دانستنی‌های پزشکی درباره‌ی ترومبوز وریدهای عمقی

in #science6 years ago

ترومبوز وریدهای عمقی به معنای ایجاد شدن لخته‌ی خون در داخل ورید‌های عمیق است که در بدن قرار دارند، که معمولاً وریدهای ناحیه‌ی پا هستند. در صورتی که ترومبوز ورید عمقی اتفاق بیفتد، معمولاً باعث درد یا تورم پا می‌شود. البته گاهی نیز ممکن است هیچ‌گونه علامتی نداشته باشد.

ترومبوز وریدهای عمقی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مدت زیادی بی‌حرکت باشد، مثلاً بعد از جراحی یا بعد از تصادف و یا اینکه بر اثر بیماری‌های مختلف مجبور به استراحت در بستر باشد. البته بعضی از بیماری‌ها نیز زمینه را برای بروز این بیماری مساعد می‌کنند.

Deep vein thrombosis
Image credit: healthyorganicearth.com

باید دانست که ترومبوز وریدهای عمقی می‌تواند بیماری خطرناکی باشد، زیرا ممکن است لخته‌ی خون از ورید پا جدا شده و از طریق گردش خون به حرکت درآید و در نهایت جریان خون را در ریه مسدود نماید، که به این حالت «آمبولی ریه» می‌گویند، که بیماری بسیار خطرناکی است و حتی ممکن است جان بیمار را در معرض تهدید قرار دهد.

همان‌گونه که در بالا گفته شد علایم ترومبوز وریدهای عمقی پا به‌صورت درد پا خصوصاً در ناحیه‌ی ساق پا، قرمزی و تغییر رنگ پوست، و احساس گرمی در ناحیه‌ی ابتلا است.

در صورتی که آمبولی ریه بروز کند، علایم آن به‌صورت تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه‌ی سینه خصوصاً در هنگام نفس کشیدن یا سرفه کردن، احساس گیجی یا غش کردن، ضربان سریع قلب، و خون بالا آوردن است.

علل ترومبوز ورید عمقی

به‌طور کلی، هر چیزی مانع از گردش خون طبیعی در داخل وریدها شود، می‌تواند منجر به بروز ترومبوز گردد. مثلاً اگر ورید، آسیب دیده باشد، عمل جراحی انجام شده باشد، می‌تواند باعث این وضعیت شود. بی‌حرکتی نیز به علت ایجاد رکود در خون وریدی منجر به بروز ترومبوز وریدهای عمقی پا می‌شود. برخی از داروها نیز از طریق تشدید انعقاد خون می‌توانند زمینه را برای بروز ترومبوز وریدهای عمقی مساعد نمایند.