Nie śpię bo mapuję krasnale - projekt

in #polish7 years ago (edited)

Zainspirowany postami @dotevo związanymi z openstreetmap.org pomyślałem, że fajnie samemu by było zrobić coś podobnego. Do głowy przyszedł mi projekt związany z wrocławskimi krasnalami.
map.jpg

Rozpoznanie

Byłem przekonany, że ktoś już wcześniej nanosił wrocławskie krasnale na mapę osm, nie wiedziałem tylko ile ich faktycznie zostało dodanych. Z pomocą przyszło mi narzędzie https://overpass-turbo.eu/ i takie zapytania:

area[name="Wrocław"];node(area)[artwork_type="dwarf"];out;
area[name="Wrocław"];node(area)[type="dwarf"];out;
area[name="Wrocław"];node(area)[type="gnome"];out;

Zapytania te przeczesują teren Wrocławia w poszukiwaniu obiektów z tagami type=gnome, type=dwarf i artwork_type=dwarf. W tamtym czasie pojawiło się około 60 wyników - potencjalnych krasnali. Internetowa wieść niesie, że krasnali jest ponad 300, więc do zmapowania zostało 240. Hura.

Ustalenie tagów

Krasnale były różnie tagowane, dążyłem więc, aby każdy krasnal posiadał dwa podstawowe tagi tourism=artwork i artwork_type=dwarf dodając jednocześnie odnośniki do wikipedii i wikidata i usuwając tag type=*. Przykładowy krasnal naniesiony przeze mnie wygląda tak:

name = Słupnik
tourism = artwork
artwork_type = dwarf
wikidata = Q910242
wikipedia = pl:Wrocławskie_krasnale
wikipedia:en = Wrocław's_dwarfs

Żmudna praca

Pierwotny pomysł był taki, żeby automatycznie wyciągnąć nazwy krasnali i ich współrzędne z wikipedii, obrobić, dodać tagi i za pomocą edytora Level0 wysłać do osm. Niestety, w praktyce okazało się, że mapować muszę krasnale ręcznie, ponieważ współrzędne nie zawsze były poprawne. Często musiałem posiłkować się stroną http://krasnale.pl, koordynatami wyciągniętymi z exif zdjęć z wiki, czy własnymi danymi. I tak nie jest dokładnie, ale myślę, że na tyle aby wystarczyło mi na drugą część projektu. Dodawanie krasnali trwało kilka dni, trwałby dłużej gdyby nie to, że w edytorze Level0 krasnale mogłem dodawać partiami. Łącznie zostały zmapowane 273 krasnale, do 300 trochę brakuje ale powodów jest kilka:

  • Liczone są tylko krasnale z terenu Wrocławia, bez uwzględnienia np, tych z Biskupic Podgórnych
  • Grupy krasnali np. Krasnale wodne, Słupniki, Pożarki liczone są jako jeden
  • Nie dodawałem krasnali, które uważa się za zaginione
  • Istnieją krasnale, które nie mają miejsca stałego pobytu i nie można ich w tej mapce uwzględnić

Gdyby uwzględnić powyższe, ich liczba śmiało przekroczy 300.

Strona projektu

Na potrzeby prezentacji stworzyłem projekt na githubie, źródło znajduje się pod tym adresem: https://github.com/donpepe0/wrodwarfs pod adresem https://donpepe0.github.io/wrodwarfs/ jest część prezentacyjna. Wyświetlanie mapy oparte jest o bibliotekę Leaflet, a za wyświetlanie samych krasnali odpowiada wtyczka https://github.com/kartenkarsten/leaflet-layer-overpass.

Co dalej?

Wspomniałem wcześniej o drugiej części projektu - a jest nim po prostu odwiedzenie (w tym roku ;)) wszystkich krasnali i potwierdzenie ich współrzędnych. Dodatkowo lista todo:

  • Dopracowanie wyświetlania krasnali, nie jestem całkiem zadowolony z tej wtyczki i myślę nad innym rozwiązaniem. Aktualnie krasnale ładują się wszystkie na raz, więc chwilę to trwa.
  • Dopracowanie strony prezentacyjnej przy użyciu bootstrapa
  • Napisanie skryptu który będzie przeszukiwał "popularne strony z krasnalami" pod kątem zmian i mnie o tym informował (chociaż nie wiem czy to nie przesada ;))

Dzięki i dajcie znać co o tym myślicie.

Sort:  

Gdybym mógł wrzuciłbym 5 razy upvote :-)
W kolejnym odcinku będę pewnie tworzył popup z danymi dla markera (co już masz z libki do OP) i prawdopodobnie powoli zacznę zmieniać markery na ikony :-) To drugie może Ci się przydać jeśli chciałbyś pokazać je inaczej niż zawsze niebieskim markerem.

O matko, juz ponad 300? A pamietam jak byly tylko te dwa wiecznie kradzione przy poczcie na Swidnickiej.

Teoretycznie 300. Powstają nowe, ale też systematycznie są kradzione. Dzisiaj na przykład musiałem mapkę zedytować z uwagi na to, że Chodziarza znajdującego się przy Pogodynce na Świdnickiej, nie ma. Albo skradziony albo przeniesiony gdzieś indziej.

Nie ma? Akurat jego zdjecie mam... Kiedys chodzilam po rynku I ich szukalam :)
One powinny miec GPS wtopione gdzies gleboko (zeby nie byloze tam gdzie slonce nie dochodzi).

Jeszcze jedno :) dodaj tag #openstreetmap może kiedyś komuś się przydać

Swietna robota :) napewno przyda sie ..!
Podziwiam Bo to mozolna praca ....!

Niestety w sprawie krasnali bardzo często jest tak, że mapy nie są wystarczająco dokładne albo po zniknięciu rzeźby oznaczenie wciąż zostało. I potem szukaj wiatru w polu...

Powodzenia przy realizacji pomysłu.
Jak będę w tym roku we Wrocławiu na zwiedzaniu to na pewno mapa się przyda :)