Selamat hari gawai

in #teammalaysia6 years ago

Seperti yang kita sedia maklum..di Malaysia terdapat perbagai bagai etnik dan budaya.jadi kebetulan dekat tempat kerja aku ada kawan menyambut perayaan hari gawai.bagi bangsa iban..boleh lah aku share sedikit tentang perayaan dan baju tradisional mereka😄
Gawai ni merupakan perayaan sempena kesyukuran atas hasil tanaman yang melimpah ruah dan untuk memulakan hasil tanaman yang baru.sebenarnya aku pun kurang pasti tentang adat ini.hehe..aku cuma tanya encik google 😂
Mengikut kata kawan aku..perayaan ini bermula daripada 31may hingga lah 1 june..semua saudara anak beranak pinak..semua datang berkunjung menziarahi dari rumah ke rumah ..dan ada beberapa adat mereka..

image
Oke ni salah satu contoh gambar kawan aku bagi.nampak tak gigih nya aku na tulis blog 😂
Ni lah baju tradisional masyarakat iban.
image
Lelaki dan perempuan..masing masing menggunakan baju tradisi.mereka akan berkumpul beramai ramai..
image
Tarian tarian juga dipersembahkan..oh ye..lupa pula..yang uniknya..rumah mereka adalah rumah panjang..jadi apa apa aktiviti semua di kawasan beranda@[email protected]..
Kalau rasa nak tengok lagi adat orang sarawak.boleh la datang ke kuching.dan terdapat rumah budaya.disana segala jenis etnik,persembahan tarian dan jenis jenis rumah ada..😄

Sort:  

You've been upvoted by TeamMalaysia community. Do checkout other posts made by other TeamMalaysia authors at http://steemit.com/created/teammalaysia

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

Cantiknya kawan

Kebanyakkan sarawakian bajik bajik ..hehe..kamu juga

Haha thank you