Europa heeft nieuwe winnaars nodig

in #politics7 years ago (edited)

De globalisering neemt toe. Goedkope elektronica bestellen we in China, Engelse films en series kijken we via Netflix. Niemand vindt het meer vreemd om op internationale platformen zoals Steem en Reddit actief te zijn. Lokale sociale netwerken (zoals bijv. Hyves) zijn ingeruild voor een internationale versie (Facebook). En we lopen inmiddels bijna allemaal rond met een telefoon van Apple of Samsung met daarop Android of IOS.

Is deze ontwikkeling erg? Nee, helemaal niet, er komen juist mooie dingen uit voort. Het aanbod aan online diensten en producten is nog nooit zo groot en goed geweest. Wat wel jammer is dat Europa zwaar ondervertegenwoordigd is als het om (tech)giganten gaat. Hieronder een willekeurig lijstje met wat techgiganten.

E-commerce

  • Amazon
  • Alibaba

E-mail en andere office applicaties

  • Microsoft (Office 365 & Hotmail)
  • Google (Gmail & Google drive)

Cloud hosting

  • Amazon (AWS)
  • Microsoft (Azure)
  • IBM

Social media

  • Facebook
  • Twitter
  • Snapchat

Streaming on demand

  • Netflix
  • Google (Youtube)
  • Spotify

De meesten van deze techgiganten zijn gevestigd in Amerika. In dit rijtje komt alleen Spotify uit Europa. Alibaba komt uit China. Het zou goed zijn als er weer een nieuwe Europese winnaar op het wereldtoneel verschijnt. Een nieuwe Nokia, Tom Tom of Philips.

Volgens mij zou het helpen als de interne Europese markt beter op elkaar zou aansluiten. Techbedrijven hebben volgens mij nog heen veel moeite om binnen Europa te groeien. Dit moeten ze echt landje voor landje doen. Taal en cultuur zijn daarbij belangrijke obstakels. Maar ook zeker wetgeving die in elke land toch net weer een beetje anders is.

Dit stuk heb ik geschreven naar aanleiding van een discussies met @feelx waarin hij mij aanspoorden zelf ook wat op papier te zetten. Als je het ergens niet mee eens bent of mocht je aanvullingen hebben, laat het vooral horen in een reactie. Ik leer graag van andere meningen!

Sort:  

Proficiat met je eerste post. En ik ben blij te lezen dat ik dat laatste zetje gegeven heb. Ik zal je zeker volgen.

prof.png

Congratulations @jel! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

You published your First Post

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

By upvoting this notification, you can help all Steemit users. Learn how here!

Je kan, zonder zelf een blog te schrijven, ook wat verdienen door de blogs die je goed vindt te resteemen.
Op die manier komt er toch iets in het laadje, en er staat tevens iets te lezen op jou blog.

Bedankt voor de tip. Misschien is het inderdaad wel leuk als mijn blog pagina iets voller is. Zou eigenlijk zelf ook wat meer blogs moeten schrijven. Maar ben er nog niet echt aan toe gekomen.