دانستنی‌های پزشکی درباره‌ی خون‌ریزی گوارشی

in #science6 years ago

خون‌ریزی گوارشی مشکلی است که معمولاً در جریان بیماری‌های دستگاه گوارش بروز می‌کند. خون ممکن است در مدفوع یا استفراغ وجود داشته باشد، ولی همیشه به صورت خون قابل مشاهده نیست، هرچند که ممکن است سبب شود که رنگ مدفوع سیاه یا قیرگون شود. شدت خون‌ریزی ممکن است خفیف تا شدید باشد؛ در موارد شدید ممکن است تهدید کننده‌ی جان بیمار باشد.

در مواردی که خون‌ریزی گوارشی در معده یا روده‌ی بزرگ اتفاق می‌افتد، تشخیص آن به آسانی امکان‌پذیر است، ولی خون‌ریزی‌های روده‌ی کوچک ممکن است به آسانی مشخص نشود. البته با فناوری‌های پیشرفته‌ی تصویربرداری پزشکی می‌توان محل مشکل را شناسایی کرد، و می‌توان از روش‌های غیرتهاجمی عمل جراحی برای اصلاح وضعیت‌های دستگاه گوارش استفاده کرد.

GI bleeding
Image credit: forum.facmedicine.com

بیماری‌های مختلفی در دستگاه گوارش موجب خون‌ریزی می‌شود. به‌عنوان مثال، اولسر پپتیک یا به‌اصطلاح زخم معده و دوازدهه می‌تواند از علل بروز خون‌ریزی دستگاه گوارش باشد. یکی دیگر از علل خون‌ریزی دستگاه گوارش، بیماری التهابی روده است که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است. باز یکی دیگر از اختلالات دستگاه گوارش که می‌تواند موجب خون‌ریزی شود، دیورتیکولوز است، که به معنای وجود دیورتیکول‌های متعدد در دستگاه گوارش است. هموروئید یا بواسیر از دیگر علل خون‌ریزی دستگاه گوارش به شمار می‌رود. تومورهای خوش‌خیم روده‌ی بزرگ، ناهنجاری عروق خونی در دستگاه گوارش، و تومورهای بدخیم دستگاه گوارش نیز از دیگر عللی هستند که می‌توانند موجب خون‌ریزی دستگاه گوارش شوند.

در برخی از موارد، خون‌ریزی دستگاه گوارش ممکن است به صورت استفراغ خونی قابل مشاهده باشد. در موارد خون‌ریزی از مدفوع، ممکن است مدفوع کاملاً به رنگ قرمز باشد و یا اینکه رنگ آن سیاه و شبیه قیر باشد که به آن ملنا گفته می‌شود. باید دانست که اگر حتی خون‌ریزی دستگاه گوارش بسیار خفیف باشد و قابل مشاهده نباشد، ولی در دراز مدت می‌تواند موجب کم شدن آهن بدن و بروز کم‌خونی شود.