Pierwsze konfitury w tym sezonie - truskawka i borówka

in #polish6 years ago

FA451B8F-A820-4AE7-9709-99057E2B2880.jpeg

Robienie dżemów, konfitur, galaretek czy innych przetrworów owocowych w czasach mego dzieciństwa było magiczne! Nie tylko przygotowywanie owoców i samo gotowanie/smażenie tychże, ale cały proces zaczynajacy się na obswerwacjach pojawiajacych się listków na drzewach i krzewach.

To było to! Gdy wiosna nas witała, z upragnieniem czekaliśmy na zieleń roślin, na kwiaty i w końcu na owoce. Piszac “my” mam na myśli mnie i moich braci. Mama trochę mnie entuzjastycznie podchodziła go tematu. Dla niej robienie przetworów oznaczało sporo pracy. Season truskawkowy był najintensywniejszy!

Gdy te utęsknione pierwsze truskawki się pojawiały zjadaliśmy wszystkie. Nawet te pół zielone. Do bólu opychaliśmy się owocami. Reszta rozchodziła się po słojach i słoiczkach, badź zimowała w zamrażarce.

Zbieranie i szypułkowanie truskawek było katorga, która i tak, patrzac z perspektywy czasu, lubiliśmy. A przynajmniej ja lubiłam;) Tyle przygód czekało na nas przy każdym wyjściu w pole na truskawkobranie! Tyle śmiechu i ruchu!

Bardzo dobrze wspomniam tamte czasy. Za każdym razem jak robię przetwory, myślami przenoszę się do domu rodzinnego. Jest ciepło, pachnie niebiańsko, jest spokojnie i błogo.

Pyrkajace w garnku owoce i ich aromat przywodzi na myśl moja rodzinę i nasze wspólne życie na wsi.

Od kilku lat regularnie robię przetwory owocowe. Zanim zostałam mama były to działania rozrywkowe. Lubiłam je bardzo. Obecnie pracujemy razem z córeczka, gotujac konfitury i dżemy na zimę. Mała uwielbia nasze kombinacje owocowe (borówka - aronia jest dojadana w tej chwili).

Dzisiaj dzielę się z Wami łatwym przepisem na konfitury truskawkowe, borówkowe badź mix tychże.

Mam kilka słoików czystych konfitur z truskawek, kilka z borówek i słój mieszanych.

679BD22A-7A77-4905-AC00-FBAD031558D1.jpeg

Zrobiłam je w przeciagu godziny używajac mieszanki pektyn z cukrem. Swego czasu nie kusiły mnie te opakowania l, ale ostatnio mnie zaciekawiły i zaczęłam testować. Jest kilka firm, które oferuja pektyny z cukrem, badź same pektyny. Ja używam zarówno jednych jak i drugich. Wybieram te, z mniejsza ilościa cukru.

88B0B95A-D01D-4A9F-A372-0A6A9E52140D.jpeg

Słoiki zbieram. Zawsze mam w domu sporo gdyż używam ich nie tylko do przetworów. Służa do przechowywania resztek jedzenia w lodówce, jako pojemniki na wynos, kubki do kawy, salaterki na desery, własne mieszanki przypraw... Spełniaja też inne funkcje - mój luby gromadzi w nich śrubki, nakrętki. Ja przetrzymuję pędzelki do farb, pisaki czy spinacze do bielizny. Służa też do projeków plastycznych. Uwielbiam słoiki!

B6BF2420-FDB2-4E99-9D23-6A8CFBC70EDD.jpeg

A sam przepis na konfitury to:

  • kilogram owoców (u mnie borówki i truskawki)
  • opakowanie pektyn
  • cukier ( 1/3 badź 1/2 kg, zależy od wskazówk na paczuszce z pektynami)

Truskawki pokroiłam w plastry. Borówki częściowo rozgniotłam tłuczkiem do ziemniaków.

27710F57-37FB-4C14-B05D-97C9D98BA88F.jpeg

Konfitury robiłam w dwóch garnkach. Chciałam mieć wyrazisty smak każdego rodzaju owoców. Ostatni słoik był łaczony - dwusmakowy.

Owoce mieszamy z pektynami. Doprowadzamy do wrzenia. Wsypujemy cukier i gotujemy 2-3 minuty. Przelewamy goracy produkt do wyparzonych słoików, zakręcamy i odwracamy do góry dnem. Czekamy aż ochłona.

Konfitury te sa przesmaczne! Obecnie wyjadamy ostatki z ubiegłego roku. Planuję zrobić jeszcze sporo. Lubię niekonwencjonalne połaczenia smaków więc będę eksperymentować. Mięta, rozmaryn, werbena już czekaja w ogrodzie;)

A może Wy mi poddacie jakieś pomysły?

Sort:  

wow!! nice jelly food

Thank you kindly! Home made! Sweet and delicious:)

always have a lot at home

Thanks for your comment! Nothing better than home made jams and jellies:)
I will be creating more. It is just a matter of time.
What fruit do you use to make yours?

U nas borówki dopiero się zaczynaja a truskawki już skończyły więc nie mam szans na takie połączenie.

Zawsze możesz stworzyć inne. Ja pomyślałam właśnie o jabłku z dynia. Kolejny pomysł to żurawina i pomarańcza. Nie mogę się doczekać;)

Dodaj do tego przyprawy lub zioła i słodycz lata na zimowe dni masz zapewniona;)

I wish I lived next to you so I could try some of your homemade jams. Nice job!

Thank you so much!

I would appreciate a neighbor like you @loveself! I would regularly invite myself over to indulge in your delicacies;) We would have a lot of culinary fun.

Super zapasy na zimę - lato zamknięte w słoiku :) Ja nie przepadam za dżemami i jadam je bardzo bardzo rzadko, z tego też względu nie przygotowuję ich w domu. Ale w tym roku mąż namówił mnie na konfiturę z agrestu - wyszła tak pyszna, że chyba zrobię więcej :D I mimo, że nie przepadam za dżemami, tą konfiturę mogłabym wyjadać łyżeczką :)

O tak! Agrest! Musi smakować wyśmienicie:) Domowe przetwory maja swój czar... Nie lubię tych ze sklepu, ale te, które sama zrobię smakuja mi zawsze;)

Dzięki za komentarz. Do następnego razu.

Uwielbiam dżemy i konfitury domowe!
Ponieważ w moim klimacie słoiki się nie trzymają (musiałyby być w mocnym syropie) to gotowe przetwory owocowe mrożę w małych woreczkach.

Moim zeszłorocznym przebojem mieszania owoców na dżem było połączenie jeżyn z gruszkami. I mąż zachwycony a to też ważne przecież (a może i najważniejsze?) :)

Cóż za doskonały pomysł! Wykorzystam:) Dziękuję.

Dzisiaj mam w domu rabarbar więc myślę o interesujacym połaczeniu. Rówież mieszanie wiśni i lawendy mnie interesuje.

Zapomniałam dodać, że zrożenie też praktykowaliśmy w domu rodzinnym. Mam mroziła w pudełkach po jogurcie lub margarynie. Dobrze nam z tym było;)

Jesteś specjalistką od nowych (dla mnie) smaków i nie tylko :)
Na pewno jeszcze nie raz nas zaskoczysz ;)

Borówka mi się nie przyjęła niestety w ogrodzie ale mrożone borówki można dostać na Korfu więc pewnie wypróbuję to połączenie. Dziękuję Ci za kolejny ciekawy i ciepły post :)

Ja również dziękuję!

W pudełeczkach też mrożę ale zwykle ich zabraknie i wtedy woreczki są niezastąpione :D

Najlepsze - bardzo lubię !!!
Pozdrawiam !!!

Dziękuję! Dla mnie też:)

@sweetsandbeyond miło czytało się o Twoich wspomnianich i aktualnych tradycjach konfiturowych! u nas prababcia robiła przetwory na potęgę, aż babcia obawiała się, że w piwnicy zabraknie miejsca na węgiel 😂😂

ja planowałam nie robić przetworów tym roku bo nie za bardzo mam je gdzie trzymać, ale już drugi albo trzeci post widzę na ten temat i zaczynam się zastanawiać...:D

ps nie wiedziłaam, że z borówki też robi się konfitury! teoretycznie oczywiste, ale po prostu nigdy o tym nie słyszałam :)

Dzięki za komentarz!

Te przetwory to dobra rzecz! Ja robię z najróżniejszych owoców! Mam przepis na dżem pomidorowy, który to chcę wykorzystać w tym roku.

Daj znać jakie konfitury Ty wybierzesz:)

@sweetsandbeyond dżem pomidorowy! żartujesz??😃😮😲🤩

daj koniecznie znać jak zrobisz! mam nadzieję, że zobaczymy artykuł na te temat! uściskałabym Cię za to, haha! no naprawdę :D

jeszcze nie zdecydowałam, ale jak wybiorę to dam znać ;)

Jadłam taki dżem i był niezapomniany w smaku. Nie uda mi się odtworzyć takiego samego. Zrobię go bardziej na słodko:)

@sweetsandbeyond czekam z niecierpliwością! jak będziesz go publikować, proszę oznacz mnie, żebym nie przegapiła! ;*