródła. Powinno być ich zdecydowanie więcej, a tym samym ich cena przystępniejsza.

Okazuje się, że niska podaż wynikała właśnie z zawartości srebra. Kładąca kres II RP wojna oznaczała dla Niemców ogrome koszta. Nic więc dziwnego, że cenny kruszec szybko przyciągnął ich uwagę. Władze okupacyjne nakazały wycofanie z obiegu wszystkich monet zawierających srebro. Oczywiście część ludzi zdecydowała się ukryć posiadane monety. Słusznie przeczuwając, że w nadchodzących czasach srebro zdecydowanie lepiej przechowa wartość niż cynk czy żelazo. Był to jednak tylko promil w skali całego kraju. I o ten właśnie ułamek miałem się teraz licytować z kolekcjonerami? Nie brzmiało to zachęcająco.

Ostatecznie udało mi się znaleźć nieliczne oferty w przedziale 20-30PLN.Równoczeście uwypuklił się mój brak wiedzy o faktycznej wartości i składzie monet. Potrzebowałem porządnej bazy danych. Możliwie dużej i kompletnej listy monet zawierających srebro. Informacją o ich próbie, wadze i teoretycznej wartości. Przecież 40% narzut nie może być najlepszą z ofert.

A kto najlepiej zna się na monetach? Numizmatycy! Znalazłem dwa całkiem przyjazne portale: ucoin i numista. Szczegółowe informacje o każdej monecie. Waga, próba, wymiary, lata bicia – a nawet cena. Ta ostatnie akurat okazała się mało przydatna. Ignoruje ona wartość kruszcu i bazuje na średniej cenie zakupu podanej przez użytkownika. Inaczej mówiąc, jest to przeciętna kwota zakupu numizmatu przez kolekcjonera. Podawana według jego "widzimisię" i zwykle bliższa temu, jak on sam postrzega wartość przedmiotu pod kątem ewentualnej wymiany. Pomijając ten detal - z którym w przyszłości łatwo sobie poradzimy - baza danych (a nawet dwie) została odnaleziona!

Ucoin wydał mi się przyjemniejszy w użytkowaniu. Dodatkowo posiada interfejs w języku polskim – zdecydowane ułatwienie jeżeli mam wyszukiwać na lokalnym Olx. Sama lista rekordów ograniczona do srebrnych monet jest imponująca.
Otworzyłem kilka pierwszych – niesprawiających szczególnie numizmatycznego wrażenia – wyników i zacząłem szukać ofert sprzedaży.

Pierwszym efektem było... znużenie. Monotonne kopiowanie danych o monecie – kraj, nominał, nazwa waluty, rok – szybko dało mi się we znaki. Pozorne uproszczenie pracy przez zaznaczanie tytułu i wywoływanie „search in google” prawy przyciskiem myszy nie dało wiele – zarówno olx, jak allegro rzadko łapały się do pierwszej strony wyników.

coin_details.png

Szukaj w Google

A gdyby tak ciut uprościć sprawę i do opcji kryjących się pod prawym przyciskiem dodać „Szukaj na olx”? W końcu zarówno Chrome, jak i całe jego oparte na Chromium rodzeństwo słyną z ogromnej ilości dostępnych rozszerzeń.
Szybki rzut oka na chrome web store wprawił mnie w ambiwalentny nastrój. Z jednej strony- wyglądało na to, że - potrzebna mi wtyczka nie istnieje. Z drugiej – była to świetna okazja do nauki i zrobienia czegoś nowego. Szybki przydatny drobiazg. I tu pojawiła się pierwsza (z wielu nadchodzących) okazja do zabawy z kodem.

Rozwiązanie okazało się całkiem krótkie. Składało się z dwóch plików:

// background.js
chrome.runtime.onInstalled.addListener(function() {
    chrome.contextMenus.create({
        "title": "Szukaj w OLX: \"%s\"",
        "contexts": ["selection"],
        "id": "searchOlx"
    });
});
    
chrome.contextMenus.onClicked.addListener(function(info) {
    const query = info.selectionText.replace(/[^a-ząćęłńóśźż0-9\s-]/gmi, "").split(" ").join("-");
    chrome.tabs.create({  
        url: `https://www.olx.pl/d/oferty/q-${query}` 
    });
});

// manifest.json
{
    "name": "Search Olx",
    "description": "Context menu - Search Olx with selected text",
    "version": "0.1",
    "manifest_version": 3,
    "background": {
        "service_worker": "background.js"
    },
    "permissions": ["activeTab", "contextMenus"]
}

Tym jak powstały, co robią i jak ich użyć - zajmiemy się szczegółowo w następnym wpisie. A potem pomyślimy nad lepszymi rozwiązaniami...

Sort:  

Congratulations @doabit! You have completed the following achievement on the Hive blockchain and have been rewarded with new badge(s):

You received more than 400 upvotes.
Your next target is to reach 500 upvotes.

You can view your badges on your board and compare yourself to others in the Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Check out the last post from @hivebuzz:

Hive Power Up Month Challenge 2022-08 - Winners List
Be ready for the 9th edition of the Hive Power Up Month!
Hive Power Up Day - September 1st 2022
Support the HiveBuzz project. Vote for our proposal!