روش‌های پیش‌گیری از مسمومیت با منوکسید کربن

in #science6 years ago

به‌منظور پیش‌گیری از مسمومیت با منوکسید کربن، یکی از مهم‌ترین اقدامات، نصب کردن دستگاه‌های آشکارساز منوکسید کربن در هوا است. این دستگاه‌ها که لوازم نسبتاً کوچکی هستند و با هزینه‌ای نه چندان بالا قابل نصب هستند، می‌توانند غلظت بالای منوکسید کربن در هوا را شناسایی کرده و هشدار بدهند. بهتر است دستگاه در هال در نزدیکی اتاق خواب نصب شود. در صورتی که این دستگاه به صدا درآمد، بهتر است به اورژانس و آتش‌نشانی اطلاع داده شود.

Carbon monoxide alarm
Image credit: policyconnect.org.uk

به‌منظور جلوگیری از تجمع گاز منوکسید کربن بر اثر روشن بودن ماشین در داخل گاراژ، بهتر است قبل از روشن کردن ماشین، درِ پارکینگ را باز کنید. هرگز ماشین را در داخل پارکینگ روشن باقی نگذارید، خصوصاً در صورتی که پارکینگ به داخل خانه متصل است. در این زمینه، احتیاطات لازم را به عمل آورید. در حقیقت، روشن گذاشتن ماشین در فضای بسته که متصل به بقیه‌ی خانه است، هرگز کار درستی نیست، ولو آنکه درِ پارکینگ هم باز باشد.

یکی دیگر از احتیاطات ایمنی به‌منظور جلوگیری از مسمومیت با منوکسید کربن این است که در زمینه‌ی استفاده از لوازم گازسوز همیشه نکات ایمنی را رعایت کنید، و از دستگاه مطابق با دستورالعمل ایمنی استفاده کنید.

Carbon monoxide alarm
Image credit: livoniafirefighters.com

در محلی که لوازم و دستگاه‌های گازسوز و یا مبتنی بر سوخت‌های دیگر در حال احتراق است، همیشه باید تهویه‌ی کافی وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال، پکیج، کوره، منقل‌های زغالی، شومینه، ژنراتورهای پرتابل، اجاق‌های هیزمی، انواع خودرو، و کامیون مشمول این نکات ایمنی هستند.

در صورتی که از شومینه استفاده می‌کنید، همواره آن را سرویس نمایید. باید دودکش شومینه را سالی یک بار تمیز کنید.

Carbon monoxide sources at home
Image credit: asm-aetna.com

در هنگام نوسازی خانه به باز بودن هواکش‌ها و دودکش‌ها توجه داشته باشید. دقت کنید که آجر یا وسیله دیگری روی دودکش را نپوشانده باشد.

در صورتی که قبلاً در محل خانه‌ی شما مسمومیت با منوکسیدکربن اتفاق افتاده است، حتماً قبل از سکونت مجدد در خانه ابتدا وسیله‌ی مربوطه را تعمیر کنید تا مشکل دوباره تکرار نشود.

بعضی از حلال‌ها مانند کلرید متیلن که عموماً برای پاک کردن رنگ و جلا استفاده می‌شود، در صورت استنشاق، ممکن است به منوکسید کربن تبدیل شود. بنابراین، استنشاق این حلال می‌تواند مسمومیت با منوکسید کربن ایجاد کند. هنگام کار کردن با این‌گونه حلال‌ها در خانه، حتماً تهویه‌ی محل را در نظر داشته باشید و دستورالعمل‌های ایمنی را به خوبی رعایت کنید.

Sort:  

can't understand, can i translate this

i learned 1day arab lesson, but i cant read this. ouch.