Peníze z ničeho?

in Česky!3 years ago (edited)

image.png

Na některých teoriích o "penězích zdarma" mě fascinuje ten kolosální, absurdní, ba přímo komický nepoměr mezi vynaloženým úsilím a tím, co za něj dostanu.

Dejme tomu, že banka při platbě kartou dává "money-back", několik málo procent z ceny zakoupeného zboží. A kolega @krakonos v jednom svém článku popisoval trik: koupit nějakou věc, zaplatit kartou, na druhý den ji vrátit (za původní cenu) a získat tím ten money-back v hodnotě několika korun (nebo desetikorun).

Za jak dlouho si například běžný zaměstnanec, s obvyklým plat a obvyklou pracovní dobou, vydělá 10 Kč? Dejme tomu, že nákup a vrácení nějakého zboží se odbude při běžném nákupu, takže ztráta času než přijde vedoucí směny, vyřídí storno a vrátí peníze, bude třeba jen pět minut. Má těch pět minut vašeho času hodnotu toho money-backu, který tou transakcí jakože "vyděláte"? Kromě toho, tohle se nedá dělat soustavně. I když supermarkety jsou při vracení zboží docela vstřícné, neumím si představit, že to nějaký zákazník takhle dělá třeba denně nebo několikrát týdně.

A i kdyby: nejsou to "peníze zdarma". Abyste je získali, musíte si to odpracovat. Ano, nákup zboží (s úmyslem ho zítra vrátit), jeho odnesení, přinesení, vybavení transakce... to je vlastně práce, i když to jako práce nevypadá. Chce to čas a chce to energii. Vyplatí se těch pár korun zisku?
Podle mě ne.

Jsou věrnostní systémy nebo kreditní karty, které vám třeba při nákupu v supermarketu dají slevu. Když nakoupíte za 500+. Tak jsem se podíval na výpis, a moje typická útrata v supermarketu je cca 400 Kč. Takže je zřejmé, o co tady jde. Abych si při nákupu vzal o balíček sušenek víc, protože se to "vyplatí". Nechci slevu zadarmo...

Samozřejmě se různým formám slev a "money-backů" až tak úplně nebráním. Když třeba kupuju něco na e-shopu, dívám se, jestli to nejde třeba přes tipli.cz nebo plnapenezenka.cz, což jsou money-backové systémy právě pro e-shopy. Ale považuju to spíš za podobný bonus, jako když mi v autoservisu dají firemní propisku nebo kalendář nebo tak něco. Potěší to, možná mě to přiměje zvolit raději ten obchod než jiný, ale v životě by mě nenapadlo to považovat za výdělek. Přestože "halíře dělají talíře". Tady ty halíře jsou opravdu jen symbolické. Když jsem psal tohle, podíval jsem se na zmíněné tipli.cz a zjistil, že za nákupy v ceně několika tisíc jsem dostal zpět ekvivalent dvou svačin nebo jednoho oběda.
(Mimochodem, tady ten trik s vrácením zboží nefunguje. Systém připisuje odměny až po dvou týdnech od nákupu :) )

btw když už jsem vzpomenul nákupy v e-shopech. Dvoutýdenní možnost vrácení zboží bez udání důvodu prý umožňuje mít z e-shopu něco jako dlouhodobou půjčovnu zdarma. Že si koupíš zboží, to do dvou týdnů vrátíš a za vrácené zboží si koupíš stejné zboží a tak pořád dokola. Samozřejmě sami vidíte, že je to úplná blbost a nejspíš urban legend. Nehledě na to, že u zboží, na kterém jsou známky používání, si může prodejce strhnout přiměřenou částku za uvedení zboží do původního stavu.

Článek Jak vydělat na ničem od @krakonos má v nadpise římskou jedničku, takže očekávám pokračování. A jsem opravdu upřímně zvědavý, jestli se dá na "ničem" vydělat.

Ale zatím, ať se na to dívám jakkoliv, zleva či zprava, tak nic takového jako "peníze zdarma" neexistuje. Je to jen iluze. Buď je za tím skrytá nějaká práce nebo je to marketing, kdy "money-back" stejně jako různé druhy "akcí" a "slev" má zákazníka jen motivovat k ještě většímu utrácení.

sepa.png

Support Me on Ko-fi

vote_follow.png

Sort:  
 3 years ago  

Lov na peníze zdarma a slevy je sport. Bystří to mozek. Samozřejmě, že se to nevyplatí. Ale trhat slívy a dělat z nich sirup... Není levnější si ho koupit, když započítáš čas, energie, cukr, vodu...?

Myslím, že pro nás co jsme na HIVE stojí za to čas věnovat LEO. Jasně, že ne každý má HIVE na investování v zajímavém množství, ale ve srovnání s tím co se děje s úsporami na účtě je to k zamyšlení.

 3 years ago  

Nějak historicky jsem na LEO zabanovaný. Už ani nevím proč. Ale pro mě je to mrtvé.

Peníze zdarma.
Tu máš.
!LUV
!BEER
!WINE

<><

<><

LUV

Connect

Trade


@pavelsku, you've been given LUV from @zirky.

Check the LUV in your H-E wallet. LUV changes soon. (1/3)