Robienie form przy pomocy druku 3d

in #polish6 years ago

Cześć wszystkim, tak jak obiecałem postuje małe tutka, jak za pomocą #druk3d zrobić formę do odlewów z życiwcy. O dziwo temat jest znacznie prostszy niż się wydaje.

Co będzie potrzebne

Materiały jakie nam będą potrzebne to

  • Materiał do druku, do form nada się PLA
  • Silikon Formerski wraz z katalizatorem (Polecam kupić na allegro, koszt 40-50zł za 0.5kg, u mnie stacjonarnie jest za ponad 100 zł)
  • Żywica epoksydowa cenowo od 30 do 150 zł za 1kg w zestawie za utwardzaczem.
  • Ecolina do barwienia żywicy (Oczywiście jeśli zależy nam na przeźroczystości, w innym wypadku możemy użyć nawet akwareli)

Ogólnie Silikon Formerski, można zastąpić zwykłym silikonem z marketu oraz mąką ziemniaczaną, jednak tą metodę opiszę w innym tutku.

Zaczynamy

1.jpg

Jeśli już skompletowaliśmy odpowiednie rzeczy, to możemy przystąpić do wykonania formy, na samym początku warto wybrać jakiś prosty projekt jeśli to będzie nasza pierwsza forma, ja wybrałem smocze jajko z linka poniżej

https://www.thingiverse.com/thing:1597716

Następnie musimy sobie przygotować jakieś opakowanie/pudełko, w którym zalejemy nasz projekt, u mnie akurat padło na doniczkę (mogłem użyć mniejszej aby użyć mniej silikonu), przed zalaniem naszego naczynka warto je wcześniej wysmarować np zwykłym olejem, aby łatwiej się wyciągało formę.

2.jpg

Kolejnym krokiem jest wyrobienie silikonu, proporcje są dosyć proste 100:1, do ich zachowania użyłem zwykłej wagi elektronicznej, koszt jakieś 15 zł, po wyrobieniu go mamy jakieś 50-120 min aby go użyć. Najważniejsze przed zalaniem elementu najlepiej go przykleić do podstawy np plasteliną lub klejem na gorąco, jeśli tego nie zrobimy po jakieś 2-3 min od zalania element wypłynie na powierzchnie.

3.jpg

5.jpg

8.jpg

Po zalaniu silikonem, musimy odczekać od 24h do 30h, zależy od temperatury, w którym trzymamy naszą formę, u mnie to akurat było 26h temp pomieszczenia to były jakieś 22 stopnie.

9.jpg

Jeśli nasza forma już zastygła, to teraz wystarczy ją przeciąć, najlepiej ostrym nożem idealnie na pół, dzięki temu będziemy mieli mniej problemu przy używaniu oraz uszczelnianiu jej.

11.jpg

Włala nasza forma jest gotowa!

Zalewanie żywicą

Formę mamy gotową, to teraz czas zalać ją żywicą, samą formę przed zalaniem, najlepiej ścisnąć gumkami recepturkami, dodatkowo możemy użyć plasteliny aby ją dodatkowo uszczelnić. Samą żywica jest też dosyć łatwa do rozrobienia propocje to 2:1, mieszamy ją aż otrzymamy mleczną konsystencje, dodatkowo możemy dodać ecoliny aby zabarwić naszą żywicę i aby nie straciła przeźroczystości.

12.jpg

Po zalaniu, warto odczekać jakieś 30h aby się dobrze utwardziła, przy szybszej próbie otworzenia formy, nasz projekt może się odkształcić.

13.jpg

No i to w sumie tyle, jak sami widzicie metoda jest dosyć prosta, jednak czasochłonna :)

Sort:  

bardzo przydatny artykuł dziękuję,
a powiedz mi smarujesz jeszcze formę przed wlaniem żywicy czy sam silikon daje radę?

Nie smaruje, ogólnie silikon formierski nie jest lepki i żywica po zastygnięciu bez problemu odchodzi :)

dzięki, potestuję jak się ogarnę , mam frezarkę cnc i takie artykuły są dla mnie bardzo przydatne.
Frezuję w drewnie i myślę intensywnie o glinianych odlewach w formach gipsowych

Tutaj to już więcej zabawy, ale jeśli potrzebujesz czegoś do odrywania form to używałem odpowiednika tego w sprayu https://www.smooth-on.com/product-line/universal-mold-release/

Ziomek z pasja :D Propsuje, jest upvote i follow

Dzięki :) i zapraszam do dalszego czytania, na dniach dam info jak zdobyć tańszy silikon

Quality content, zastanawiam się sam nad jakąś małą drukarką na początek i muszę sobie zapisać Twój profil.

Pierwsza drukarka to zawsze dylemat, wszystko się rozchodzi o kasę oraz czy lubi się dłubać