Co to jest M.U.G.E.N? Czyli o bijatykach inaczej.

in #polish6 years ago

Z terminem M.U.G.E.N pierwszy raz spotkałem się w 2008 roku jakiś czas po zakupie pierwszego laptopa przez mojego tatę. Wcześniej nie miałem komputera, ani internetu więc nie mogłem się natknąć na niego wcześniej. Dopiero szukając na PC jakiejś bijatyki, natknąłem się na M.U.G.E.N'a z postaciami z dragon balla. Bardzo mi się wtedy spodobał. Wtedy jeszcze nie do końca ogarniałem że jest wiele innych ciekawych projektów w sieci. Dopiero kilka lat później się natknąłem na nowe tytuły.

Czym w takim razie jest M.U.G.E.N?

Jest to program oparty na licencji freeware (można rozprowadzać aplikację, ale bez ujawniania jego kodu źródłowego) w którym możemy tworzyć własne bijatyki w 2d. Jest on napisany w języku programowania C który powstał w początkach lat siedemdziesiątych. Silnik M.U.G.E.N'a został wydany przez firmę Elecbyte w 1999 roku. Do 2003 roku był on wspierany. Po długiej przerwie w 2009 roku Elecbyte wydała nową wersję silnika. A w 2013 pojawiła się ostatnia aktualizacja o nazwie M.U.G.E.N 1.1 beta 1. M.U.G.E.N'a można uruchomić na takich systemach operacyjnych jak Linux, MS-DOS, Microsoft Windows i macOS. W 2015 roku firma Elecbyte znów zniknęła. Tym razem z własną stroną internetową na którą nie można już wejść. (Byłem tym szczęśliwcem który odwiedził tą stronę zanim ona padła).

Link do oficjalnej strony: http://www.elecbyte.com/

Jakie tryby oferuje M.U.G.E.N

Czysty oficjalny M.U.G.E.N wyglądał tak, zawierał tylko 2 postacie podobne do siebie oraz 3 areny.

Tryby jakie oferuje to Arcade, Team Arcade, Team Co-op VS, Team VS, Survival, Survival Co-op, Training, Watch

Arcade - czyli przechodzenie historii, mierzymy się z coraz lepszymi przeciwnikami. (czasem w M.U.G.E.N'ach nie ma historii, po prostu walczy się po kolei kilka walk).

Team Arcade - to samo co wyżej tylko sterując 2 postaciami.

Team Co-op VS- walka drużynowa w której jedną postacią steruję ja, a drugą kolega.

Team VS - walki drużynowe przeciwko koledze.

Survival - Walczymy po kolei z komputerowymi przeciwnikami, do czasu aż komputer nas pokona. Można bić rekordy ile przeciwników pokonamy pod rząd.

Survival Co-op - to samo co wyżej, ale kolega nam pomaga.

Training - tutaj ćwiczymy walkę i wykorzystywanie umiejętności specjalnych.

Watch - w tym trybie możemy oglądać jak komputer walczy przeciwko komputerowi.

Jest jeszcze możliwość za pomocą moda 3v3 i 4v4 dodać możliwość stoczenia walk 3 kontra 3 osoby lub 4 kontra 4. Jeśli wszystkie postacie walczą na raz mamy wielki chaos, ale możemy walczyć również turowo, wtedy za pokonaną postać wchodzi kolejna.

Jakie rzeczy możemy wgrywać do M.U.G.E.N'a

Praktycznie wszystko, jeśli znamy się na programowaniu możemy mocno przerobić silnik pod nasze upodobania. Jednak wykorzystując poradniki na forach o M.U.G.E.N'ie w łatwy sposób możemy wgrywać własne postacie, areny, przypisać muzykę do danej areny. Zmienić wygląd pasków życia i skilla, a zdolni moderzy potrafią nawet tworzyć fatality takie jak w Mortal Kombat.

Mam w planach stworzyć własnego M.U.G.E.N'a umieszczając w nim postacie głównie z bijatyk lat 90. Przebieg prac będę relacjonował na Steemit. Każdy chętny będzie mógł sobie mojego M.U.G.E.N'a pobrać za darmo. Będą wczesne wersje wypuszczane do pobrania i wersja finalna z całym kompletem postaci i aren który zaplanuje. Mój projekt będzie wykonany stylu Mortal Kombat, albo King of Fighters, jeszcze nie podjąłem decyzji.

Teraz pokażę wam kilka przykładowych M.U.G.E.N'ów :

Mortal Kombat Project :

Dragon Ball 2007 :

King of Fighters Anthology :

M.U.G.E.N cały czas ma się dobrze, powstają nowe projekty, postacie, których teraz jest już cała masa. Mimo upływu 19 lat społeczność moderska nadal działa. Mógł bym to porównać z Gothickiem który dzięki modom również nie umarł. Tak samo Skyrim. Ciekawi mnie jak długo jeszcze potrwa całe to zainteresowanie M.U.G.E.N.A'mi. Wydaję się że nawet po opublikowaniu jakiegoś nowego silnika, nie był by on tak prosty i przystępnym dla ludzi. Dlatego M.U.G.E.N jeszcze po króluje przez jakiś czas.

Źródła pomocne do napisania posta :

Treść : Wikipedia polska oraz angielska i własna znajomość tematu.

Zdjęcie początkowe : https://i.pinimg.com/originals/f7/13/77/f713772bd3e5e2704d876e5d63d11756.jp g

Filmiki : YouTube.

Jeśli podobał ci się post został upvote i opcjonalnie zostaw komentarz, chętnie przeczytam.

Sort:  

Odpowiadając na pytanie. Może to potrwać całkiem długo M.U.G.E.N Dzięki swojej podatności na modyfikacje łapie rozpęd na innych trendach, dzięki czemu trafia w szerokie grono potencjalnych odbiorców. Dla przykładu... Weźmy jakąś roz-hype'oną grę z przeszłości undertale albo fnaf, gry te doczekały się przeniesienia swoich postaci do M.U.G.E.N. Teraz wystarczy, że ktoś z ''pierwotnego fandomu'' podczas swoich podróży po internecie przypadkiem na to wpadnie... Wystarczy by mały procent się zainteresował, da to dostateczny rozpęd by podtrzymać grę przy życiu.

Racja, ponieważ nawet postacie z Mario się w mugenach przewijają. A mario to raczej platwormówka niż bijatyka. Wszystkie inne postacie niestandardowe napędzają popularność M.U.G.E.N.ów

Nie słyszałem o tym wcześniej. Ciekawe. :)

Ja już 10 lat żyje z tą wiedzą. Gdy bym miał komputer wcześniej to pewnie znał bym jeszcze dłużej.

Słyszałem o tym wynalazku, ale jakoś nigdy nie interesowałem się nim z bliska. Powodzenia w Twoim projekcie :)

Szczerze mówiąc nie będzie to trudne, ponieważ w sieci jest masę darmowego contentu z których można będzie z korzystać. Najwięcej czasu będzie zajmował sam import postaci, aren i innych dupereli. Jest to bardzo łatwe, ale czasochłonne jeśli będę chciał wszystko przetestować. A chcę testować każdy nowy element który dodam. Żeby gra chodziła poprawnie.

O tym mówiłem, wiem, że to będzie żmudna praca :)

Dzięki za tyle upvotów. Gdybym wiedział że tak dobrze się post przyjmie to bym jeszcze więcej coś dopisał, zapomniałem dodać parę rzeczy do posta więc napiszę tutaj. To jest największa baza zawartości do mugena. Jest tutaj wszystko, a nawet gotowe gry. Jak dobrze pamiętam trzeba się zarejestrować żeby móc pobrać z tej strony. W Beyond MUGEN są gry. https://mugenarchive.com/forums/downloads.php

Chciałem jeszcze dodać że istnieje coś takiego jak EF-12 czyli coś jak MUGEN tylko w 3D, ale więcej zwolenników ma jednak ten z 2D. Można w tym filmie zobaczyć jak to wygląda.

Congratulations @wrestlingworld! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes received

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do not miss the last post from @steemitboard:
SteemitBoard World Cup Contest - The results, the winners and the prizes

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Spędziłem chwilę z M.UG.E.N.em wersją dragon ball i mortal combatem.

Mi najbardziej podszedł z Mortal Kombatem. Trafiały się postacie źle działające bo grałem w dużego Mugena. Dlatego chcę zrobić swojego tak żeby wszystko ładnie hulało.

Dawno dawno temu zainteresowałem się tym, ponieważ chciałem zrobić coś w deseń Mortal Kombat Project, a nawet... scrossowanie uniwersum Mortala z innym (np Tekken czy Street Fighter), ale dla mnie to była czarna magia.

Bardzo fajnie, że przybliżyłeś M.U.G.E.N. w tym artykule.

Właśnie mam zamiar zrobić mega crossa. Będzie multum postaci z rożnych gier.